Bukefalos 28 år!

Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Har ett par Mountain High Rider II (läderridstövlar) som jag använt i ur och skur i ca 2 år. Jag är jättenöjd med kvalitén och stövlarna! Nu har dock dragkedjan gått sönder i den ena stöveln. Var hos en snabb skomakare på ett köpcentra. Han skulle ha 440 kr för att byta båda kedjorna men då var det inte alls en lika grov dragkedja utan mer en vanlig svart dragkedja. Ni som har bytt dragkedja, vad har skomakaren satt i istället och till vilket pris?

Tack på förhand!
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Jag har precis bytt dragkedja i mina Mountain Horse ridstövlar, det kostade 300/stövel, så 440 för båda låter som ett bra pris tycker jag.

Skomakaren rekommenderade en nättare dragkedja med mindre "kuggar", eller vad man ska kalla de, pga. att de dragkedjorna som oftast är i Mountain Horsestövlarna är för grova, när stövlarna börjar vecka sig vid fotleden så går "kuggarna" sönder pga. att de inte är lika följsamma när de är så grova.

Det blev jättebra och jag är klart nöjd!
 
Senast ändrad:
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Max 100 kr/stövel är uppgifter jag hört om.
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Jag bytte på min ena stövel hos en utbildad duktig skomakare och betalade 2-300:- Det är ett jäkla jobb att byta dragkedja så max 100 spänn per stövel låter som nån jobbar gratis.

Om man låter bli att dra av stöveln med den andra utan använder stövelknekt eller handen håller de längre.
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

det lät väldigt billigt! jag bytte nyss båda mina kedjor på mina petrie och det gick loss på 600:-
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Men du, det är ju som tusan STOR skillnad mellan att sätta dragkedjor på MH stövlar än Petrie.
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

jag skickade med mina när jag skulle stoppa om sadeln. blev jätte bra!
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Fikk gjort dette hos en salmaker. Kostet (i Norge, kanskje litt dyrere?) 600kr til sammen. Har Cavallostøvler, og må byttes ut og syes for hånd. Ble brukt kraftig og grov glidelås.

Ellers kjøpte jeg et par svinebillige MH-støvler en gang. Så billige at jeg ville ikke påkoste dem reperasjon. Gjorde det rett og slett selv.. Ble ganske OK det også. MH-støvlene har ganske mykt lær, dessuten er det bare å følge de gamle hullene. Kjøpte nål som var spesielt for å sy i lær.
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Min skomakare tog 300 kr för stövlarna och den nya dragkedjan.
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Jag har precis bytt dragkedja i mina Mountain Horse ridstövlar, det kostade 300/stövel, så 440 för båda låter som ett bra pris tycker jag.

Skomakaren rekommenderade en nättare dragkedja med mindre "kuggar", eller vad man ska kalla de, pga. att de dragkedjorna som oftast är i Mountain Horsestövlarna är för grova, när stövlarna börjar vecka sig vid fotleden så går "kuggarna" sönder pga. att de inte är lika följsamma när de är så grova.

Det blev jättebra och jag är klart nöjd!

Du har möjligen ingen bild på hur det blev? Den skomakaren jag pratade med rekommenderade oxå en nättare dragkedja men jag var rädd att det skulle se knasigt ut. (å ni vet ju alla hur viktigt det är att man är snygg när man rider :rofl:)
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Varför? för en skomakare gör det ingen skillnad hur mkt stövlarna kostade i inköp..

Dom är ungefär lika hårda (petrien är kanske något hårdare) och dragkedjan sitter på samma ställe. sen att läder och kvalité skiljer sig spelar nog mindre roll för skomakaren.. isf skulle det nog snarare vara svårare/dyrare att byta på en MH.
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Nej tyvärr, är kameralös för tillfället.
Men det ser faktiskt bättre ut än innan tycker jag.
 
Sv: Byte av dragkedja i ridstövlar. Pris & Typ av kedja?

Jag har också bytt i mina MH vinterstövlar, till en nättare kedja där också. Gick på 400 för båda stövlarna.
Det blev väl sådär... Det är lite klantigt gjort, så att änden längst ner mot hälen ligger lös och fladdrar så att man lätt får skavsår. :crazy: Så mitt tips är att lämna in bara in dem till vilken skomakare som helst, utan en som du hört bra om/litar på!
 

Liknande trådar

Utrustning Fick för ett tag sedan hem ett par sprillans nya Cavallo dressyrbågar. För 500 kronor ( :angel: ) men tyvärr får jag inte ner foten...
Svar
15
· Visningar
2 883
Senast: Monifa
·
Utrustning Jag har ett par Tretorn comfort som först den högra dragkedjan gick sönder på, och nu är den vänstra också trasig. Den högra stöveln...
Svar
4
· Visningar
4 428
Senast: mikaela_98
·
S
Utrustning Hej! Köpte nyss ett par Mountain Horse High rider II för ett barnsligt billigt pris. Kunde verkligen inte undgå detta erbjudande. Tyvärr...
Svar
6
· Visningar
972
Senast: Equilina
·
Utrustning Jävlaförbannadeskitfan. Det släppte en söm nere vid ankeln på mina ridstövlar idag, och då gick dragkedjan isär och gick sönder. En...
Svar
18
· Visningar
12 799
Senast: Tiilda__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp