Byter galopp- varför ?

finapina

Trådstartare
Funderar lite på Hästen som gärna byter galopp lite hux flux. Gärna i hö. varv. Blir även korsgalopp ibland. Varför ? Har aldrig blivit tränad på galoppombyte eller förvänd galopp . Svag hö. galopp och lättare att galoppera i vä ? Vad tror ni ?
 
Funderar lite på Hästen som gärna byter galopp lite hux flux. Gärna i hö. varv. Blir även korsgalopp ibland. Varför ? Har aldrig blivit tränad på galoppombyte eller förvänd galopp . Svag hö. galopp och lättare att galoppera i vä ? Vad tror ni ?

Om jag får gissa så är du lite sned, och hästen lite sned. Min ena häst byter direkt om man rider på volt och släpper yttersidan det minsta, då antar hon att vi nog ska åt andra hållet, så det är lika bra att byta galopp. Hon har jättelätt för galoppombyten.

Blir det korsgalopp ofta så hade jag kollat upp hästen hos en ET för att kolla så den inte är spänd någonstans.
 
Om jag får gissa så är du lite sned, och hästen lite sned. Min ena häst byter direkt om man rider på volt och släpper yttersidan det minsta, då antar hon att vi nog ska åt andra hållet, så det är lika bra att byta galopp. Hon har jättelätt för galoppombyten.

Blir det korsgalopp ofta så hade jag kollat upp hästen hos en ET för att kolla så den inte är spänd någonstans.

Fast jag har sett den göra det oavsett vem som rider.Både när gamla " rävar" och mindre erfarna.Har tydligen haft svårt med rätt galopp ända sen inridning ( 10 år sen )
 
Fast jag har sett den göra det oavsett vem som rider.Både när gamla " rävar" och mindre erfarna.Har tydligen haft svårt med rätt galopp ända sen inridning ( 10 år sen )

Har du kollat upp den med ET? För isf skulle jag göra det. Min unghäst hade jättesvårt för ena galoppen som 2 åring (upptäcktes vid en löshoppning där det i uppvärmningen var OMÖJLIGT att få honom i ena galoppen...) och det visade sig att han var lite sned efter en gammal sparkskada som åring där han gick halt länge. Efter lite stretching så var han väldigt mkt bättre.
 
Är hästen kollad på klinik? Om inte så hade jag absolut börjat där.

Som du beskriver det så försöker hästen avlasta vänster bak och frågan är varför. Korsgalopp kan ju bero på att hästen/ryttaren är väldigt obalanserade men det är också ett vanligt symptom vid knäledsinflammation.
 
Funderar lite på Hästen som gärna byter galopp lite hux flux. Gärna i hö. varv. Blir även korsgalopp ibland. Varför ? Har aldrig blivit tränad på galoppombyte eller förvänd galopp . Svag hö. galopp och lättare att galoppera i vä ? Vad tror ni ?
Håller med Speedway - kolla knät om det finns minsta risk för knäledsinflammation. Dock verkar det inte helt troligt om hästen alltid haft samma problem.

Du kan också kolla vid longering eller tömkörning - fattar hästen t.ex. hellre galopp i vänster varv än i höger? Ser du ingen skillnad alls från marken är det troligt att det är ett ryttarproblem (men behöver inte vara det eftersom problemet också kan vara tydligare vid ridning pga ryttarens vikt).
 
Fast jag har sett den göra det oavsett vem som rider.Både när gamla " rävar" och mindre erfarna.Har tydligen haft svårt med rätt galopp ända sen inridning ( 10 år sen )

Är den 10 år gammal och byter till korsgalopp/har svårt med galopp under ryttare allmänt undrar jag lite utifrån det. Beskriv gärna mer vad du frågar om och hästens läge :) En så gammal häst blir ju lite unik om den har problem med galoppen genom alla år, om den inte har ngt fysiskt problem?

svaren i tråden utifrån unghäst osv är ju inte applicerbart på din ganska gamla häst i sammanhanget. Blir än mer förvånad att svaren är att ET bör kontaktas när hästen helt klart inte är ren i sak och att det ska lösa sig om en ET får behandla hästen?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 951
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 813
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp