C eller d ponny??

Det är inte höjden på hästens ben utan hästens kroppsbyggnad som spelar roll. Jag är 168 cm lång (var förövrigt 160 cm några månader innan jag fyllde 12) och har aldrig känt mig stor på min häst som är 150 cm hög (inte på han som är 148 cm hög heller) och det ser helt proportionerligt ut.
Min senaste c-ponny, maxad, bar utan problem upp 175 cm långa ryttare just pga sin kroppsbyggnad.

Till Ts säger jag, det är du och ingen annan som ska ha hästen. Visst ska man lyssna på de som kan mer när det kommer till hästens svårighetsgrad, ev. skador osv. men det är du som ska känna glädje med din häst. Förhoppningsvis varje dag och därför är det så viktigt att just ni passar ihop.

Jag tror inte att någon som jag som vuxen väljer att rida ponny (nåja, min ena växte ju precis över ponnymåttet) eller någon som väljer att rida c-ponny som trettonåring inte får höra just det du fått höra. Hästen är för liten... Folk är som tokiga i att alla hästar ska vara så stora men man ska välja en häst som passar en själv och strunta i sådana åsikter.

Jag spinner lite vidare på ditt inlägg och jag håller framför allt med dig!

När jag var lika gammal som ts (och uppenbarligen lika stor) gick jag precis över från B-ponny till C. Jag var inte oproportionerligt stor på B-ponnyn heller men just för tävlingarna behövdes en större ponny. Vi hade också en stallägare då som förespråkade så stora hästar som möjligt. Hens egna hästar var mellan 1,75-1,80. Personen tyckte jag skulle gå direkt från min 1,20 höga B-ponny till stor häst (förvisso en mindre modell av halvblod, under 1,60, det fanns en sån till salu på gården nämligen) och det steget hade blivit gigantiskt! Jag ångrar inte en sekund att vi skaffade en ponny istället. Det kommer alltid finnas folk som lägger sig i och tycker att just deras ståndpunkt är det enda rätta.

Är C-ponnyn av den större modellen ser jag ingen som helst anledning till att ts skulle behöva välja en annan ponny bara för att den råkar vara ett par ynka centimeter större.
 
För det första är det inte nödvändigtvis säkert att TS växer så mycket mer. TS kan absolut, men jag skulle inte se det som helt givet, och särskilt inte flera decimeter. Jag hade växt klart helt när jag var 11 år (och visuellt sett när jag var 10) men är då 10 cm längre än TS.

Nåväl. Jag ser inga som helsta problem i att TS ska ha en grövre C-ponny. En nätt 131 cm kanske är lite dumt att köpa, åtminstone om man ska ha den på lite sikt, men en lite grövre eller t.om. rent grov på 137-140 cm lär TS inte växa ur, för en sådan kan man rida även om man är 170 cm. Nu rider jag mest storhästar och alltid gjort, men jag känner mig absolut inte för lång på en grövre större/maxad C-ponny, och är ju som sagt 162 cm/55 kg. Om TS inte blir mycket större än mig (vilket jag inte skulle se som jättetroligt) kommer hon aldrig att växa ur sin C-ponny. :)

Rent allmänt tycker jag att den här storleks-hysterin gått några snäpp för långt. Absolut om man är väldigt tung, men rent längdmässigt anser jag att det är få kvinnor som är för långa för ponnyer. Sen är vikten sällan något större problem heller. En frisk häst utan ryggproblem bör kunna ridas av någon som väger 1/6 av den själv, och det ger att en större C-ponny kan ridas av någon som väger 60-65 kg, och en inte allt för smäcker D-ponny av någon som väger upp till ca. 75 kg.
 
Jag håller helt med @Fiorano. Vem ska rida C-ponnyerna om inte ett trettonårigt barn, som inte på något sätt är en stor trettonåring, kan och ska? Nu är jag inte superinsatt i åldersgränserna för de minsta ponnyerna, men när jag tog grönt kort (2003) var åldersgränsen för att tävla B-ponny i hoppning tretton år och fjorton i dressyr. Fram tills dess anser jag att det, såvida det inte är någon som sticker ut och växt väldigt fort/är längre eller tyngre än sina jämngamla, är rätt normalt att rida B-ponny. Som alltså är betydligt mindre än en maxad C-ponny. Min medryttare är elva och hon rider min, förvisso något övervuxna, shettis utan att se stor ut. Barnet är högst normalbyggd.
 
Apropå diskussionen om hur mycket man växer, när man är för lång osv.
Jag var väldigt lång som 13-åring, 172 typ, och blev 175 cm när jag växt klart. Så det är inte alls säkert att TS växer 15 cm och blir för lång för c-ponny.

För övrigt har jag alltid mest ridit ponny. Medans jag fortfarande höll till på ridskola fick jag rida mycket d-ponnyer, och även ett par lite rejälare c-ponnyer. Nu var ju det enstaka tillfällen, de små var jag såklart lång på. Men är man inte tung och har bra balans kan man även rida lite för små hästar.

Jag sålde min (lilla) d-ponny i somras, såg helt okej ut på henne. Har fortfarande en c-ponny kvar, och honom är jag såklart lång på men vi tävlar inte längre och varken han eller jag har något problem med att jag rider.
 
Hej Melie!
Vi gick på samma ridläger förra sommarn! :D Red Calle :angel:( skriv It mitt namn tack)
Kul att du ska skaffa ponny, tkr en C-Ponny låter perfekt för dig :)

Enda tipset som jag kommer på är, provid flera stycken! Även om de känns toppen efter första, provtid några till tänk så är den 3dje mkt bättre? Har man bara provridit 1 så har man inget att jämföra med :p
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp