Bukefalos 28 år!

C-vitamintillskott till marsvin

F

Flash

Hej! Jag har ett litet marsvin som är snart två år gammal. Hon bor ihop med en kaninhona och har gjort så i hela sitt liv. Jag "tog över" dom för ett par månader sedan, när förra ägaren tröttnat. Tyvärr har de inte levt ett så bra liv, bott i ett mörkt trädgårdsskjul i en mikroskopisk, smutsig liten bur och fått dålig mat och orent vatten. Det tog lite tid men nu äter de praktiskt taget allt med god aptit, allt från morötter och broccoli, till hö och torkade nässlor. Fantasiskt trevliga är de båda två, och jag önskar dom allt gott i livet! Kanin har jag haft i 20år, men marsvinet är mitt första. Jag har försökt få något begrepp om vilket c-vitamintilskott som är det bästa, men någon säger nyponsoppa, någon askorbinsyra i vattnet (tål kaniner det), och ännu någon annan talar om brustabletter som man krossar och strör över maten. Själv köper jag en liten flaska c-vitamin för marsvin som jag ger 0,7ml av per dag direkt i munnen på marsvinet, men hon AVSKYR det och skriker som en liten gris:crazy: (smakar faktiskt bara kemikalier - har provsmakat). Kan inte vara meningen heller!!!!! Så jag undrar hur andra marsvinsägare gör? Jag har också köpta c-vitamintabletter i djuraffären, men marsvinet ratar dom medan kaninen tycker det är godis;) . Jag är tacksam för all hjälp:bow: och alla tips och ideér!
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

I grönsaker finns det c- vitaminer..
10 gram: Gul/Röd/Grön Paprika, Persilja, Grönkål
15 gram: Broccoli & Blomkål
20 gram: Kiwi, Rödkål, Apelsin
30 gram: Salladskål, Kinakål, Kålrot, Vitkål
40 gram: Fänkål & Honungsmelon
50 gram: Tomat
Siffrorna visar hur mycket av grönsakerna som behövs för att täcka dagsbehovet.
//Detta är kopierat från en marsvins sida

Har också precis skaffat två små grisar o har läst så ögonen går i kors på mig om dem o deras skötsel...
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

Så bra! Ska printa ut ditt inlägg och ta hushållsvågen med ut och se hur mycket det egentligen är i volym. Broccoli (ja, döpte marsvinet till det efter hennes favoriträtt:o ) äter i princip ALLT och stjäl mat direkt från kaninens mun (ja, hon heter Paprika eftersom hon är orangeröd;) ). Värre matvrak än den här lilla grisen vet jag inte, men som tur är älskar hon hö också. Problemet jag kan ha i.o.m. att jag har kanin & marsvin tillsammans är att de inte riktigt ska äta samma grönsaker - t.ex. vitkål, apelsin och paprika har i.a.f.. jag aldrig gett till mina kaniner:confused: ... Men mycket av det du har på din lista får de redan, så då är det bara att se vilka mängder som behövs för att slippa tvinga i Broccoli sina c-vitamindroppar!

Vad är det för marsvin du har? Broccoli är en liten rödvit tjej utan stamtavla, släthårig och jättesöt:love: . Önskar att jag kunde ha fler tillsammans med henne, men enligt tidigare ägaren så blev hon utstött från sina syskon som liten (?) och nu vet jag inte om hon skulle acceptera marsvinssällskap? Broccoli och Paprika trivs annars bra ihop, sover ihop och tvättar varandra och verkar inte sakna någonting.
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

Jag har ett virvel, svart, grå, brun o vit o ett slätt, vitt o brunt, med svart runt ena ögat.. skitsöta är de.. 7 v, ingen stamtavla.. köpt i djuraffären..

Lycka till med dina små djur!
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

Jag har precis vägt grönsaker enligt din tabell, och jag kan ju lugnt konstatera att något extra tillskott av c-vitamin behöver jag inte ge mitt marsvin:bump: :bump: - vet inte vem som blev gladast - hon eller jag? Jag vill tacka dig så hemskt mycket för hjälpen, TACK!!!
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

Bara ett tillägg här: mitt marsvin hade gått själv i ca 2-3 år när jag fick henne. Efter några månader skaffade jag en hona på 4 månader som sällskap och det gick alldeles ypperligt. Inga problem med kommunikationen där inte!
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

Jag har precis vägt grönsaker enligt din tabell, och jag kan ju lugnt konstatera att något extra tillskott av c-vitamin behöver jag inte ge mitt marsvin:bump: :bump: - vet inte vem som blev gladast - hon eller jag? Jag vill tacka dig så hemskt mycket för hjälpen, TACK!!!


Det var så lite..:) :)
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

Bara ett tillägg här: mitt marsvin hade gått själv i ca 2-3 år när jag fick henne. Efter några månader skaffade jag en hona på 4 månader som sällskap och det gick alldeles ypperligt. Inga problem med kommunikationen där inte!

Vad roligt att höra:) ! Jag funderar på att skaffa två marsvin till och se mitt nuvarande skulle uppskatta sällskapet, i så fall vore det ju jättekul, men annars så har de nya marsvinen varandra i alla fall. Ingen förlorar på det. Men sedan har jag en kanin också att ta hänsyn till, eftersom Broccoli lever ihop henne. Visserligen är Paprika jättesnäll, men kommer inte överens ens med min snällaste hemelinkanin. Frågan är om hon skulle uppskatta fler marsvin? Oavsett vilket så är jag jätteglad över att det fungerade så bra med dina marsvin!! Flockdjur ska leva i flock.
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

Jag har precis vägt grönsaker enligt din tabell, och jag kan ju lugnt konstatera att något extra tillskott av c-vitamin behöver jag inte ge mitt marsvin:bump: :bump: - vet inte vem som blev gladast - hon eller jag? Jag vill tacka dig så hemskt mycket för hjälpen, TACK!!!


Tänkte just skriva att om du ger dom mkt grönsaker med c-vitamin i så ska dom inte behöva ngt tillskott, men det löste du ju själv ;) Kan bara nämna iaf nån annan läser detta att askobinsyra är det ingen idé att ge dom då det försvinner ur vattnet väldigt fort. Om du skulle börja ge dom vitkål så var försiktig med att ge dom för mkt då detta kan ge gaser i magen, men kaninen kanske inte kunde äta det så då är ju inte det ngt bekymmer! :D

Har själv satt in en ny gris till vår första gris som levt själv dom första 1-2 månaden/månaderna hon bodde hos oss med ett annat och hon blev så glad så hon tjöt rakt ut, underbart att se ^^. Har satt ihop flera sen dess då det blivit en del grisar med åren, har bara haft problem en gång och det var när först våran underbara peruan dog och sen blev vi tvugna till att ta bort gammel grisen :( och själv satt vårt yngsta lilla marsvin, vi köpte då ett nytt som sällskap men det nya marsvinet var jätte hård på henne i början. Först kom vår lilla gris tjutandes med den nya grisen efter sig, men efter cirka en vecka så blev dom kompisar och nu några år senare är dom är nu bästa vänner ;).

Blev ganska långt inlägg med babbel om massa saker :o.
 
Sv: C-vitamintillskott till marsvin

Hejsan! Du får babbla på så mycket du vill för min del:) ! Är själv expert på att undvika korta svar:o ...

Min lilla Broccoli får lite vitkål emellanåt, men inga jättemängder. Kaninen får inte alls - kål är inte så bra för kaniner och det är dumt att chansa. I början år de absolut ingenting annat än pellets och hö, vilket är det de fick hos sin gamla husse. Men nu äter de i princip allt de får, men när jag efter att ha läst tabellen över c-vitaminrika grönsaker här i inlägget en bit ovanför skulle se om Broccoli åt paprika (... nja, hur konstigt blir inte det här nu då:smirk: när jag har en kanin som heter Paprika;) - nej, inte kaninen skulle hon provsmaka - grönsaken!) så blev det nobben direkt.

Det är roligt att höra att det går så bra att släppa ihop marsvin med nya artfränder!! Kan ju vara lite si och så med kaniner, trots att jag har flera grupper med individer som varken är syskon eller jämngamla. Det finns med andra ord hopp också för min lilla marsvinsdam! Men allvarligt talat så hade jag aldrig trott att en kanin och ett marsvin kunde komma så bra överens som mina två gör, visserligen i brist på sällskap av egen art, men ändå!

GOTT NYTT ÅR, förresten!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp