Cancer på hund..

Sv: Cancer på hund..

En förstorad lymfknuta alltså.

Lymfknutorna filtrerar en massa, de är som kroppens små stationer där immunförsvarets celler träffas och olika celler kommer dit & visar upp saker de hittat, och sen avgör immunförsvarets andra celler om de ska angripa eller inte. Väldigt förkortat förklarat. Därav sprids också cancer ganska lätt till lymfknutorna (mkt vanligt exempelvis vid bröstcancer hos människa) och från en lymfknuta till en annan då de alla är sammanlänkade. Man kan också få cancer ursprungligen i en lymfknuta, precis som man kan få cancer lite överallt. Det är inte så kul då det som jag skrev innan lätt sprids.

Olika cancerformer sprider sig till olika ställen olika lätt, prostatacancer till skelett exempelvis. Och därför vill de kolla lungorna, antingen för att knutan sitter nära eller för att det brukar spridas lätt dit (minns ej hundra, har 39 i feber så du får ursäkta).

Har de inte kunnat utesluta det men inte säger nåt annat bör de inte ha kunnat fastställa det heller. De verkar ha hittat speciella celler, konstigt att de inte kan säga om det är cellförändringar eller vanlig infektion. Men men, de kanske inte fick ett bra prov från provtagningen med lite lite celler i. Låter iofsig ganska mastigt att lungröntga om man inte ens har riktiga belägg för att det är cancer, vore ju nåt att undersöka knölen först. (Men de brukar vara generösa med röntgen, drar in en del pengar. Inget illa ment. )

Har försökt dra det lilla jag får ihop ur skallen med vanliga begrepp, (ni andra kanske också kan undvika ord som neoplastisk osv om ni vill att TS ska ha nån behållning :angel:) så jag hoppas du förstår lite hur jag menar.
 
Sv: Cancer på hund..

En förstorad lymfknuta alltså.

(ni andra kanske också kan undvika ord som neoplastisk osv om ni vill att TS ska ha nån behållning :angel:)
Jag ber om ursäkt det var absolut inte meningen att skriva någon på näsan, jag försökte förklara ordet och använde "vanliga ord" blandat och jag vände mig halvt till TS (som jag tror förstår vad vi skriver om) och halvt till Villi som verkar lite insatt. Det skall inte upprepas.

Till TS: Det absolut vanligaste är ju att förstoringen är en reaktion på någon inflammation i kroppen (kronisk inflammation i en tass? klo?). Jag hoppas det går bra med din hund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cancer på hund..

Jag ber om ursäkt det var absolut inte meningen att skriva någon på näsan, jag försökte förklara ordet och använde "vanliga ord" blandat och jag vände mig halvt till TS (som jag tror förstår vad vi skriver om) och halvt till Villi som verkar lite insatt. Det skall inte upprepas.

Nej alltså jag menade inte så, bara att jag själv vet hur lätt det är att använda de begrepp man är van vid fast andra stackare sitter som tysta artiga frågetecken :) Jag tycker själv det är svårt att beskriva invecklade grejjer utan mina älskade termer, bara att förklara hur vissa ämnen fungerar utan att dra in hela cellens uppbyggnad & energisystem är ju knepigt ibland :o:D
 
Sv: Cancer på hund..

Hej alla och tack för svaren!!

Krims! Det gjordes direkt hos vet. och då är det väl gjort med finålsaspirat, men jag trodde det var biopsi eftersom jag fick den uppfattningen av veterinären. Det skickades dock senare iväg till labb.

Vovven har fått en tid för att ta bort lymf knutan den 15/2.

Så här löd svaret exakt från labbet:

"En blandad population talar för att knutan är reaktiv, men malignt kan ej uteslutas."

Vad säger ni? Reaktiv= reaktion?

Hur lång tid tar det för cancern att sprida sig till lungan OM den sitter i lymfan och OM den är elak artad? Kunde inte få en tidigare tid än den 15..

Än en gång tusen tack för alla svaren!
 
Sv: Cancer på hund..

PS. Finns det några typiska tecken på om det spridit sig till lungorna? Tex. hosta?

Ursäkta eventuella dumma frågor, men man klamrar sig fast vid all information och lever på hoppet..
 
Sv: Cancer på hund..

Har veterinären känt igenom hunden för att se om fler
av lymfknutarna är förstorade? Det behöver iofs inte innebära
cancer, de kan somsagt bli stora även pga infektion.
Jag håller tummarna hårt för att det ska gå bra med din
hund! Tänker på er!

Min ena hund fick lymfkörtelcancer, malignt lymfom. Det
konstaterades i slutet av augusti förra året. Jag fick tyvärr
säga hejdå till min älskade flicka i början av december pga
cancern. Menåterigen, svullna lymfkörtlar behöver inte vara
cancer. I min hunds fall var det dock det.
 
Sv: Cancer på hund..

Har veterinären känt igenom hunden för att se om fler
av lymfknutarna är förstorade? Det behöver iofs inte innebära
cancer, de kan somsagt bli stora även pga infektion.
Jag håller tummarna hårt för att det ska gå bra med din
hund! Tänker på er!

Min ena hund fick lymfkörtelcancer, malignt lymfom. Det
konstaterades i slutet av augusti förra året. Jag fick tyvärr
säga hejdå till min älskade flicka i början av december pga
cancern. Menåterigen, svullna lymfkörtlar behöver inte vara
cancer. I min hunds fall var det dock det.

Hej!
Jag beklagar.. mycket tråkigt att höra..:(

Vilka symptom såg du på din hund? Svullnade fler lymf körtlar upp? Fanns det ingen behandling? Spred det sig fort? Hur bekräftade ni malignt lymfom, biopsi? Lr skickade ni hela knutan på labb?

Ursäkta alla frågor jag blir bara så nervös, hoppas du orkar svara..:bow:

Aliya har bara en svullen lymfkörtel som jag känner..ÄNNU!:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Cancer på hund..

Min hund hade en liten knöl(som ett riskorn i strl) i det främsta juvret förra året. Den togs bort och skickades på undersökning. Den visade sig vara godartad. Och det hade inte spridit sig någonstans.

Nu lever hon precis som vanligt. Och jag hoppas att inget kommer tillbaks.

Hoppas allt går bra med din hund! Jag var så himla orolig över min då det hände. Gick igenom värsta tänkbara scenario. Usch!
 
Sv: Cancer på hund..

Min hund hade en liten knöl(som ett riskorn i strl) i det främsta juvret förra året. Den togs bort och skickades på undersökning. Den visade sig vara godartad. Och det hade inte spridit sig någonstans.

Nu lever hon precis som vanligt. Och jag hoppas att inget kommer tillbaks.

Hoppas allt går bra med din hund! Jag var så himla orolig över min då det hände. Gick igenom värsta tänkbara scenario. Usch!

Vad roligt att höra att den var godartad!:)

Ja, jag kan sannerligen erkänna att jag den mesta tiden BARA tänker på det värsta som kan inträffa.. bekräftad malignt tumör i lymfan eller någon annanstans i kroppen som då är upphovet till att lymfan svullnat till plommon storlek.


Min älskade, ÄLSKADE vovva, måtte hon leva MÅNGA år till.. hon är alldeles för ung för att lämna oss nu..:cry:

image.php


TACK för ditt svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Cancer på hund..

Det går inte att säga exakt tidsmässigt sådär, det är ju individuellt. Men om hunden har en elakartad cancer i lymfan (lymfom) är det svårt att rädda den oavsett. Det är ingen snäll cancer att få om man säger så. Nu är jag lite piggare å kan tillägga att det ÄR svårt att se om det är lymfom på mindre prover (har kikat en hel del på dem i mikroskop själv) så ofta vill labbet ha hela körteln för att uttala sig.

Om hunden har haft andra symtom som trötthet & avmagring är det ett dåligt tecken. Motsatt är bra såklart.

Men du, kom ihåg att absolut vanligast är att det är en infektion. Mycket mycket vanligare än cancer som spritt sig, eller lymfom (som uppstått i lymfocyterna=cellerna i lymfan). Tänk på det! Försök att inte ta ut sorgerna i förskott, jag vet det är lätt att säga men jag har personligen varit med om cancerutredning och jag vet att väntan är värst. Men worst case scenariorna bara gör en illamående, tänk inte på det, tänk på allt utom det så går tiden fortare!

Massa peppkramar!!

Ps. Det är bara att PMa om det skulle vara så! Vi är många som håller tummarna för din vovve, det vågar jag lova!
 
Sv: Cancer på hund..

Att lymfknutan är reaktiv innebär att immuncellerna i den har reagerat på ett eller annat i kroppen, ofta en infektion. Det KAN också vara cancer som du ju redan förstått, men det BEHÖVER inte vara det.

Jag håller en tumme för att det går bra med din hund!
 
Sv: Cancer på hund..

Det går inte att säga exakt tidsmässigt sådär, det är ju individuellt. Men om hunden har en elakartad cancer i lymfan (lymfom) är det svårt att rädda den oavsett. Det är ingen snäll cancer att få om man säger så. Nu är jag lite piggare å kan tillägga att det ÄR svårt att se om det är lymfom på mindre prover (har kikat en hel del på dem i mikroskop själv) så ofta vill labbet ha hela körteln för att uttala sig.

Om hunden har haft andra symtom som trötthet & avmagring är det ett dåligt tecken. Motsatt är bra såklart.

Men du, kom ihåg att absolut vanligast är att det är en infektion. Mycket mycket vanligare än cancer som spritt sig, eller lymfom (som uppstått i lymfocyterna=cellerna i lymfan). Tänk på det! Försök att inte ta ut sorgerna i förskott, jag vet det är lätt att säga men jag har personligen varit med om cancerutredning och jag vet att väntan är värst. Men worst case scenariorna bara gör en illamående, tänk inte på det, tänk på allt utom det så går tiden fortare!

Massa peppkramar!!

Ps. Det är bara att PMa om det skulle vara så! Vi är många som håller tummarna för din vovve, det vågar jag lova!

TACK Lenis!!!!:) Tack för dina peppningar!! Ni anar inte vad bra det känns..TACK.

Jo, jag försöker tänka så nu, leva på som vanligt, finns inget jag kan göra just nu iaf mer än att vänta på operation och analys av hela knutan.... det värsta är väl att min hund känner av min oro och sorg.. och deppar hon med.. så jag måste försöka rycka upp mig för hennes skull, även om det är svårt att sluta fundera & analysera allt som händer..

Hon är JÄTTE hungig och absolut inte mager ännu iaf! Däremot är hon seg MEN det är hon ALLTID när hon precis löpt.. samma visa várje gång, hon blir väldigt skendräktig och länge. Om det inte hade varit för "knölen" så hade jag inte reflekterat kring det om man säger så. Men samtidigt är det ju svårt att veta säkert..

Men hunden ser inte sjuk ut än..det måste ju vara ett bra tecken iaf?
 
Sv: Cancer på hund..

Jag va hos veterinären i dag med min 20 mån rottis tik.
Hon har fått en knöl i örat. Hård rödfärgad. Vuxit snabbt.Nu skall hon opereras på tisdag.. Han trodde det var en slags tumör. Vet inte vad för sort.
Så nu är jag orolig. Min tjej som är så go.
Så jag bara hoppas.
Min första rottis tik fick elakartad canser spred sig fort. opererade hene 2 gånger.
Min förra tik hade en tumör i slutet. Men hon va 12 år. Vi tog bort henne
 
Sv: Cancer på hund..

Jag kan tillägga att en av mina förra hundar fick en knöl när hon var runt 14-15 år. Veterinären tyckte att hon var så gammal att vi inte skulle operera. Hon hade inte ont, den var liten och man fick klämma på den utan att hon reagerade. Och det hade inte spridit sig. Hon levde och mådde toppen tills hon blev 18. Då tog vi bort henne pga ålder.
Så det kan gå väl.
 
Sv: Cancer på hund..

Jag va hos veterinären i dag med min 20 mån rottis tik.
Hon har fått en knöl i örat. Hård rödfärgad. Vuxit snabbt.Nu skall hon opereras på tisdag.. Han trodde det var en slags tumör. Vet inte vad för sort.
Så nu är jag orolig. Min tjej som är så go.
Så jag bara hoppas.
Min första rottis tik fick elakartad canser spred sig fort. opererade hene 2 gånger.
Min förra tik hade en tumör i slutet. Men hon va 12 år. Vi tog bort henne


USCH!!:eek: Men hon är ung så jag tror och hoppas att OM det nu är en tumör så är den god.. men jag förstår din oro till 110%!

Min vovva är är ju också ung, tre år.. men knölen är en förstorad lymfa (där sprider det sig väldigt fort OM det är cancer).. och dom kan ej utesluta att det är det.. så jag är VÄLDIGT orolig nu:cry::cool:

Aliya opereras nästa fredag.. orolig för narkosen är jag också såklart,om hon nu är sjuk och har nedsatt motståndskraft..det är ju alltid en risk.
 
Sv: Cancer på hund..

Ska hålla tummarna för din hund med! Man blir himla orolig när de man älskar är sjuka. Och att inte veta är nog nästan värst.
 
Sv: Cancer på hund..

Ska hålla tummarna för din hund med! Man blir himla orolig när de man älskar är sjuka. Och att inte veta är nog nästan värst.


Tack det värmer!!!!

Jo det är ju så.. vi har gått igenom mycket tillsammans och hon har alltid funnits vid min sida.. vi har en väldigt, VÄLDIGT nära kontakt.. jag är så förb*nnat rädd för att förlora henne.. vi ska ju ha många år kvar tillsammans:confused::cry:

Och som du säger, att inte veta är hemskt..alllt detta väntande..
 
Sv: Cancer på hund..

Hej!
Jag beklagar.. mycket tråkigt att höra..:(

Vilka symptom såg du på din hund? Svullnade fler lymf körtlar upp? Fanns det ingen behandling? Spred det sig fort? Hur bekräftade ni malignt lymfom, biopsi? Lr skickade ni hela knutan på labb?

Ursäkta alla frågor jag blir bara så nervös, hoppas du orkar svara..:bow:

Aliya har bara en svullen lymfkörtel som jag känner..ÄNNU!:eek:

Tack snälla för din omtanke! Jag och Kaisa stod varandra så
enormt nära, så detta har tagit mycket hårt på mig. :(

På Kaisa märkte jag att hon började dricka mer samt att hon
var tröttare än normalt och sämre på att äta än vanligt.
Kvällen innan Vet tiden fann jag att hennes tonsiller (trodde jag)
var svullna. Jag tänkte "ahaa, hon har tonsillit". Jag trodde jag
funnit felet och att det skulle bli bra med antibiotika. Men
när Vet på Strömsholm kollade igenom min hund sade hon att
detta ej var tonsillerna, det var två lymfkörtlar som var svullna.
När min hund stod där på bordet och jag smekte henne kände
jag något framme vid bogen tror jag det heter. Jag frågade Vet
om det var en muskel, hon kom och kände och det visade sig
vara en till svullen lymfkörtel. Dom tog massor av blodprover
och Vet kom tillbaka och sade att symptomen och blodbilden
tydde på malignt lymfom. Jag fattar inte at jag stod upp på
fötterna efter det. Det var som att jag inte kunde få in i skallen
vad hon precis sagt.

Dom ville ta cellprover från dom svullna lymforna på halsen
och det gjordes på plats. Deras expert fanns inte där men
deras nästbästa tittade på cellproverna och sade att det
starkt lutade åt malignt lymfom även där. Men hon ville inte
uttala sig helt förrän experten var tillbaka. Vi fick åka hem
och någon dag senare hörde dom av sig och deras expert
som i vanliga fall brukar kunna avgöra vad det är på 5min
han hade kollat Kaisas cellprover i 45min men kunde ändå
inte säga helt vad det rörde sig om. Han ville då att man skulle
operera ut en lymfkörtel för att analysera den. Vi fick komma
tillbaka till Strömsholms igen för operation. Operationen
gick bra och lymfkörteln skickades iväg för "färgning, skivning"
och allt vad det var. Sedan skulle den analyseras av experten.
Svaret blev lymfkörtelcancer, den var inte typiskt elakartad,
men var mycket svår att bedöma.

Alternativen vi fick var att låta henne somna in direkt.
Eller att låta henne vara kvar tills hon blev dålig. Eller ge
henne kortison eller påbörja cellgiftsbehandling. Inget skulle
rädda henne men kortison eller cellgifter kunde köpa tid.

Jag inser nu i efterhand att jag antagligen missat dom
svullna lymfkörtlarna. Jag förstår inte hur, jag som är så
nogrann...
Dom hade antagligen svullnat upp innan jag märkte andra symptom.
Det med att min hund drack mer än vanligt är ett av symptomen
som kan dyka upp vid lymfkörtelcancer även om det inte verkar
vara jättevanligt symptom. Med tiden blir dom även trötta och
aptiten går ner.

Jag var helt förtvivlad och undrade om jag hade kunnat rädda
henne om jag hittat det tidigare. Men svaret var nej. Det hade
inte spelat någon roll, det hade ändå inte gått att bota denna
cancerform hon fick :( Och antagligen kom det väldigt snabbt.

Jag valde att säga nej till cellgifter men sade ja till kortison.
Och tack vare kortisonet fick vi 3 mån och 10 dagar tillsammans
Kaisa och jag. Och jag är så oerhört tacksam för den tiden jag
fick med den mest kärleksfulla flickan i hela världen:

http://web.telia.com/~u15207337/kaisa.htm
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cancer på hund..

Oroa dig inte för narkosen, det är en extremt liten risk! Även om hon är sjuk, och så nersatt verkare hon inte vara? Tänk på alla de riktigt sjuka hundar de operarar, ex med livmoderinflammation, som kommer in & är helt borta..

Vår klinik är rätt stor, och det dog inte en hund eller katt i narkos under min tid där, och hon som jobbat längst (över 20 år) hade bara varit med om det två gånger. Din vovva kommer klara sig fint, och inte kommer hon vara sövd länge heller för det lilla ingreppet! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ny i bukefalos och har sett en lång engagerande tråd om cancer i lymfan. MIn snart 13-åriga (i november) Siberian Husky har nu fått...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Hej alla där ute försökte få några svar i en annan tråd på mina frågor men det blev inga så jag postar helt enkelt en egen. Som...
Svar
12
· Visningar
25 561
Senast: Dalmas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp