Cancer på hund..

Sv: Cancer på hund..

Tack!! Tack så hemskt mycket för ditt långa och nogranna svar!!:bow:


Hon var jättefin din hund, beklagar än en gång..:(

Aliyas lymfa (bara en än så länge iaf) som svullnat upp sitter på vänster sida av bogen nära bröstkorgen.. den är stor som ett plommon ungefär. Hon bryr sig inte alls när man klämmer där och verkar vara obesvärad..men vem vet?
Jag tror att jag upptäckte den ganska omgående när den svullnat upp.. är ganska "pillrig" på min hund:D Så när hon ska opereras den 15e har den suttit ca 2 veckor och tre dagar.. hinner det spridas om malignt tror ni?

När vi var hos vet. togs inga blodprov:confused:

Men cellprovtagning gjordes med nål direkt som dom kollad på deras labb och fick fram främmande celler men kunde ej avgöra mer utan skickade till yttligare ett labb (fick vänta 4a dar) som inte kunde säga mer än att lymfan är reaktiv och att dom INTE kan UTESLUTA malignt. Så jag vet inte vad jag ska tro??

I övrigt så ser min hund inte alls sjuk ut i dagsläget.. tvärtom med aptiten.. den är ENORM!!(skendräktig) Pälsen blänker osv.. men jag vågar inte hoppas på något..

Dagarna slöar sig långsamt framåt... och väntan känns enorm och uttröttande psykiskt..
 
Sv: Cancer på hund..

Oroa dig inte för narkosen, det är en extremt liten risk! Även om hon är sjuk, och så nersatt verkare hon inte vara? Tänk på alla de riktigt sjuka hundar de operarar, ex med livmoderinflammation, som kommer in & är helt borta..

Vår klinik är rätt stor, och det dog inte en hund eller katt i narkos under min tid där, och hon som jobbat längst (över 20 år) hade bara varit med om det två gånger. Din vovva kommer klara sig fint, och inte kommer hon vara sövd länge heller för det lilla ingreppet! :)

Nej du har rätt, hehe.. man blir bara så "nojig":)

Men man har ju tyvärr "hört" så mycket..
En släkting till mig, vars dalmatiner dog så , men hon var sjuk, lungcancer.

Så det klassas som ett mindre ingrepp? Jag har ingen koll på den fronten men antar att veterinären som tar emot oss den dagen kommer att berätta för mig innan jag lämnar vovven.. uscha.. jag avskyr att lämna henne..
När vovvan var ca 10 månader låg hon inlagd på bagarmossens djursjukhus i 3 dagar, lunginflammation av kennel hosta.
Hon var super dålig, men som ni förstår så överlevde hon:banana::D
Men iaf det jag skulle komma till var att jag minns hur jobbigt det var att lämna henne.. den blicken osv..:(

Men tack Lenis för lungnade ord!!:)
 
Sv: Cancer på hund..

Kvällen innan Vet tiden fann jag att hennes tonsiller (trodde jag)
var svullna. Jag tänkte "ahaa, hon har tonsillit". Jag trodde jag
funnit felet och att det skulle bli bra med antibiotika. Men
när Vet på Strömsholm kollade igenom min hund sade hon att
detta ej var tonsillerna, det var två lymfkörtlar som var svullna.

Exakt var sitter tonsillerna på hunden?:confused:
 
Sv: Cancer på hund..

Jahapp då var det dax för nästa grej..suck..:(

Såg IDAG att min hund också har problem med ändtarmen..Samband?

Anal öppningen är röd och irriterad, OCH det sitter en liten "knölliknande" hudflik precis i öppningen. VAD ÄR NU DETTA??:eek:

Hon har haft svårt att gör "nr två" ett tag men vet. trodde det berodde på hennes allergifoder (Japp allergi utredning med..suck), HILLS. Dom har inte kollat hennes ändtarm men jag har inte heller sett detta förren nu..
Kan hon ha cancer i tarmen och därav reaktionen på lymfan? Eller är det två helt skilda sjukdomar? Ja man blir inte klok..
Hur som ska hon in på fredag för att ta bort lymfan, jag får be dom kolla upp det då.

Hur ska detta sluta för min lilla tjej...:(
 
Sv: Cancer på hund..

Dock kan jag inte säga att det följer exakt samma förlopp och
bli lika svullet på alla hundar som drabbas av den cancertypen.
 
Sv: Cancer på hund..

Dock kan jag inte säga att det följer exakt samma förlopp och
bli lika svullet på alla hundar som drabbas av den cancertypen.

Nej självklart kan du inte det. Hon har nu fått svullna lymfkörtlar där iaf..faan..:cry:

Vad finns det för andra "lymf" sjukdomar än cancer som ger denna symptom? Någon?

Imorgon gäller det.. Aliya ska opereras ,ta bort en lymfknuta för att se.. usch jag orkar bara inte om det skulle visa sig vara cancer nu..tyvärr tyder många tecken på det:(

Håll tummarna!
 
Sv: Cancer på hund..

Vet inte om jag gör nytta, men skriver ändå för jag vet hur förtvivlat :( jag letade efter info när min vovve blev sjuk för ganska många år sedan. Vi upptäckte en knöl i nacken på honom, det gick inte att ta runt den. Vi fick tid på djursjukhuset och de opererade bort den. Visade sig att den var väldigt stor, 4x3x2 cm, men vi kunde bara känna överdelen, den växte nedåt. Vi fick provsvar som löd Fibrosarkom, sen stod en massa man inte förstod + kommentar: fibrosarkom är ffa lokalt aggressiva och återkommer på operationsplatsen. I ett senare skede kan även metastasering ske. Den gången var den välavgränsad. Jag sökte som en galning efter info och på djursjuhuset visste dom knappt något om denna cancerform -99. Han verkade inte alls ha några men av oper och var lika go o glad som vanligt. Ett år senare var det dags igen, ny operation och samma fibrosarkom. Utdrag ur svar från BIOVET: Vidare förekommer spridda jätteceller vilket inte så sällan ses vid den här typen av malign bindvävstumör. Med hänsyn till tumörens diffusa avgränsning föreligger det risk för recidiv och spridning.
Först då förstod jag hur illa det var, jag hade fått så lite info. Han levde till -03, då fick han tyvärr diagnos kraftig spondylos och artros på armbåge. Vi valde då att låta honom gå till regnbågsbron. Medan:)s han fortfarande var glad och lycklig. Vi tyckte att det räckte, det han gått igenom vår älskade. Han blev nio år och det gör fortfarande ont, men vet att vi jorde rätt som lät honom gå innan det satt sig på humöret och smärtan kommit för honom.

Det finns hopp, även om den är elakartad. Vi fick trots allt 4 år till, tillsammans efter diagnosen. Numera finns det mkt mer info om just den här formen, men har inte pratat med någon som vet något om den. Någon här på Buke kanske?

Håller tassar och tummar för din voffe!

Det var inte menat att skrämmas med mitt inlägg, men jag vet att jag hade varit glad om ågon gett mig info då, trots att den kan vara lite "skrämmande" oxå.

Berätta så vi vet hur det går för er...
 
Sv: Cancer på hund..

Nej självklart kan du inte det. Hon har nu fått svullna lymfkörtlar där iaf..faan..:cry:

Vad finns det för andra "lymf" sjukdomar än cancer som ger denna symptom? Någon?

Imorgon gäller det.. Aliya ska opereras ,ta bort en lymfknuta för att se.. usch jag orkar bara inte om det skulle visa sig vara cancer nu..tyvärr tyder många tecken på det:(

Håll tummarna!

Det kan ju även vara en infektion som gör att lymfkörtlarna
svullnar upp. Jag håller tummarna för att det är så i din
hund fall. Jag håller också tummarna för att operationen
ska gå bra!

Många kramar från Kalinsi
 
Sv: Cancer på hund..

Det kan ju även vara en infektion som gör att lymfkörtlarna
svullnar upp. Jag håller tummarna för att det är så i din
hund fall. Jag håller också tummarna för att operationen
ska gå bra!

Många kramar från Kalinsi

TACK för ditt stöd Kalinsi!! Det värmer!

Jo visst kan det vara en infektion, men borde hon inte har feber då? Jag menar om man har en sådan infektion att "lymforna" svullnar upp:crazy: Men jag vet inte, bara spekulationer.. men hoppas innerligt på att det är det.. hellre än cancer iaf.

I övrigt mår vovvan toppen, äter med stooor aptit, leker och blänker i pälsen som aldrig för och är inte mager.. kan inte förstå att hon är sjuk..:confused:
 
Sv: Cancer på hund..

Hoppas det går bra imorgon. Håller tummarna!
Jobbigt att gå och vänta på svar :(
Kan trösta med att jag haft en hund med cancer (juvertumör). Hon opererades och blev 14 år. Dog inte av cancern!
 
Sv: Cancer på hund..

Tack för ditt svar!!:)

Jag beklagar att din vän var tvungen att gå igenom så mycket.. men tack för att du berättar om det.

Tyvärr sitter cancern (om det nu är det) i Lymfkörtlarna och det går inte ta bort. Den cancerformen sprider sig och mestaser (stavas?) skickas till lungor osv. OM det är det så är det kört, det man kan göra som jag fattat det hela är att ge medicin som endast förlänger livet.. och då skiljer det väl från fall till fall på livskvaliten. Och vi pratar bara veckor lr enstaka månader med kortison lr lite längre med cell gifter.:cry:

Men vill än en gång tacka för ditt svar!

Jag återkommer i helgen...
 
Sv: Cancer på hund..

Hoppas det går bra imorgon. Håller tummarna!
Jobbigt att gå och vänta på svar :(
Kan trösta med att jag haft en hund med cancer (juvertumör). Hon opererades och blev 14 år. Dog inte av cancern!

Tack!!

Ja, all denna väntan är så otroligt påfrestande.. den är vidrig rent ut sagt!:crazy:

Om det visar sig vara cancer, så sitter det i lymfan och går inte att operera bort, sprider sig via hela lymfsystemet som jag förstått det hela. Hade det varit en hudtumör som jag trodde från början hade det kanske sett lite mer hoppfullt ut..

Men imorgon ska en lymfa tas bort för att analyseras, kanske får jag inga svar ens imorgon.. utan får VÄNTA till nästa vecka.

Hur som helst hoppas jag så mycket på att jag kan skriva här sedan att det INTE var cancer.. skulle vara så underbart..

Jag älskar min vovve så mycket.. kan inte beskriva med ord.. usch nu kommer tårarna snart som jag försökt hålla tillbaka så länge..
 
Sv: Cancer på hund..

Vad obeskrivligt jobbigt med denna väntan och risken för ett nedslående svar. :(

Håll dock i minnet att det inte är ovanligt med tvåårsöverlevnad eller mer för hund med malignt lymfom om de behandlas med cellgifter (och hundar tål cellgifter förvånansvärt bra!). Syftet är förvisso inte att bota, men heller inte att enbart hålla dem vid liv. Syftet är att kunna ge dem ett gott hundliv, vilket faktiskt kan vara möjligt trots cancer och många sjukhusbesök.

Har du läst SLU:s informationsblad om lymfom? http://www2.slu.se/forskning/2006/pdf/Min Hund har malignt lymfom.pdf

Jag tänker på dig och din hund!
 
Sv: Cancer på hund..

Jag vet hur jävligt det är med väntan på svar, det är hemskt
jobbigt! *kramar* Jag fick vänta över en vecka på svar då
den utopererade lymfkörteln skulle skickas iväg på färgning,
skivning och allt vad det var innan den skickades tillbaka för
bedömning på Strömsholm.

Jag håller tummarna så hör för Din hund och Dig
ska Du veta!!! Mina tårar kommer när jag läser dina
rader. Jag vet precis hur det känns att vara där du är
nu, man slits mellan hopp och förtvivlan och har miljoner
tankar och rädslor!
 
Sv: Cancer på hund..

Hej allihopa!!


TACK Philosophia & Kalinsi för ert stöd och era tips osv.. tack alla andra med!

Jag kommer nu med ett positivt besked!!:D

Just hemkommen från djursjukhuset med en något drogad och rakad vovva!
Veterinären sa till mig imorse när jag lämnad Aliya, att dom kommer fokusera på att försöka ta reda på orsaken till VARFÖR lymfan svullnat upp under dagen först och främst.. inte bara operera bort den på än gång (mycket skickligare och mer erfaren vet. än tidigare, tack och lov), så hela hunden är igenom röntgad + olika blodprover har tagits för att se om det finns något tecken på infektion lr cancer.. och allt var nomalt!!:bow:Det enda dom kunde se var en något större livmoderhals, men ingen vätska alls..jag ska hålla det under uppsikt men vet., trodde att hon bara var skapt med lite större.. alla ser vi olika ut;). Sedan har dom gått in för att ta en RIKTIG biopsi på den förstorad lymfknutan, svar får vi inte senare än den 25e iaf. Men vet trodde INTE det var cancer utan tyckte jag kunde pusta ut.
Dessutom har Aliya bara EN förstorad lymfknuta, det jag kände var några andra slags körtlar, vilka var helt normalt att man kände. Vet. sa att lymfan i sig inte såg sjuk ut, utan väldigt frisk ut bara förstorad. Positivt. (Konstaterade det när hon gjorde biopsin).

Så här exakt står det på brevet jag fick med mig hem:

Vi har idag tagit prover på Aliya för att försöka utröna orsaken till den föstorade lymfknutan. En vävnadsbit är tagen från denna och skickat på analys. Vi har också gjort en omfattande analys av blodprov som inte uppvisade några onormala värden. Vi har bla titta på den vita och röda blodbilden, lever värden, njurvärden och sockervärden mm. Vi har röntgat lungor och hjärta och det såg normalt ut och inga metastaser kunde ses. Ett bukultraljud är gjort och bukorgan var normala och inte heller här kunde några förstorad lymfknutor ses. Livmoderhalsen var på övre gränsen i diameter vilket kan tyda på någon typ av inflammation, men det fanns ingen vätska i livmodern vilket det brukar finnas vid inflammationer. Håll fortsatt nogrann koll efter flytningar.

Vad tror ni? Visst låter det positivt?? Vet. var iaf jätte positiv..hoppas hoppas hoppas..

Men det var en mycket gråtande hund som jag hämtade sedan, vilket tjut och läääänge, det lät faktikst som hon grät .. bara mattes hund.:p

Måste erkänna att lite lättad är jag..:crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ny i bukefalos och har sett en lång engagerande tråd om cancer i lymfan. MIn snart 13-åriga (i november) Siberian Husky har nu fått...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Hej alla där ute försökte få några svar i en annan tråd på mina frågor men det blev inga så jag postar helt enkelt en egen. Som...
Svar
12
· Visningar
25 559
Senast: Dalmas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Arbetsintervju
  • När ska man söka vård? Depression

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp