Cancer på hund..

Sv: Cancer på hund..

Kalinsi Villi Philosophia smasch och Lenis.....TACK!!!:p:D Blev oerhört glad när jag såg vad ni skrivit, det betyder mycket för oss!

Jag är så attans glad nu!!!!!!!!!!:banana:

Kan knappt tro att det är sant än idag.. men det tar väl ett tag att smälta. Jag var ju inställd på det värsta som sagt.
 
Sv: Cancer på hund..

Hej alla.

Ursäkta mitt ordval som följer....

Skit och förbannades helvete.... har 2 hundar (riesen). En är 12 år, har tränat en del med han och nu börjar åldern ta ut sin rätt. har opererat honom för godartade cancer knölar på frambog och skinka.
? en tå där nageln också var väldigt dålig... är inställ på att det här är han sista sommar. "SUCK" nu kommer tårarna....men det är det bästa för honom.

Nu till det värsta..... har en helt underbar tik 7 ½ år ung, helt underbar med vår son ( 11 månader) förra fredan åt hon med glupskande aptit, drack och allt, lite slö ( Varit det ett tag), men reagerade inte på det. Kvällen kom och hon bälgade i sig hur mycket vatten som hels, tänkte att det är nog lika bra att gå ut med hundarna, hon pikade vårfloder inte en gång utan 3-4 ggr.
det fortsatta under helgen och måndagen kom och vi åkte in till vet. för undersökning (torsdag idag) Många undersökningar har det blivit. Vet. hittade inget förutom förhöjd salthalt i blodet och att mjälten var enormt förstorad. så dom kunde inte kolla med ultraljud eller röntgen. I morgon ska dom öppna upp henne och titta om det är cancer i körtlarna. Dom sa att det mest troligt är cancer men för att vara 100% säkra så vill dom operara henne.
Vi har tagit beslutet att om det är cancer så får hon somna in på operations bordet. nu är det inte många timmar kvar har inte träffat henne på 4 dagar. mitt hjärta är i en miljon bitar. vad skulle ni ha gjort??????
Vill ju ha henne kvar, men samtidigt inte plåga henne om det är cancer, med tanke på operations sår etc. för att kanske få ha henne kvar i ett par månader???
Det känns som om sommaren är helt förstörd, mina 2 älskade hundar samtidigt, tyvärr den ena 4 - 5 år för tidigt.
Hoppas någon hinner svara, träffar henne imorgon på förmiddagen.
 
Sv: Cancer på hund..

Nu har hon gjort operationen.....
om man nu kan eller får säga.... PUH......
inget som vet. kunde se var galet.
Mne dom tog vävnadsprover/ Biopsi på lever, njurar, mjälte, mage etc... för att utesluta cancer, men som sagt är, än är inte faran över.
Nu ska dom få henne att börja äta, under helgen och sen i början av veckan så får vi henne hem ett tag iallafall. tills provsvaren kommer, antagligen någon vecka.
 
Sv: Cancer på hund..

Jag håller tummarna hårt hårt för din hund!
Kramar Kalinsi
 
Sv: Cancer på hund..

Nu har hon gjort operationen.....
om man nu kan eller får säga.... PUH......
inget som vet. kunde se var galet.
Mne dom tog vävnadsprover/ Biopsi på lever, njurar, mjälte, mage etc... för att utesluta cancer, men som sagt är, än är inte faran över.
Nu ska dom få henne att börja äta, under helgen och sen i början av veckan så får vi henne hem ett tag iallafall. tills provsvaren kommer, antagligen någon vecka.

Jag förstår din oro, och all väntan är jätte jobbig..

Men det är väldigt positivt att dom inte hittat tecken på att det skulle vara cancer ännu.;) Med tanke på att dom öppnat henne och tagit en del tester som jag fattat det som?

Vi håller alla tummar och tassar!!
 
Sv: Cancer på hund..

Väntar otåligt på svaren.

Nu börjar dagarna sina för min hund. Jag blir mer och mer förtvivlad.
Varje morgon som jag vaknar, är känslan att hon har gått bort över natten. Dom har ingen där nattetid???????
Dom säger att hon är för svag för att åka hem, men hur länge kan/ska dom hålla henne vid liv? Jag tror hon är deprimerad och vill hem. jag tror hon mår bättre då och kommer att komma tillbaka.

Dom tror på Addison, men är inte säkra. (Dom vet inte till 100 %) Har behandlats för det, lite bättre. Men äter fortfarande inte själv får tvångsmatas.

Nu är hon inne på sin 10 dag.
8 dagar på vet. stationen.

Just nu är livet piss.

Vad ska jag göra?
 
Sv: Cancer på hund..

Men har dom ingen där på natten?!
Fy så obehagligt :confused:
Finns det inget djursjukhus hon kan läggas in på
där dom har dygnet runt koll?
 
Sv: Cancer på hund..

Nu idag Lördag har det gått 2 veckor sen hon blev dålig.
Hon fick somna in idag, kunde inte se henne plågas av undernäring och att inte få vara sig själv som vi minns henne, utan en utmärglad hund in på bara skinn och ben. med ont i hela kroppen och vbara stel.

Hon fick komma hem igår men när jag skulle ha ut henne och rörde vid henne skrek hon av smärta. och beslutet var enkelt att ta.

Hon blev testad för allt.....
Addison, biopsi på lever, njure, mage, tarmar, mjälte körtlar, det mesta utom benmärgscancer och blodcancer. D vitamin förgiftning, ja jag vet inte vad dom inte tagit för.
Hon var stundtals bättre men gick tillbaka till att bli dålig.

Så valet för lilla Aia var enkelt, inte ha ont något mer och få ett värdigt slut. 7 ½ år blev hon.

Tack för all tid vi fick med dig, lilla vän och att Du och Vår son fick lära känna varandra ett tag. Hans första ord var ditt namn hon lärde sig, Aia.

Vi ses längre fram i tiden, jag vet att du väntar troget som du alltid gjort, och att du vakar över oss det tvivlar jag inte.

Kram och vi ses framöver, från oss alla till dig Aia.
 
Sv: Cancer på hund..

Hej! Jag fick igår reda på att min 6 åriga tiks knöl i juvret var cancer... Men av brevet jag fick blev jag inte klokare. Det stod att tumören hade låg mognadsgrad och att det var relativt hög risk för dottersvulster. Det stod även att den var begränsad och att det var normal vävnad runtomkring. Jag är förtvivlad. Vad gör jag? Kommer min bäbis att dö?:cry:
 
Sv: Cancer på hund..

Jag tycker du skall gå tillbaka till din vet. Och göra den operation som behövs. Det är inte säkert den sprider sig.
Jag hade en hund som hade något liknande. Men hon va 9,5 år.
Men det hade redan spridit sig på henne.
Hoppas det går bra för din tik lycka till
 
Sv: Cancer på hund..

Blev din hund 18? Wow. Vad var det för ras? Min tibbe är 8,5 och jag får sån hopp om att han får leva lika länge som din. Man vill ju helst ha dem för evigt.
 
Sv: Cancer på hund..

Jag kan tillägga att en av mina förra hundar fick en knöl när hon var runt 14-15 år. Veterinären tyckte att hon var så gammal att vi inte skulle operera. Hon hade inte ont, den var liten och man fick klämma på den utan att hon reagerade. Och det hade inte spridit sig. Hon levde och mådde toppen tills hon blev 18. Då tog vi bort henne pga ålder.
Så det kan gå väl.
Blev din hund 18? Wow. Vad var det för ras? Min tibbe är 8,5 och jag får sån hopp om att han får leva lika länge som din. Man vill ju helst ha dem för evigt.
 
Sv: Cancer på hund..

Hej. Jag vill bara berätta vad som hände min hund för fem år sedan. Hon hade blivit biten i ansiktet av en annan hund och jag var hos vetten för att kolla om det behövde sys. I samma veva bad jag veterinären att ta prover på lymfkörtlarna som hade varit svullna en tid.
Efter ca tre veckor kom svaret...Trodde jag. Lymfcancer= snabb död. Min hund var bara sju månader. Jag blev helt förkrossad men veterinären ville kolla en gång till för säkerhetsskull. Det bestämdes en tid för operation och den ena lymfknutan i ansiktet togs bort. Proverna blev inte fullständiga av någon anledning och det bestämdes att hon skulle operera bort även den andra lymfknutan. Sedan gick det några veckor innan det hände något men när vetten ringde upp mig lät hon jätteallvarlig. Min hund hade drabbats av atypisk-lymfknutehyperplasi men vad det var kunde hon inte svara på. Hon väntade på ett expertutlåtande men hon trodde inte att det var livshotande just nu.
När jag efter fem veckor fortfarande inte hade fått något svar så ringde jag till sjukhuset och det visade sig att veterinären som hade hand om mitt ärende hade gått på mammaledighet. Det var bara att sätta igång och googla. Efter två veckors intensivt googlande samtidigt som jag satt och grinade och trodde att hundstackarn skulle dö när som lyckades jag få fram att atypisk-lymfknutehyperplasi betyder förstorade lymfkörtlar... Då föll allt på plats. Två veckor innan hon blev biten i ansiktet åt hon upp en humla som stack henne i munnen. Dagmatten hade henne då och körde henne direkt till akuten. Ingenting hände men tydligen så såg hon ut som ett vårtsvin i ansiktet. Förmodligen så var de förstorade lymfkörtlarna ett resultat av det. Tyvärr blev alla operationer och undersökningar en rätt kostsam historia för mig men min lilla vovva lever fortfarande och mår som en prinsessa... Jag blev så glad när jag läste att din hund var frisk ett jättestort grattis till dig och vovsen!
 
Sv: Cancer på hund..

301617_10151816681349546_1134322671_n.jpg


Hoppas bilden syns för alla. Annars får jag göra nytt försök. För tre dagar sedan när jag körde agility utomhus med Ilo började det rinna blod längs hans tass. Jag trodde han skurit sig i snön eller liknande men så upptäkte jag en hård knöl på framtassen som det blödde ur. Aldrig sett den tidigare så den måste ha dykt upp väldigt fort! For till vett som klämde och kände och konstaterade tumör. Den är bort opererad och skickad på analys. Har någon av er sett liknande förut på en ung hund, dykt upp jättefort och är en hård knuta? Vi väntar på svar från analysen nu. Tar väl någon vecka till.
 
Sv: Cancer på hund..

Hej!
Ser ut som ett histocytom om hunden är ung.Detta är normalt inte farligt och kan gå tillbaks av sig själv.Är hunden äldre lutar det åt mastcellstumör eller någon annan tumör som kan vara betydligt allvarligare.Men din hund är ju ung så det ger ju hopp. Mastcellstumör kommer senare,snittet för insjuknande är 6,5 år.Men man får ju vänta på vetutlåtandet.Jag tycker att du skall försöka ta det lugnt så länge.Voffsarna märker om man oroar sig och det blir dom inte gladare av.Fast det är ju lättare sagt än gjort...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ny i bukefalos och har sett en lång engagerande tråd om cancer i lymfan. MIn snart 13-åriga (i november) Siberian Husky har nu fått...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Hej alla där ute försökte få några svar i en annan tråd på mina frågor men det blev inga så jag postar helt enkelt en egen. Som...
Svar
12
· Visningar
25 561
Senast: Dalmas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp