Cartier eller Centaurus

grimman

Trådstartare
Måste byta hingst då stoet står med streptokockinfektion och därför inte är så lämplig att seminera med fryst.
Har funderingar på Cartier eller kanske Centaurus men behöver lite hjälp.

Stoet i fråga är lång och hög (har 3 avkommor efter olika små hingstar från 168 -178 cm). Något grov halsansättning med något sluttande bog samt kort kors.
Hon skulle behöva mer vinklade haser och är något rakbent i galoppen.

Jag lutar mest mot Cartier men samtidigt lockar Centaurus härstamning!
 
Har träffat på väldigt många underbara Cartier-avkommor, verkar vara oerhört trevliga individer.
Är väl inte heller super imponerad av Centaurus möderne. Om det är dessa två du väljer mellan så hade jag definitivt valt Cartier.
 
Alltså jag råkade bara ramla över Centaurus i går när jag tittade på resultat av 3-årstest och kom på att den gillade jag ju när jag såg honom på Flyinge när han godkändes.
Ibland försvinner de ju bara ur minnet liksom...
emeLiite - hur tänker du när det gäller hans möderne? Mamman är ju AB-premierad med 3 avkommor av 6 som verkligen visat framfötterna och mormor är elitpremierad.
Sen var jag mest tveksam till honom just vad gäller frambensaktionen då det står att han visade trav med raka framben på bruksprovet o det är samma som mitt sto gör i galopp.
 
Athena, har du någon idé?
Stoet är e. Nostradamus - Chapman - Marduk.
Det får inte vara fryst sperma och måste vara god kvalitet på simmarna (där gick kanske Centaurus bort då han verkar ha rätt låg procent levande födda utifrån antalet seminerade).
 
Jag har avkommor efter båda undan samma sto. Skulle jag betäcka igen hade jag tagit Centaurus. Cartierstoet jag har är lång samt har brett ansatt hals (verkar många avkommor att få). Välvinklade haser båda.
 
ok, den informationen om Cartier var bra för mitt sto är väldigt långt själv och har gett långa avkommor.
Hmm, lutar åt det då (fast nu började jag ju leta och då hittade jag Camaro igen som jag tittade på hos grannen när han fortfarande var riktigt mörk skimmel) :P hatar att ombestämma mig!
 
Måste byta hingst då stoet står med streptokockinfektion och därför inte är så lämplig att seminera med fryst.
Har funderingar på Cartier eller kanske Centaurus men behöver lite hjälp.

Stoet i fråga är lång och hög (har 3 avkommor efter olika små hingstar från 168 -178 cm). Något grov halsansättning med något sluttande bog samt kort kors.
Hon skulle behöva mer vinklade haser och är något rakbent i galoppen.

Jag lutar mest mot Cartier men samtidigt lockar Centaurus härstamning!

Svarar inte på din fråga, men du har samma "problem" som mig gällande storleken på avkommorna, stoet lämnar höga avkommor även om man väljer hingst som "ska" lämna lite lägre avkommor. Står hon med infektion så kan kanske King Louie vara ett bra alternativ då man betalar första avgiften till hingsten på 17 dygn, läste att han ska lämna mindre avkommor. Han är inte så snygg kanske, men har bra stam för hoppning och han är själv meriterad. Fighting Alpha är också mycket meriterad själv, och ganska billig i språng, ska kunna lämna smått också. Båda dessa verkar lämna bra temperament på avkommorna, vilket också är ett plus.
 
Athena, har du någon idé?
Stoet är e. Nostradamus - Chapman - Marduk.
Det får inte vara fryst sperma och måste vara god kvalitet på simmarna (där gick kanske Centaurus bort då han verkar ha rätt låg procent levande födda utifrån antalet seminerade).

Centaurus hade 91% dräktighet 2013 och 100% dräktighet 2014 så jag skulle inte räkna bort honom pga. fertiliteten :)
 
ok, den informationen om Cartier var bra för mitt sto är väldigt långt själv och har gett långa avkommor.
Hmm, lutar åt det då (fast nu började jag ju leta och då hittade jag Camaro igen som jag tittade på hos grannen när han fortfarande var riktigt mörk skimmel) :P hatar att ombestämma mig!

Camaro lämnar stort, i kombo med ditt sto låter det som att det skulle kunna bli en jättehäst?
 
Centaurus har väldigt hög dräktighet. Du har säkert kollat siffrorna på blup och de siffrorna är bara hur många som är registrerade i swb INTE hur många som föddes respektive år. (vanlig missuppfattning)

Dessutom har mödernet lämna många avkommor med bra prestationer och hans egna avkommor verkar gå väldigt bra på treårstest :)
 
elle12 du har helt rätt där, hon ger stort oavsett vem jag betäcker med och då går ju Camaro bort om han ger stort...
Har en e. HipHop som nu är närmare 180 cm (5 år)
Sheraton hade rätt lång rygg har jag för mig och går bort därför.
King Marco var ju en idé faktiskt, blir rätt mkt fullblod där men det kanske är en fälttävlanshäst jag ska göra :-)
Verkar ju ge rätt bra avkommor också när jag hittade den statistiken.

Hittade även Hasard. Vet att ni är några stycken här inne som använt honom. Hur verkar de avkommorna?
 
Jag har en Hasard, född i år dock så det är ju svårt att sia om storlek etc. Men välbyggd trevlig häst :).

Sen har du ju Corporal också, han lämnar inte så stort.
 
Har kastats fram och tillbaka mellan olika val men nu blir det faktiskt King Louie! Har ringt och pratat med hingsthållaren och de kör över sperman utan att spä den när hon behöver den. Helt underbar service! Dessutom hade han 6 av 7 dräktiga redan i år så det verkar vara gott gry i simmarna också!
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 042
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 925
Senast: moonstruck
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 534
Senast: Jealle
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 639
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp