"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Har inte sett så mycket av programmet eller läst om hans träningsmetoder, just för att det lilla jag sett inte har intresserat mig. Lika lite som det intresserar mig att få hjälp av en tränare som säger att man måste ha halsband på hunden (japp mött flera sådana, jag har en liten 7 kg hund, det är inte så att hon precis drar omkull mig i sele om vi säger så) för att kunna träna.
I mina öron låter det lika dumt som om en tränare (för ridning) hade sagt att man måste ha bett i hästens mun för att kunna träna, vilket man absolut inte behöver enligt min erfarenhet.

Tvång och att hålla på och strypa sina djur är inget jag är intresserad av att göra eller höra om varför det skulle vara bra.
Tror programmet leder till mycket mer ont än gott, många som försöker tillämpa hans metoder utan att han någon kunskap alls.
 
När jag gick EoD (samma utbildning som Astrid nu går) var det nån Barbro som var på tapeten. Då var det hon som skulle bort ur TV.

Men jag vet inte jag. Det finns alltid någon som har något att invända mot alla metoder och det finns ingen metod som funkar för alla. Därmed inte sagt att jag stödjer våld på något sätt, ärligt talat är jag nästan helt ointresserad av hund och hundträning. My point being, ingen är rätt i allas ögon.

Men ett Pelle Jensen-program hade välkomnats! Om inte annat för att Pelle är så härlig att lyssna på. Finns flera andra etologer jag vill se mer av också, Jenny Yngvesson, Maria Andersson, Jenny Loberg.. Nästan hela EoD-gänget borde få ett eget TV-program :love:
 
På det stora hela håller jag med om att Cesars träningsmetoder inte är något jag skulle rekommendera folk att prova om dom har problem med sina hundar. Det är extremt farligt att uppmuntra "lekmän" att gå ut och träna med sina potentiellt farliga hundar utefter metoder som dom sett på TV eller läst om på internet. Ofta är det ju kanske också det som händer. Folk har hundar med beteendeproblem, dom kollar på Cesars program och sen köper dom sig ett tunnt strypkoppel, går ut och övar och börjar rycka och "peta" på hundarna med fötter och händer i tid och otid för att det "typ" är så som Cesar gjorde och då borde det funka, tror dom.

Det finns bra och dåliga sidor med Cesar. Han anammar ett dominans-tänkande som jag inte håller med om. Han använder ofta träningsmetoder jag inte tycker är lämpliga. Men samtidigt så finns det små bitar i hans "filosofi" som är tänkvärda, speciellt för sånna som inte kan så mycket om hundar, eller kanske rättare sagt, sånna som inte kan något alls om hundar/djur. Han lägger stor vikt vid ens egen sinnesstämning, att man inte ska stressa upp sig, spänna sig och bli uppjagad bara för att ens hund inte beter sig som man vill. För många av oss är det självklart, men för andra är det inte det. Vet inte hur många personer jag mött som börjat skrika på sina hund, dra och rycka i kopplet osv om hunden gjort något ofog. I höstas mötte jag en kvinna som högg tag i sin lilla 5-kilos hund och började smälla hunden i ansiktet för att den morrade mot min hund. Dessutom så lägger han rätt stor vikt vid behovet av motion hos hundar. I USA verkar det vara mer regel än undantag att man bara går ut med hunden kanske en gång om dagen, om ens det, och då går man ett varv runt kvarteret och sen är det bra. Övrig tid är hunden i trädgården utan någon stimulans, tro fan att man får en hund med beteendeproblem av det, speciellt om man har hundar som vill jobba, vilket många av Cesars kunder i programmen verkar ha. Dock ska man vara medveten om att fysisk motion inte räcker för alla hundar.

Så nä, jag tycker inte att Cesar är 100% genomdålig, men samtidigt så tycker jag inte att de få positiva saker han lyfter fram är tillräckligt för att väga upp för det dåliga. Alfa-rullningar, hänga upp hunden i strypkoppel så tungan blir helt blå, dominera en redan osäker och aggresiv hunden både fysiskt och psykiskt tills den känner att den inte har något annat val än att ta till tänderna och att i det läget gå in och pressa hunden ännu hårdare osv.

Jag hade iaf inte gråtit om han försvunnit från svensk TV...
 
Men jag vet inte jag. Det finns alltid någon som har något att invända mot alla metoder och det finns ingen metod som funkar för alla. Därmed inte sagt att jag stödjer våld på något sätt, ärligt talat är jag nästan helt ointresserad av hund och hundträning. My point being, ingen är rätt i allas ögon.

Rätt eller fel, det som visas på TV kommer att kopieras. Bättre då att folk valhänt och ineffektivt försöker härma våldsfri träning, än att de försöker härma Millans vidriga metoder. Felen är inte saksamma, inget lär funka något vidare men det ena innebär ett rejält lidande.

TV påverkar.

Det finns bra och dåliga sidor med Cesar. Han anammar ett dominans-tänkande som jag inte håller med om. Han använder ofta träningsmetoder jag inte tycker är lämpliga. Men samtidigt så finns det små bitar i hans "filosofi" som är tänkvärda, speciellt för sånna som inte kan så mycket om hundar, eller kanske rättare sagt, sånna som inte kan något alls om hundar/djur.

Dessa är de som är minst förmögna att sålla de berömda russinen ur kakan, vet man det minsta lilla om hundar behöver man inte Millans "visdomar" och vet man ingenting sväljer man allt dravel med hull och hår.

Hur många har inte hört varianter av "han måste ha rätt, annars skulle han inte få ett TV-program"? :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Jag misstänker att Jensen mfl vore för lite action för TV dock - fast vad fanken har vi public service till egentligen? :cautious:
 
Dessa är de som är minst förmögna att sålla de berömda russinen ur kakan, vet man det minsta lilla om hundar behöver man inte Millans "visdomar" och vet man ingenting sväljer man allt dravel med hull och hår.

Hur många har inte hört varianter av "han måste ha rätt, annars skulle han inte få ett TV-program"? :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Jag misstänker att Jensen mfl vore för lite action för TV dock - fast vad fanken har vi public service till egentligen? :cautious:
Vilket är exakt varför jag inte kommer gråta om Cesar försvinner från TV-rutan. Det lilla som är användbart drunknar liksom bland allt det dåliga och eftersom folk tar efter det dom ser så blir det ju pankaka.
 
*kl*

Rätt eller fel, det som visas på TV kommer att kopieras.

Naturligtvis. Människan kopierar beteenden, det är så vi fungerar.

Jag ser det som att det är en kulturkrock. Här i Sverige gör vi på ett sätt...o USA på ett annat. Vi är lärda vad som är "rätt" eller "fel". Bodde vi där skulle vi med hög sannorlikhet tycka tvärt om mot vad vi gör.

Åker vi utomlads o tittar på vissa länders djurhållning (ex häst o hund) så fasas vi över det. Fast för de som bor där är det helt normalt. Vi är nog inte normala i deras ögon heller med tanke på hur vi gör här.

I all välmening. :)
 
*kl*



Naturligtvis. Människan kopierar beteenden, det är så vi fungerar.

Jag ser det som att det är en kulturkrock. Här i Sverige gör vi på ett sätt...o USA på ett annat. Vi är lärda vad som är "rätt" eller "fel". Bodde vi där skulle vi med hög sannorlikhet tycka tvärt om mot vad vi gör.

Åker vi utomlads o tittar på vissa länders djurhållning (ex häst o hund) så fasas vi över det. Fast för de som bor där är det helt normalt. Vi är nog inte normala i deras ögon heller med tanke på hur vi gör här.

I all välmening. :)

Självklart är vi produkter av vår kultur, men jag vill inte ha vår kultur påverkad i amerikansk riktning när det gäller hundhållning och därför gör det mig upprörd.

Allt är inte lika bra, allt jämnar inte ut sig i längden, tolerans för andra kulturer ska inte sträcka sig hur långt som helst. Det finns massor att lära av varandra och vi ska alltid fortsätta utvecklas, men det betyder inte att man ska vara okritisk.
 
Det där är ett nonsensargument, vi lever i en tid med enorm informationsåtkomst. Det finns väldigt många amerikaner, däribland flera veterinärer och etologer, som protesterar mot Millan!

*kl*



Naturligtvis. Människan kopierar beteenden, det är så vi fungerar.

Jag ser det som att det är en kulturkrock. Här i Sverige gör vi på ett sätt...o USA på ett annat. Vi är lärda vad som är "rätt" eller "fel". Bodde vi där skulle vi med hög sannorlikhet tycka tvärt om mot vad vi gör.

Åker vi utomlads o tittar på vissa länders djurhållning (ex häst o hund) så fasas vi över det. Fast för de som bor där är det helt normalt. Vi är nog inte normala i deras ögon heller med tanke på hur vi gör här.

I all välmening. :)
 
Alla amerikaner är inte korkade. Visst skiljer sig kulturer, och inom samma "kultur" kan det skilja mycket mellan olika samhällsklasser vad det gäller synen på djur och hur dom ska behandlas. Både Sverige och USA är högutvecklade länder så det går inte att skylla på att "over there så vet man inte bättre". Det argumentet kan man dra med andra kulturer där det helt eller delvis saknas ett modernt informationsflöde och där det saknas både intresse och resurser för att forska inom etologi.
 
Jag hörde senast idag om en som hade problem med sin 12-veckors-valp som leknafsade. Hen hade fått rådet att trycka ner valpen och hålla den nere till den "gav sig". :crazy:

Lyckligtvis tog just denna valpägare kontakt med en duktig instruktör, så i det här fallet kan det gå bra i fortsättningen.
 
Jag tycker inte CM har något att göra i tv eller som hundtränare alls. Det han tar upp som är positivt. Motion och att man själv inte ska stressa upp sig är så basic och en sak som alla andra tränare med en bra hundsyn och bra ideér också tar upp. Så jag känner ingen nödvändighet till honom alls. Att hundar ska acceptera allt är en så äcklig hundsyn att jag mår illa ibland när jag ser klipp med rädda och aggressiva hundar där han trycker ner dom till dom går in i inlärd hjälplöshet.
 
Problemhundsträning i tv-rutan känns ju lite som att börja i fel ände. Vi behöver valpkurs-tv så att folk får grunderna att stå på. Och rasvalsprogram som inte är som 101 hundar på animal planet för de är ju verkligen värdelösa. Om folk bara valde rätt ras för dem och hade valpkursgrunden att stå på så hade nog problemen varit en raritet i jämförelse med nutidens verklighet.
 
Var och en är salig på sin tro, verkar vara en devis som håller i alla lägen.

Det finns studier som visar att människor är extremt obenägna att förändra sitt beteende och, inte minst, värderingar.

Om jag tror att CM har det "rätta sättet" att behandla djur på, så kommer jag söka stöd för att mitt antagande är rätt. Detsamma gäller om jag anser det motsatta.

Jag är mycket dåligt insatt i CM och kan inte kommentera honom specifikt, men jag tänker att den hundägare som är trygg med sig själv och som har låtit en "metod" gå genom kroppen, så att metoden blir hans eller hennes - har större chans att lyckas än den som kopierar.

Lite som med hästarna. Man måste verkligen vara fast i sin övertygelse att hästen kommer att följa mig som ledare. Övertygelsen måste vara äkta och inte "påklistrad", annars blir det inte bra.

Vad gäller kulturell kontext, så är vi givetvis påverkade av den i alt vi gör och mycket är omedvetet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 023
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 944
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 711
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp