Bukefalos 28 år!

Championats frågor

H

hundar

En bruksras blir ju SBCH ( 3 cert ) men en annan ras blir ju bara champion i den klass den tävlat i. Tex SSPCH är svensk spårchampion. Så har jag väl fattat det rätt hoppas jag. Nu diskuterade vi för några dagar sen huruvida en ícke bruksras kan bli SBCH det sa jag att jag inte trodde men någon sa att OM hunden blir champion i tre stycken bruks grenar tex spår sök o rapport så blir den SBCH.

Hittar inte vart jag ska finna informationen o förlitar mej nu på buke klanen. Hoppas någon vet.
 
Sv: Championats frågor

Nej, numera är det bara bruksraserna som kan bli SBCH. Andra raser (och bruksraser som inte får tvåan på utställning) blir champion i respektive gren, tex sökchampion. Det spelar alltså ingen roll om hunden fått samtliga tre "bruksgrenschampionat" (skyddet går ju bort för ej bruksras), den blir inte SBCH för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Championats frågor

Så alltså kan en hund som inte är av bruksras ens få ett spårchampionat?
Blev nyfiken, har ingen som helst koll på bruks :)
 
Sv: Championats frågor

det är ju precis det hon skriver, att de bara kan bli champion i respektive gren ;)

men jag blev lite nyfiken för jag har sett bruksraser som är t ex SBCH OCH SSPCH, samtidigt. det är äldre hundar visserligen, men vad betyder det? att de ansökt om två olika titlar?
 
Sv: Championats frågor

Då hade jag rätt altså.

Men är det någon som vet VART man kan läsa om det för i regelboken står det inte. O någon annan stans hittar jag det inte.
 
Sv: Championats frågor

hehe, jag fattade inte riktigt tror jag. :P tack ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp