Chip kastrering

I

Isis

Har nästan helt bestämt mig för att kastrera min hund efter mycket om och men.. Funderar på att prova kemiskt med chip och vill nu höra om det finns fler som har provat chipkastrering och hur era hundar blev.
Min är extremt stressad, väldigt "uppe i det blå", sticker iväg och rymmer ibland hemifrån. Jag hoppas på att han ska bli mindre stressad och mer närvarande när vi tränar och i vardagsliv. Nackdelar jag är rädd för är att han ska bli för lugn och överviktig.
 
Sv: Chip kastrering

Med min JRT var det samma bekymmer. Han gick (läs rusade) i sin egna lilla värld,stressad och öronlös.
När våra grannar,som har 2 tikar,löper så visste vi det ungefär 1 vecka i förväg.Han matvägrar,sittstrejkar vid ytterdörren,gnäller oavsett om vi nyss varit ute mm mm.
Jättekul att bli väckt kl 05 på morgonen av en gnällande och kåt hanhund :mad:

Jag har velat i ca 1 år,med tanke på att meningen var att han skulle få gå i avel men nu blir det inte så. Hunden sliter så ont när löptikarna är i farten så jag bestämde mig för att prova kemisk kastrering i form av spruta.

Det ångrar jag inte idag! Han fick den för 2 veckor sedan och nu är han en helt annan hund.
Helt plötsligt så fick han hörseln tillbaka.Det är en riktig fröjd att ta våra 2 timmars promenader då han inte är lika intresserad av "kissfläckarna" längre.

Visst,rädslan för att få en lat och överviktig hund finns men då är det upp till matte att det inte blir så.
Nu fick han EN spruta och han kommer inte att få flera utan jag gör en riktig kastrering så fort jag får en tid.
För trots allt så anser jag att man inte ska spruta in en massa hormoner i en hund som egentligen inte behöver dom.Men jag har provat och det är jag mycket glad för idag.
 
Sv: Chip kastrering

Jag har bara positiva erfarenheter av denna typ av kastrering som en "försöksperiod" innan man kastrerar hunden på riktigt dvs. kirurgiskt.

Om du har en hund som är speedad och har väldigt hög könsdrift så är sannrolikheten extremt liten att den skall bli seg och trött och trög!
Snarare kan du ha tur och få en hund som dämpar sej till mer "normal" nivå och kan fokusera på annat än "brudar".

En liten tanke bara som kan vara bra att veta: Ofta blir hunden "värre" ca 7-10 dagar efter det att man satt in chippet! :D

/Ulga
 
Sv: Chip kastrering

Min hund har inte svårt med löptikar. Han kan vara lös ihop med dom och accepterar att inte röra. Han stress är mer allmän. Allt som händer runt omkring ska han ha koll på. Gnäller och gnäller, svårt att koppla av. Och kissfläckar är hopplöst.. varannan meter stannar han och slickar och tuggar och man får släpa honom därifrån.
Har tränat mycket för att få bort detta men eftersom träningen ger väldigt lite resultat så kanske en kastrering skulle hjälpa oss i rätt riktning.

Skulle chipet fungera bra så kommer vi kastrera på riktigt.
 
Sv: Chip kastrering

Ja jag ser också detta som en försöksperiod. Förhoppningen är ju att han ska bli bättre och vi kan kastrera på riktigt.
Han är väldigt speedad. Tränar vi något som rörelse med i bilden tex agility, drag osv så ballar han ut helt. platsliggning gör han däremot jättefint. Det har dock blivit lite bättre men långt ifrån bra. Det är inte så att han fokuserar på brudar. Han är likadan när vi är själva i skogen mitt ute i ingenstans.
 
Sv: Chip kastrering

Nu har jag bokat en tid :D Detta är så spännande. Tänk om jag får en normal hund efter detta? :p
 
Sv: Chip kastrering

Tävlar du med hunden? Eller ställer ut? Tänk på att det är karens på kemisk kastrering. Tror det är ½ år. INGA diskpenser ges.
 
Sv: Chip kastrering

Har en kompis som chipkastrerade sin hund, han var allmänt hysterisk innan, efteråt blev han som förbytt, lugn och harmonisk utan att vara slö. Idag är han kastrerad och mår bra!
Någon som vet ifall man kan chipkastrera en tik??
 
Sv: Chip kastrering

Jag har ställt ut han en gång som valp och min önskan är att tävla och fortsätta ställa ut. Men det har varit rent omöjligt pga hans stress. Kunde inte ens genomföra ett mh. Karenstiden känner jag till men det gör ju detsamma i vårt fall.
 
Sv: Chip kastrering

Åh vad härligt! Var det också en vit herdehund? Min är det..
 
Sv: Chip kastrering

Jag har chipkastrerat min ena hane i början av januari, gjorde det först och främst för att se hur han skulle bli som "kastrerad". Jag har enbart positiva erfarenheter, han känns mer "harmonisk" nu (svårt att beskriva exakt på vilket sätt), han kunde tidigare spänna upp sig lite mot andra hanar på promenaderna men nu bryr han sig inte, han var svår att få upp i vikt för att han åt dåligt, nu äter han de portioner han serveras utan att för den sakens skull bli överviktig (har inte behövt byta foder på honom). Han lyfter inte på benet sjuhundrafemtielva gånger ute och fryser aldrig fast i en kisspöl. När min tik löpte brydde han sig aldrig, han var noll intresserad av henne och gick bara undan och la sig nånstans när hon backade upp rumpan mot honom och vek svans ;) Likadant är det nu när jag har en väns höglöpande tik här, han bryr sig inte ett smack utan det är som om han själv är en tik nästan...
Jag tänker ge honom ett nytt chip i juli för då slutar det här verka och sen kastrera honom kirurgiskt till vintern (de kastrerar inte kirurgiskt här under de varma månaderna pga. infektionsrisken). Nu har jag ju fått se hur han är som kastrerad :)
 
Sv: Chip kastrering

Det där låter ju helt underbart det du beskriver. Jag hoppas verkligen det fungerar på min hund. Klockan halv två idag ska vi vara hos veterinären.
Jag börjar få riktigt höga förväntningar nu och just nu ser jag ut så här: :bump: medans min hund ligger och tittar på mig och ser ut så här::confused:
Om han ändå visste. :p
 
Sv: Chip kastrering

Har aldrig hört talas om chipkastrering förut hur funkar det. Är det bara en prövotid så att säga , går det att ångra så han kan bli pappa senare eller vad menas med det. Sitter själv i funderingarna å kastrera våran hane men har inte bestämmt oss , man vet ju inte om hunden blir bättre efter kastrering. Vad kostar det att göra en chipkastrering?
 
Sv: Chip kastrering

Just det ja, det tar uppemot 6 veckor innan chipet börjar verka så innan dess bör man tänka på att det inte är "fritt fram" att släppa sin hane med löptikar, då kan det går så här: http://www.kvp.se/nyheter/1.1503598/linda-20-vadjar-radda-mina-valpar
Men veterinären som sätter in chipet lär informera om det eftersom det är en ganska viktig "detalj".


Men gud, nog måste det vara rätt ovanligt att man inte alls märker att tiken är dräktig?

Fördomsfull som jag är så tror jag att djurägaren inte har speciellt stor koll när de inte märker alls att tiken man har hemma är dräktig. :o
 
Sv: Chip kastrering

Man ger en spruta med ett chip i nackskinnet och detta chip verkar på samma sätt som en kastrering i bästa fall 6 månader. Efter det kan man sätta in ett nytt chip om man vill. När 6 månader har gått och det inte verkar längre så kan hanen få valpar igen. Jag tycker det är bra för att man kan prova. knipsar man kulorna så har man ju ingen ångerrätt.

Jag betalade 1395 kr och det hela var över på 5 minuter.
 
Sv: Chip kastrering

Oki på så vis , ja då blir det nog en sån kastrering först så man ser hur han blir.
 
Sv: Chip kastrering

Har aldrig hört talas om chipkastrering förut hur funkar det. Är det bara en prövotid så att säga , går det att ångra så han kan bli pappa senare eller vad menas med det. Sitter själv i funderingarna å kastrera våran hane men har inte bestämmt oss , man vet ju inte om hunden blir bättre efter kastrering. Vad kostar det att göra en chipkastrering?

Jag betalade 1000:- för chipet, men det verkar variera både uppåt och neråt beroende på var man gör det. Här kan du läsa i fassen om det: Suprelorin
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 613
Senast: Masse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp