Chip kastrering

Sv: Chip kastrering

Ja det var det.
Oj vad kul att du också har en VH! Får man fråga varifrån han kommer?

Han kommer från Sunnantorp :) Stress verkar vara ganska vanligt inom rasen tycker jag när jag hör runt. Fick höra av en annan som hade VH att hon fick avliva sin hund för han blev sjuk av sin stress.
 
Sv: Chip kastrering

Vi chippade vår hane vid 3-årsåldern för att se om han blev lugnare då han kunde vara väl het i vissa situationer. Han blev mycket bättre både inne och ute så vi valde att kastrera permanent.

Det var svårt att övertyga husse om att kastrering var en bra idé så chip-vägen fick honom att se hur mycket bättre hunden blev.
 
Sv: Chip kastrering

De flesta jag har träffat har heller inte haft problem av stress men jag har ändå hört om och sett ganska många.
Min heter Deus.
 
Sv: Chip kastrering

Nu har jag snokat lite och kommit fram till att din Troja och min Deus är släkt genom Trojas pappa. Trojas farmor är också mormor till den hund som fick avlivas av sin stress. Invecklat men jag tror att allt blev rätt. :D
 
Sv: Chip kastrering

Jag har ställt ut han en gång som valp och min önskan är att tävla och fortsätta ställa ut. Men det har varit rent omöjligt pga hans stress. Kunde inte ens genomföra ett mh. Karenstiden känner jag till men det gör ju detsamma i vårt fall.

Men om du vill tävla och ställa ut är väl karenstiden inte skitsamma? Tvärtom, det är ju då den spelar in? Du kan inte ställa ut eller tävla på 6 mån efter du satt in chippet? Om du kastrerar så är karensen några veckor (beroende på vad för medikamenter som getts vid narkos och ingreppet, och hur länge hunden ev får smärtis och/eller antibiotika)
 
Sv: Chip kastrering

Men om du vill tävla och ställa ut är väl karenstiden inte skitsamma? Tvärtom, det är ju då den spelar in? Du kan inte ställa ut eller tävla på 6 mån efter du satt in chippet? Om du kastrerar så är karensen några veckor (beroende på vad för medikamenter som getts vid narkos och ingreppet, och hur länge hunden ev får smärtis och/eller antibiotika)

Det jag menar är att utan det här chipet så hade jag inte kunnat tävla eller ställa ut ändå eftersom vi har så stora problem.
 
Sv: Chip kastrering

AH, då förstår jag, och det är ju klart, kan ni inte tävla utan chip är det inte stor skillnad mot att inte kunna tävla på ett halvår med chip.

Håller tummarna chipet fungerar då =)
 
Sv: Chip kastrering

Nu har jag snokat lite och kommit fram till att din Troja och min Deus är släkt genom Trojas pappa. Trojas farmor är också mormor till den hund som fick avlivas av sin stress. Invecklat men jag tror att allt blev rätt. :D

Vad heter han i kennelnamnet mena jag:D
Försökte snoka jag med men det gick inget vidare när jag inte kunde klura ut vem han var:angel::rofl:
Usch inte roligt med hundar som går upp så hemskt i stress...
 
Sv: Chip kastrering

Just det ja, det tar uppemot 6 veckor innan chipet börjar verka så innan dess bör man tänka på att det inte är "fritt fram" att släppa sin hane med löptikar, då kan det går så här: http://www.kvp.se/nyheter/1.1503598/linda-20-vadjar-radda-mina-valpar
Men veterinären som sätter in chipet lär informera om det eftersom det är en ganska viktig "detalj".

En sak förstår jag inte med det här. Hon menar att hon inte har råd att ha valparna, men samtidigt accepterar hon inte veterinärens erbjudande om gratis avlivning av valparna. Snacka om dubbelmoral.
Förstår att det kan vara jobbigt att ta ett sådant beslut men det är ändå hennes ansvar..
Lite OT...
 
Sv: Chip kastrering

Men gud, nog måste det vara rätt ovanligt att man inte alls märker att tiken är dräktig?

Fördomsfull som jag är så tror jag att djurägaren inte har speciellt stor koll när de inte märker alls att tiken man har hemma är dräktig. :o

Håller med!

Dessutom är valparna på bilden minst 7-8 veckor, så i mina ögon ser det mer ut som ett (erkännes) extremt smart försäljningstrick än en snyfthistoria.

Det här med chip verkar jättesmart. Har bara testat kemisk kastrering med katt-ppiller, det funkar ju också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 627
Senast: Masse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 144
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp