Chock för ridskolan när fem ponnyer dog

Hur lyckas man ens köra på 5 stycken hästar. Tänk om dessa lastbilar hade kunnat få för sig att sakta ner lite när risken är stor i mörkret.
 
Hästarna stod, gick eller sprang säkert i flock och brakar man rätt in i en sån med lastbil så kan det säkert bli så att alla hästar skadas så allvarligt att de dör eller måste avlivas. Det krävs ju inte att lastbilen håller speciellt hög hastighet för att kraften från krocken ska vara dödande. Jättetragiskt för ridskolan men det är ju inte säkert att olyckan hade kunnat undvikas av lastbilschauffören. :(
 
De fem ponnyer som natten till i onsdags dog i samband med en lastbilskollision, var ridskolehästar på Grällsta ridcenter. Hela ridskolan är i chock, värst är det för eleverna. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2015/5/Chock-for-ridskolan-nar-fem-ponnyer-dog/
Så oerhört trist :(
Det kan vara omöjligt att hinna stoppa om det helt plötsligt står en flock djur på vägen och man kör lastbil, även med personbil, det var ju en större väg och man behöver inte ha kört för fort för att det ska vara omöjligt. väldigt trist för alla inblandade, inte minst alla barn.
 
Jag tycker det låter som om någon har släppt ut ponnyerna. Det verkar lite långsökt att 5 ponnyer i panik skulle ha tagit sig mellan eller under slanorna.
 
Kan de ha hoppat över? Det verkar troligare om de fick panik. Och hur kan 5 hästar få panik och rymma men 5 hästar står lugnt kvar? Mycket märkligt! Men framförallt tragiskt. Jag tycker även synd om lastbilschauffören, kan inte vara kul att ha kört ihjäl fem ponnyhästar. Och det var på en 100-väg, så han kan inte klandras för att ha hållit tillåten hastighet.
 
Mkt tragiskt. Ridskolan ligger precis vid motorvägen som är tungt trafikerad, rymmer nån häst tar det inte speciellt långt tid för dem att ta sig ut på vägen.
Är inte första gången ridskolan drabbas, samma sak hände för ett par år sedan.
 
Kan de ha hoppat över? Det verkar troligare om de fick panik. Och hur kan 5 hästar få panik och rymma men 5 hästar står lugnt kvar? Mycket märkligt! Men framförallt tragiskt. Jag tycker även synd om lastbilschauffören, kan inte vara kul att ha kört ihjäl fem ponnyhästar. Och det var på en 100-väg, så han kan inte klandras för att ha hållit tillåten hastighet.
Fast även om det är en viss hastighet betyder inte det att det är lämpligt att hålla den hastigheten alla timmar på dygnet. Är det mörkt och man vet att det är mycket vilt osv så bör man ha en lägre hastighet.
 
Kör man in i en flock med ponnyer med en lastbil så blir det stora skador eller död även om lastbilen håller 50. Lastbilar ska vara spärrade på 90 dessutom.
Man kan inte begära att bilar/lastbilar ska köra i 10-20 för att vara säkra på att kunna stanna i alla situationer. Det tar en stund för ett lastbilsekipage på kanske 50-60 ton eller mer att få stopp. Även i mycket låga farter.
Jag tror knappast chauffören gjort det här med flit. Jag läste någonstans att han blev svårt chockad.
Jag lider med alla inblandade... :(
 
Det ena utesluter väl inte det andra.

Mitt inlägg var för att visa att det finns flera som har ansvar här. I detta specifika fallet kan man knappast klandra lastbilsföraren. Trafiklagen säger att du ska anpassa din hastighet till den rådande situationen så att du kan stanna för ett förutsägbart hinder. Lösa hästar på en enfilig 100-väg är knappast ett förutsägbart hinder. Trafikverket (inte helt säker på att det är tv som gör den bedömningen) har bedömt att just på denna vägsträcka är risken för oförutsägbara hinder är liten efter som det är en hastighetsbegränsning satt till 100 km/h. I den riskbedömningen har de nog inte tänkt att lösa hästar utgör en risk. Detta är en tragisk olycka där alla är förlorare.
 
Och jag anklagar definitivt INTE chauffören!!! Är bara glad för att det inte var en personbil, de hade knappast överlevt då :cry:

Tror dessutom inte att det handlade om shetlandsponnyer, har svårt att tänka mig att de har så många såna....
 
Fast även om det är en viss hastighet betyder inte det att det är lämpligt att hålla den hastigheten alla timmar på dygnet. Är det mörkt och man vet att det är mycket vilt osv så bör man ha en lägre hastighet.

Viltet kommer i skymning och gryning och i lastbil väjer du inte för rådjur som är det vanligaste förutom grävling och räv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Oskarshamns aktiva ridklubb kan glädjas åt flera nya fyrfota medarbetare. En av dessa är New Forestponnyn Molly. Och det är tack vare...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dom har fallit efter den uppmärksammade olyckan på Ekerö, där en häst dog sedan den skrämts av en hund. ... Källa / Läs mer...
Svar
9
· Visningar
1 066
  • Artikel
Hästnyheter För precis en månad sedan dog Julie vid en fölning. Mitt i sorgen fick familjen i dag nästa chock – någon har lagt ut en komplett annons...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenljunga Ridklubb har hamnat i en riktig långbänk. Under flera år har diskussioner förts med kommunen om att klubben ska köpa...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp