Cocillana-Etyfin

sussisus

Trådstartare
Har fått Cocillana-Etyfin utskrivet p.g.a. rethosta på natten (i natt sov jag väl max två timmar).
Det står ingenstans i bipacksedeln om när man ska ta Cocillanan, dvs före eller efter eller i samband med maten.
Varken läkaren eller apotekspersonalen sade någonting om det, bara att man kan bli trött, att det är hostdämpande och de rekommenderade att ta 5 ml dagtid och 10 ml vid läggdags.

Så är det någon som vet?
 
Har fått Cocillana-Etyfin utskrivet p.g.a. rethosta på natten (i natt sov jag väl max två timmar).
Det står ingenstans i bipacksedeln om när man ska ta Cocillanan, dvs före eller efter eller i samband med maten.
Varken läkaren eller apotekspersonalen sade någonting om det, bara att man kan bli trött, att det är hostdämpande och de rekommenderade att ta 5 ml dagtid och 10 ml vid läggdags.

Så är det någon som vet?
Jag har aldrig hört något om att det ska kopplas ihop med mat?

Jag tycker det är guld att sova på. Däremot vet jag andra som det inge funkar bra på alls. Hoppas du tillhör min kategori
 
Jag har aldrig hört något om att det ska kopplas ihop med mat?

Jag tycker det är guld att sova på. Däremot vet jag andra som det inge funkar bra på alls. Hoppas du tillhör min kategori

Funderingen från min sida, som kommer av att jag inte dricker alkohol (mest p.g.a. att det inte är gott och att det finns alkoholister i släkten), är ju att det är rätt mycket alkohol/morfin i Cocillana och om det är bäst att ta medicinen på tom eller full mage så att säga.

Jag hoppas att jag också tillhör dem som blir hjälpt av Cocillana, Nipaxon hjälper i alla fall inte speciellt mycket och jag vill kunna sova om nätterna.
 
Har fått Cocillana-Etyfin utskrivet p.g.a. rethosta på natten (i natt sov jag väl max två timmar).
Det står ingenstans i bipacksedeln om när man ska ta Cocillanan, dvs före eller efter eller i samband med maten.
Varken läkaren eller apotekspersonalen sade någonting om det, bara att man kan bli trött, att det är hostdämpande och de rekommenderade att ta 5 ml dagtid och 10 ml vid läggdags.

Så är det någon som vet?

Jag vet att jag kan ta det när som helst på dygnet och oavsett om jag har ätit eller inte, men det är allra bäst på kvällen (det är ju då som hostan är som mest störande). Du ska ta det "vid behov" men utan att överskrida rekommenderad dos, det är inte krångligare än så :)
 
Jag gissar på att det är bäst att ta när man har mat i magen men ring apoteket och kolla. Jag kan inte ta den alls, jag blir rejält hög på minsta dosen. Se upp med bilkörning, det är ju som sagt väldigt olika hur man reagerar på den.
 
Tack för alla svar!
Tänkte att jag skulle ta första 5 mg när jag har ätit middag eller någon timme efter ifall jag skulle bli väldigt trött.

Bilkörning är inget problem för jag har inte körkort.
 
Läkaren sade Kåckilana, som din. Och på apoteket sades det Kåssilana.
Tror förresten att jag även hört Kåchilana...
 
Står det inget om mat, så är mat irrelevant. Och jag uttalar det enligt svenska uttalsregler, dvs Kos...

Precis som Kosa Kåla då, i så fall? :D
coca-cola-30-logo-primary.jpg
 
Jag har personligen inga problem att ta Cocillana när som helst och hur som helst när behov uppstår, men jag blir heller aldrig speciellt trött eller påverkad av den, förutom att hostan lättar betydligt. Underbar medicin, för mig i alla fall.
Instämmer till fullo!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 290
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 461
Senast: Skogstokig
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 461
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
31 265
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp