Cockerpoos ,varför så populära ?eller ?

Lyraolissy

Trådstartare
Av ren nyfikenhet gick jag med i en cockerpoogrupp på fejjan.
I deras inlägg nämns flera gånger att de är så populära , någon uppfödare hade 150 familjer i kö för en valp??
Samtidigt har jag sett ett antal kullar ligga ute på blocket , även återkommande med "nu är vi bara 2 kvar " text.
För egen del tycker jag rent utseendemässigt att cockerpoo och andra pudelmixar är extremt fula.
Så redan där slutar mitt förstånd att förstå hur dessa kan vara så extremt populära ?
Eller är dom verkligen så populära ?
Vad tror ni ?
 
Blandraser generellt verkar vara väldigt inne nu. Ska folk ändå hålla på tycker jag att Cockerpoo åtminstone är en vettigare blandning än alla Amstaff och Huskyblandningar som också verkar vara populära (och som sedan hamnar som omplaceringar)....
 
J
Blandraser generellt verkar vara väldigt inne nu. Ska folk ändå hålla på tycker jag att Cockerpoo åtminstone är en vettigare blandning än alla Amstaff och Huskyblandningar som också verkar vara populära (och som sedan hamnar som omplaceringar)....
ja det är väl en enklare blandning så .
Jag förstår bara INTE argumentet med fällfria allergivänliga familjehundar ?
Som cockerpoo och andra doodle och poo framställs som.
när den renrasiga pudeln är just fällfri och trevlig familjehund redan.
 
J

ja det är väl en enklare blandning så .
Jag förstår bara INTE argumentet med fällfria allergivänliga familjehundar ?
Som cockerpoo och andra doodle och poo framställs som.
när den renrasiga pudeln är just fällfri och trevlig familjehund redan.
Jag är verkligen inte ett fan av dessa blandningar heller, men jag antar att det folk vill ha är Spaniel och Retrievertemperament men utan fällningen.
 
Jag är verkligen inte ett fan av dessa blandningar heller, men jag antar att det folk vill ha är Spaniel och Retrievertemperament men utan fällningen.
Okej återigen,.. hur kan man få ett spanieltemperament med hälften pudel i :)
Det är så fruktansvärt skevt hela grejen.
De vill ha en fällfri hund men blandar in Cocker som både luktar och fäller.
De vill ha ett spanieltemperament men blandar in pudel..
 
Det är nog bara en trend, vi har ju sett trender komma och gå inom hunderiet förut. För några år sen var ju chihuahuor en best seller med priser på 18000-25000, nu är det inflation på rasen att de troligen kostar mindre än genomsnittlig skk ras (utifrån vad jag sett på köpahund.se kostar de 8000-12000 när de flesta andra raser ju har en prislapp på 10000-20000).

Folk vet ju inte hur genetik fungerar heller, om de vill ha en fällfri spaniel/retriever så är det väl "logiskt" att blanda in pudel och eftersom hundar blir vad man gör dem till så blir det ju pudelpälsiga spaniels/retrievers i första generationen :up:. Sen att det inte fungerar rent genetiskt är det ju ingen av köparna/uppfödarna som känner till eller bryr sig om. Okunskapen är ju stor hos allmänheten... Hade en biologstudent fråga mig hur vita hundar kan få svarta valpar :p. Finns ju fortfarande folk som tror alla svarta hundar med vitt bröst, bläs, tassar, mage, svanstipp är Border Collies oavsett hur hunden ser ut i övrigt, så länge folk inte tänker till (eller det dyker upp en ny het hundtrend) så lär poo aveln fortsätta. Kundkretsen kanske kan få sig en törn dock när köpare inser begränsningarna som blandrashundar har i tävlingssammanhang.
 
Senaste veckan mötte jag en tjej med två oreggade schäfrar. Jag frågade nämligen vilken kennel de kom ifrån eftersom jag blev förtjust i den ena och fick då svaret; nä, stamtavlor och sånt är inte viktigt för mig, det viktiga är att det är en bra hund.

Så är det egentligen för mig också, men jag tänker ju att chansen att faktiskt hitta en trevlig hund ökar om jag vet vad som finns i linjerna bakom hunden.
 
Det är nog bara en trend, vi har ju sett trender komma och gå inom hunderiet förut. För några år sen var ju chihuahuor en best seller med priser på 18000-25000, nu är det inflation på rasen att de troligen kostar mindre än genomsnittlig skk ras (utifrån vad jag sett på köpahund.se kostar de 8000-12000 när de flesta andra raser ju har en prislapp på 10000-20000).

Folk vet ju inte hur genetik fungerar heller, om de vill ha en fällfri spaniel/retriever så är det väl "logiskt" att blanda in pudel och eftersom hundar blir vad man gör dem till så blir det ju pudelpälsiga spaniels/retrievers i första generationen :up:. Sen att det inte fungerar rent genetiskt är det ju ingen av köparna/uppfödarna som känner till eller bryr sig om. Okunskapen är ju stor hos allmänheten... Hade en biologstudent fråga mig hur vita hundar kan få svarta valpar :p. Finns ju fortfarande folk som tror alla svarta hundar med vitt bröst, bläs, tassar, mage, svanstipp är Border Collies oavsett hur hunden ser ut i övrigt, så länge folk inte tänker till (eller det dyker upp en ny het hundtrend) så lär poo aveln fortsätta. Kundkretsen kanske kan få sig en törn dock när köpare inser begränsningarna som blandrashundar har i tävlingssammanhang.
Ja verkligen !:)
Chiuhauor har gått ner sig rejält.
Småhundar överlag har gått upp mycket i pris senaste Åren ,men den minsta alla ha minskat I pris istället
 
Senaste veckan mötte jag en tjej med två oreggade schäfrar. Jag frågade nämligen vilken kennel de kom ifrån eftersom jag blev förtjust i den ena och fick då svaret; nä, stamtavlor och sånt är inte viktigt för mig, det viktiga är att det är en bra hund.

Så är det egentligen för mig också, men jag tänker ju att chansen att faktiskt hitta en trevlig hund ökar om jag vet vad som finns i linjerna bakom hunden.
Framförallt om man vill ha en till hund i samma kaliber, underlättar ju om man kan göra en @Red_Chili än att hunden var bra och när den är borta så är den bortaborta. Är väl därför folk (ofta med blandraser) avlar på sin hund för att få en liknande avkomma, tänk så lätt det hade varit att bara köpa hund med stamtavla och ha den 'genetiska försäkringen' fixad redan :idea:.
 
Pälsen måste ju bli konstig, den feta underullen och sen pudelns lockar som inte fäller, förstår de få mycket problem med våteksem tex då :meh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 197
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp