Connemaratråden

Allt går bra med Zimba, i nuläget är jag glad att det inte blev någon affär. Han sköter sig exemplariskt :):heart
mms_img12644664440_zpsc8gbayxx.jpg


Nu är det snart 3år sen som olyckan med Zacke hände.. Och det är bara att inse, vissa hästar kommer man aldrig att sluta sakna :cry:
001_zps0ff05ded.jpg


:heartheart
 
Både tisdag och onsdag har vi ridit korta joggingpass men vet ni, jag har faktiskt ridit bra båda passen! Inte hamnat i den där dragiga fällan utan fått honom mer mellan hand och skänkel och på hjälperna. Så himla roligt! Idag däremot har det varit så varmt att jag nästan avled. Man glömmer från år till år hur jävligt det är på jobbet när det är varmt. Finns ingen AC i bilarna och vi kan inte köra med tvärdrag eftersom allt skulle fara runt. Så idag fick han lite vila och jag satt på uteservering med goda vänner och tog ett glas vin. Imorgon tänker jag rida en sväng igen, men då satsar vi nog på uteritt. Håll tummarna för oss, det är numera kor vid den vägen vi brukar rida :nailbiting:
 
Igår kom min och Zimbas första ofrivilliga avsittning, en riktigt flygtur :banghead: Jäklar vad man kan slå sig även fast fallhöjden inte är så stor. Men så är det väl när man är graciös som ett kylskåp och gör ett magplask :arghh:
Zimba är i alla fall en gentleman och vände tillbaka för att kolla hur det gick med matte trots att han är på bantningen och hade chansen att äta massa gräs :D

Nu blir det lite att börja om med den ridrädslan som jag kämpat med. Men är ju inte konstigt att man åker av någon gång med en så ung ponny. Och det är ju trots allt minst 10 år sen jag åkte i backen sist :eek: Zacke åkte jag aldrig av utan det var senast fjordingen jag hade innan dess.
 
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här. Melody har varit så jäkla kanonfin de senaste dagarna. Slappnar av, hon hittar formen och jag har INGENTING i händerna när jag rider.
Igår travade vi ute i sommarhagen och traskade över några cavaletti som stod framme. Ponnyn bara gick över, inga tendenser till att stressa iväg innan eller efter. Helt fantastiskt. Det här hade jag ju svårt att tro i januari måste jag erkänna.
Nu gäller det bara att detta blir vardag :)
 
Vilket hästjobb för SCS styrelse och all mobbning de utsatts för senaste 6 åren... Inte konstigt att riksen blir inställd, dom är ju bara människor dom med!

Lägg in mer bilder folks! :D Jag är här inne och snokar veckovis även om jag inte har någon connemara längre, så gottas jag av era maror :):heart

Hittade en gammal mobilbild på Zinzano :love: *nostalgi*

Bild055_zpspnapinv6.jpg
 
Här har det typ bara gått dåligt sen min senaste lägesrapport :(

G trampade sönder sin aluminiumsko när jag travade av efter ett kort pass för drygt en vecka sen. Skulle egentligen gå med alu ett tag till men eftersom den ställt till en del problem bestämde jag i samråd med hovslagaren att slå på järnsko. Han skrittades två dagar, tredje dagen ojämn i traven igen :cry: bestämde mig för att ge det en vecka av skritt och sen kolla traven igen.

Den planen sabbades i måndags. När jag kom till stallet stod stallkompisens häst med blodet mer eller mindre överallt så vi fick lägga tryckbandage. Orsaken var att G på något sätt hamnat i andra hästens hage (och jag fattar verkligen inte hur, staketet var helt och han har väldigt stor repekt för tråden även om den är strömlös. Jag har känt honom i 20 år och han har aldrig tidigare tagit sig ut på egen hand) där det blivit rejält med slagsmål. Det är också konstigt eftersom G och den andra hästen gått brevid varandra och ridits ihop utan några som helst tecken på att inte gilla varandra.

Förmodligen har den andra hästen jagat honom som fasen, G är täckt med bitsår och svullnader och var genomsvettig :cry: jag räknade till 18 sår igår. Sen har han väl gett igen till slut och fått in en jäkla träff. Peppar peppar verkar det bara vara en sårskada på den andra hästen som syddes av veterinär. Jag har såklart erbjudit mig att betala veterinären för den andra hästen. Känns skitjobbigt, jag gillar ju både den andra hästen och dennes ägare :(
 
Åh nej vad jobbigt :(:(:(
Hoppas verkligen båda pållarna är någorlunda ok. Ja ibland undrar man hur dom lyckas.....

Jag har missat men varför går G med aluskor?
 
Åh nej vad jobbigt :(:(:(
Hoppas verkligen båda pållarna är någorlunda ok. Ja ibland undrar man hur dom lyckas.....

Jag har missat men varför går G med aluskor?

Han halkade i hagen första helgen i november. Gick som konvalescent 6 november - mitten på februari när vi började sätta igång VÄLDIGT försiktigt. 2 maj friskförklarades han på klinik. Det ser dock inte så lovande ut nu :(
 
Senast ändrad:
@Pancakes Fy vad trist :( minns själv hur jobbigt det kändes när min senskadade fjording(som jag hade rehabat länge) drog rakt genom staketet och in till grannens häst där dom drog järnet. Hoppas verkligen att det löser sig för båda hästarna :(:(

Kl. Jag är arg på mig själv. Efter avramlingen förra veckan så kände jag mig ganska peppad att rida igen dessvärre var jag helt skrot i kroppen några dagar efter vilket gjorde att jag fick motionera Zimba med tömkörning och promenader. När jag äntligen började kunna röra mig normalt igen så var jag och gubben borta hela helgen så då vilade Z helt... Och nu är jag livrädd för att sitta upp igen :banghead: Har återigen motionerat honom med tömkörning och promenader sen i helgen. Ni ska vi bort denna helgen med och jag har bestämt mig för att jag ska upp idag, annars blir det inget förän på måndag och då lär jag hunnit bygga upp det ännu mer i mitt huvud.. Så ikväll är det bestämt att jag banne mig ska upp och ska ha gubben med mig som moraliskt stöd. Blir så nedrans arg på mig själv att jag låter hjärnspökena ta över så lätt! :mad::mad: Hade jag tagit tag i det direkt så hade det säkert gått lättare, nu har jag förstorat upp det nått grymt i huvudet!:banghead:
 
Världens bästa Cinna gick Sugar cup förra veckan och hon var så glad! :love:
Lite trött mot slutet men med tanke på att hon är 25 år gammal och gick med de stora hästarna så är jag galet nöjd :)
Nästa omgång missar vi eftersom jag är på semester men tredje omgången ska vi vara med.
 
Åh nej, hur mår han idag? @Pancakes

Jo det har jag ju läst om men aluminiumskor hade jag missat. Varför det?

Åker ut efter jobbet sen, men rent allmänt är han vid gott mod. Han är ju en glad ponny :) men kollade honom på lina igår och han är helt klart ojämn igen.

Aluminiumsko har han haft på vänster fram för att underlätta rehab. Han skulle egentligen haft det två skoperioder till men eftersom det vart så mycket problem med den skoddes han som vanligt senast.
 
@_Zacke_

Hur gick det, blev det nån ridtur?

Japp det blev en liten barbackatur i skogen med gubben brevid :D jag var skakig i benen från början men det släppte efter ett tag. Z skötte sig bra och var lugn och stabil.
Hur går det för G?
Zimba är på vippen att få fång :( jag har ju alltid haft stenkoll på min shettis eftersom han är mer riskzon(rasen, överviktig och för lite motion) men han har inte minsta tecken. Zimba där i mot blev stenhård i nacken på nolltid(även fast dom är inbetade under lång tid)och hovis såg även förvarning på hovarna :down: så nu har jag tagit bort honom från gräs och fodrar med hö igen + plus motion två gånger om dagen fast i lugnare tempo.
 
Japp det blev en liten barbackatur i skogen med gubben brevid :D jag var skakig i benen från början men det släppte efter ett tag. Z skötte sig bra och var lugn och stabil.
Hur går det för G?
Zimba är på vippen att få fång :( jag har ju alltid haft stenkoll på min shettis eftersom han är mer riskzon(rasen, överviktig och för lite motion) men han har inte minsta tecken. Zimba där i mot blev stenhård i nacken på nolltid(även fast dom är inbetade under lång tid)och hovis såg även förvarning på hovarna :down: så nu har jag tagit bort honom från gräs och fodrar med hö igen + plus motion två gånger om dagen fast i lugnare tempo.

Vad skönt! Bra att du gjorde det :bump: Men vad tråkigt med fången! Det är min mardröm. Gedion har aldrig haft det och verkar inte benägen att få det heller men jag har ändå stenkoll. I år har jag haft en hage som först betades ner av en annan häst, sen när Gedion började gå där fick han bara ett par meter gräs och så har jag allt eftersom flyttat staketet några meter. Fång är verkligen inget roligt :(
 
För övrigt så drömde jag massor om hästar inatt (månne var det sangrian från igår kväll ;) )

Bland annat drömde jag om en häst som försökte jaga G i hagen så jag fick gå emellan hela tiden. Dessutom hade jag av någon anledning glömt att jag lindat G och fick inte tag i honom i hagen så jag kunde ta bort dem. Eftersom han i drömmen inte heller var fräsch, och vi delade stall med @Fiorano så skulle jag få Barbie :eek: Jag fick en gigantisk väska med spån, torv, soja, korn och massa annat. Tyvärr hade Barbie tappat en sko (vänster fram, samma som där G trampat av och sönder alu-skon) så vi tog Burb istället. Vi kom på att det var en bra idé eftersom hon också är gammal och kanske skulle vara snällare mot G (fast jag vet ju egentligen att hon inte alls är gammal).

Jomensåatteh. Det är vad jag gjort inatt. Nu ska jag byta om och åka till stallet. Vi fortsätter promenera nån vecka så får vi se hur det utvecklar sig.
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 402
Senast: ameo
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 118
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
85 86 87
Svar
1 728
· Visningar
151 552
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp