Connemaratråden

På förmiddagen idag har vi hunnit med en dressyrträning för Lotta. Ponnyn skötte sig riktigt bra, och även jag. Galoppen var riktigt sansad och fin (hon har ju gärna sprungit iväg där). Traven fick vi lugn och taktmässig. Så nu är det bara att fortsätta träna på.

Melody är så jäkla rolig att rida när allt funkar som det ska. Poletterna har ju trillat ned i strilande fart under senvåren. Nu vill jag bara komma igång med hoppningen igen också, men man får ta sig själv i örat ibland och säga, ta en sak i taget.

Dressyren ska funka först, sedan ska det funka med bommar innan vi lägger upp hinder. Det är ju inte så att hon är obegåvad vad gäller hoppning, snarare tvärt om, men hon måste lära sig att vänta och ta en sak i taget.
 
20170613_184550_zpsahgjzzmt.jpg

Vi är på banan igen :) har till och med vågat mig på att rida ut några gånger ensam nu med mycket gott resultat :) även fast det inte är några långturer så känns det i alla fall som att det går åt rätt håll. Har börjat rida honom helt och hållet på bettlöst och det fungerar så otroligt bra! Han är mycket mer avspänd utan bett. Och så blir det ju oftare barbackapadden som åker fram än sadeln :D är så otroligt tacksam för att det inte blev någon försäljning, tror såhär i efterhand att jag nog hade saknat ihjäl mig. Känns dessutom som att mina problem sitter mer i mitt huvud än i vad jag har för häst. Så även om jag hade bytt till den där dötrygga islandshästen så hade jag nog hittat på rädslor på den med till slut. Bättre att lägga krutet på att rätta till mitt tankesätt.
 
Hur går det för er allihopa?

Vi har börjat skritta igång igen, får se var det bär hän. G är iaf pigg och glad :)
 
Hur går det för er allihopa?

Vi har börjat skritta igång igen, får se var det bär hän. G är iaf pigg och glad :)

Vi är på sommarkollo.
-PAXP-deijE.gif
Ponnyn hälsar att björksly är bra mot alla småländska insekter.
Efter en vinter och vår som varit väldigt tråkigt, har nu poletterna trillat ner hos ponnyn och hon är ridbar igen ! Det började i höstas med att hon blev jättespänd och bara gjorde en massa levader och caprioller. Något var ju inte bra, men nu har vi så nu så har vi felsökt och hon verkar vara med i både kropp och knopp. Jag har också haft hjälp av en fantastisk beridare som extrapilot från Nyår som har ridit M en gång i veckan och har kunnat komma med feedback. Så vi har luskat ut henne tror vi. Det är ju en väldigt känslig och osäker ponny från början och
-PAXP-deijE.gif
ovanpå det så tar hon in precis alla intryck. Det innebär att hon får svårt att fokusera och resultatet blir en spänd ponny, som blir blockerad och då går hon snett uppåt.

-PAXP-deijE.gif
 
Här ligger all ridning/träning på hyllan ett tag. Har alldeles för mycket att göra med flytt och stallbygge just nu och det får vara prio ett för nu springer tiden iväg och det är inte länge kvar för än nya ägaren till våran nuvarande gård flyttar in :nailbiting:
Ska bli spännande att se hur zimba hanterar en ny miljö :) där kommer vi få lite mer utmaningar vid uteritter. Både lite mer bilar och gårdar med liv och rörelse som man ska passera. Som vi bor nu så är det ju direkt anslutning till skogen så träffar sällan på någon när jag rider, det är väldigt öde och bara en massa skog :D Nu ska vi bo helt öppet på slätta med både en grusväg med trafik och grannar :p flyttar ju inte speciellt långt så dom gånger jag vill rida lite längre så kommer jag fortfarande kunna använda våra fina ridvägar här i skogen :love:
 
19756811_10155501100606085_8136386201425686368_n.jpg

Och här kommer bilden.

Matte och hagens ägare tycker att björkslyn försör den hävdade betesmarken och hyser STOR tilltro till ponnyn och hennes sommarkompis.

Man ser ju nästan inte ponnyn! O_o :D

De fixar nog det, mina hästar röjde väldigt fint när de gick i hagen på vår åker nedanför huset (en del av skogen var inhägnad också och så fin har den inte varit på många år nu) :up:
 
Det hoppas jag också :p Tyvärr är det så att det bygger på att någon annan fotar. Om Mathilde kommer dit med sin pappa och hon fotar med min systemkamera så har jag ingen dator att flytta bilderna till :cautious:

Typiskt! Jag tänkte annars att hon säkert är (eller kommer bli) en mästerlig ponnyfotograf och att det skulle vara räddningen på dokumentationen :p Hoppas det gått bra iaf!
 
Hej!

Jag har precis köpt en connemara och orkar inte läsa igenom alla 56 :-o sidorna. Men jag tänkte att ni kanske vet vad jag ska göra.
Köpte honnom genom ett försäljningsstall (mot bättre vetande) och säljaren "glömde" att berätta att ponnyn är otroligt bakskygg. Har förstått att detta är ett förekommande problem hos connemaror? (Det gick dock bra när vi var och provred)
Jag misstänker att de inte behandlat honom så bra på Irland. Han är världen snällaste i all annan hantering. Men man kan inte sko eller kratsa hovar på bakbenen. Jag har kommit så långt att jag kan ta honom på benen bak iallafall. Dusch bak är inte heller roligt, då han drar in rumpan och står och darrar med benen. Dock är det det enda han gör.
Uppsittning är ett annat problem. Råkar man komma det minsta fel eller röra vid rumpan så exploderar han i galopp framåt. Eftersom vi köpt honom som tävlingsponny (hopp) fungerar det här inte optimalt.
Så har någon här varit med om samma och hur har ni tränat era ponnys?
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 387
Senast: ameo
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 103
Senast: Sryoqwe
·
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
84 85 86
Svar
1 715
· Visningar
150 692
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp