Connemaratråden

@Spirran

Hur har du förstått att det är vanligt förekommande i rasen? Det har jag aldrig hört innan.

Är han besiktigad? Tänker först och främst så han inte har ont nånstans. Om han är konstaterat frisk hade jag nog försökt jobba lite med approach and retreat där man närmar sig bakbenen (approach) men innan hästen blir obekväm så backar man (retreat), tanken är alltså att man successivt ska få göra lite mer.

Notera dock att jag inte handhar problemhästar (min är faktiskt den snällaste som finns :p).
 
Nä, det är bara vad jag har hört. Att importerade connemaror ofta har problem med uppsittningen och det har stämt med de andra två vi har i stallet. Denna är dock med bakskygg än de. Kanske beroende på hur de rids in på irland? Tror inte det är ett rasproblem utan hur de blivit hanterade där.

Han gick igenom besiktningen utan anmärkning. Jag tror att kratsningen av hovar kommer att gå hyfsat fort. Är man bara lugn och försiktig och ser till att han vet att man tar där bak går det ganska bra.
Det är lite värre med uppsittningen och flyktbeteendet där tror jag.
 
@Spirran Hej och Välkommen !

Vad heter ponnyn ? och vad är det för stam ? (nyfiken i en strut). Bild vill vi ju också se såklart!
Jag skulle inte vilja påstå att bakskygghet är vanligare hos connemaror än någon annan ras.
Hästhanteringen på Irland är dock något helt annat än i Sverige, så där kan det säkert ha hänt både det ena och det andra. Man har en annan attityd till hästarna och hanterar dem annorlunda när de är unga. Det kan vara mer av "ta in från heden och rid in (dvs se till att den kan hoppa, skritta, trava och galoppera), sedan sälj till utomlands till högstbjudande). Lite krasst, men inte helt osant.
Connemaran kan var en sådan superkänslig ponny, så det gäller att den får förtroende för sin pilot och de som hanterar den. Men har man väl vunnit det är det guld värt.

Det låter ju som om din ponny har fått stryk över baken eller på bakbenen. Men förlora inte hoppet. Ha tålamod och ta det lugnt så kommer det nog gå bra.
Första gången jag skulle sätta på boots på min ponnyhäst tog det 45 min att få på alla fyra för hon ville ha 2000% koll på vad matte höll på med runt fötterna.
 
Med mina går det väl både bra ch dåligt. Burb har varit ute och tävlat igen och vi fick med oss vår första rosett med 66,4% i LB1 blev den gul. Så nöjd med hennes utveckling och hur bra hon hanterar tävlandet! Lite spänningar förstås, men den här gången funkade galoppfattningarna. Mycket kan bli bättre dock så känns som om hon kommer kunna göra sig riktigt bra på dressyrbanan! På torsdag börjar hoppträningarna igen och tänkte även åka på en stratfälttvlan i september med henne.
19884076_10211817248698564_1449138981676231436_n.jpg


Barb står nere hos Hagens Darcy på betäckning efter att Cosima på Brunmåla konstaterat inflammationer i båda hovbenen fram. Tråkigt att vi missar MsvC-finalen på Strömsholm, men känns ändå som en bra diagnos. Om hon nu blir dräktig blir det en lång vila, men efersom hon inte verkar vilja brunsta blir det kanske igångsättning sent i höst iaf...
19225170_10211853861773868_4144817648045633114_n.jpg


19904924_10211865755111194_6546812402353631824_n.jpg
 
Hoppar in i tråden då det verkar som att vi snart blir ägare till en 19-årig connemaravalack :)
Har velat ha en connemara sedan vi hade två skönheter i stallet när jag var tonåring. Nu verkar det äntligen vara dags. Det är dock inte till mig utan till dottern :)

En fråga bara - ungefär hur gamla brukar connemaror bli om man generaliserar lite? :)
 
Hoppar in i tråden då det verkar som att vi snart blir ägare till en 19-årig connemaravalack :)
Har velat ha en connemara sedan vi hade två skönheter i stallet när jag var tonåring. Nu verkar det äntligen vara dags. Det är dock inte till mig utan till dottern :)

En fråga bara - ungefär hur gamla brukar connemaror bli om man generaliserar lite? :)

Vad roligt ! Nyfiken i en strut som man är vad heter den ? och vad är det för stam?

Connemaror brukar bli ganska gamla, men det varierar ju såklart. @Pancakes har ju en äldre herre som har varit hur piggelin som helst fram till en skada i vintras (rätta mig om jag har fel). Så jag skulle tro att ni har många fina år framför er !

Man blir aldrig för gammal för en connemara :love:
 
Vad roligt ! Nyfiken i en strut som man är vad heter den ? och vad är det för stam?

Connemaror brukar bli ganska gamla, men det varierar ju såklart. @Pancakes har ju en äldre herre som har varit hur piggelin som helst fram till en skada i vintras (rätta mig om jag har fel). Så jag skulle tro att ni har många fina år framför er !

Man blir aldrig för gammal för en connemara :love:

Eftersom vi inte köpt honom ännu så vill jag inte tala om namn osv än :) men det kommer så fort affären är klar. Han är iaf svenskfödd och tanken är att han ska bli läromästare åt min 11-åring
 
@Zoya

Precis som @Kjerulfia säger har jag en gammelman! :) Han tävlades dressyr bland stora hästar upp till LA:1 så sent som i höstas när han var 24 år gammal. Tyvärr gick han omkull i hagen i vintras och det verkar tyvärr inte som han kommer hålla för träning igen :cry: Jag köpte honom som 16-åring från min ridskola och trots att arbetet där ju är ganska enformigt har han aldrig visat några problem med slitage. Fått beröm av tränare, domare, veterinär och equterapeut för hans fina skick :love:
 
20170613_184550_zpsahgjzzmt.jpg

Vi är på banan igen :) har till och med vågat mig på att rida ut några gånger ensam nu med mycket gott resultat :) även fast det inte är några långturer så känns det i alla fall som att det går åt rätt håll. Har börjat rida honom helt och hållet på bettlöst och det fungerar så otroligt bra! Han är mycket mer avspänd utan bett. Och så blir det ju oftare barbackapadden som åker fram än sadeln :D är så otroligt tacksam för att det inte blev någon försäljning, tror såhär i efterhand att jag nog hade saknat ihjäl mig. Känns dessutom som att mina problem sitter mer i mitt huvud än i vad jag har för häst. Så även om jag hade bytt till den där dötrygga islandshästen så hade jag nog hittat på rädslor på den med till slut. Bättre att lägga krutet på att rätta till mitt tankesätt.
Vi är också igång! har haft en stillsam vinter och vår (disputerande tar ju tid det med...) nu är båda ponnysarna igång ungefär som de brukar (varannandagsridning) Ponnymaran sköter sig jättebra, i veckan ska vi väg på lek/träning :)
 
Hoppar in i tråden då det verkar som att vi snart blir ägare till en 19-årig connemaravalack :)
Har velat ha en connemara sedan vi hade två skönheter i stallet när jag var tonåring. Nu verkar det äntligen vara dags. Det är dock inte till mig utan till dottern :)

En fråga bara - ungefär hur gamla brukar connemaror bli om man generaliserar lite? :)

Kul med en connemara, om det nu blir så :)

Min ena connemara är 25 år gammal men är i bra skick. I söndags gick hon Sugar cup med de stora hästarna. Sin senaste riktiga hopptävling gick hon i höstas (utlån till ryttare i ponnyallsvenskan). Tror dock att jag ska starta henne lite i höst bara för att det är roligt :)
 
Kul med en connemara, om det nu blir så :)

Min ena connemara är 25 år gammal men är i bra skick. I söndags gick hon Sugar cup med de stora hästarna. Sin senaste riktiga hopptävling gick hon i höstas (utlån till ryttare i ponnyallsvenskan). Tror dock att jag ska starta henne lite i höst bara för att det är roligt :)

Ja, om den går igenom besiktning och så så ska vi ha honom. I värsta fall kanske vi bar atar honom på foder, ägaren är nämligen en bekant :). Min enda tanke har varit det att han är ganska gammal och dessutom vet jag att min dotter bara kommer kunna rida honom max 2 år för sen kommer hon antagligen vara för lång. Han är 135 cm och dottern är idag ca 153 cm. Går det ens att sälja en 21 år gammal ponny så läromästare han är?
 
Ja, om den går igenom besiktning och så så ska vi ha honom. I värsta fall kanske vi bar atar honom på foder, ägaren är nämligen en bekant :). Min enda tanke har varit det att han är ganska gammal och dessutom vet jag att min dotter bara kommer kunna rida honom max 2 år för sen kommer hon antagligen vara för lång. Han är 135 cm och dottern är idag ca 153 cm. Går det ens att sälja en 21 år gammal ponny så läromästare han är?

Försäljning kan jag inte svara säkert på men är ponnyn frisk och sund är det säkert möjligt :)
 
Jag funderar på om jag ska ta med en eller två ponnyer till en utställning i slutet av augusti. Ska jag ha med båda två behöver jag fixa extrasläp och extrabil och extrachaufför :confused:
 
Idag lånade jag grannbyns B-ponny med tillhörande 9-åring som sällskap på ridturen. Melody tyckte det var lämpligt att gå i svansen på B-ponnyn, då kan man ju gå och såsa, det tyckte inte jag. Det är en snäll ponny så inga sura miner, men man vet ju aldrig. 9-åringen tyckte det var kul när vi galopperade (för oss en ministräcka), för det gick ju så mycket fortare än när hon gör det själv på ponnyn.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 765
Senast: Valle
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 627
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 055
Senast: Sel
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 316
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp