Connemaratråden

20664833_10154977472933391_102129754956557876_n.jpg

Fällning pågår...

20729338_10154977787653391_6640928901170697378_n.jpg

Min drömprins :love: Dör sötdöden lite varje gång han tittar på mig.
 
Tyvärr gick ponnyn vi skulle köpa inte igenom en veterinärbesiktning så vi har tackat nej till den :(
Däremot har vi hittat en annan Connemara som vi provridit och kärat ner oss lite i. Ett otroligt bildskönt 7-årigt sto :) Det är en D-ponny så den kan även jag rida (ponnyn är främst till dottern). Den är dock i lite högre prisklass än den andra vi var spekulanter på. Denna är ju ganska mycket yngre så det är i sig inget konstigt. Det verkar däremot som att connemaror generellt är ganska högt prissatta, eller vad säger ni?
Är det förresten något särskilt som connemaror kan få som man bör ta hänsyn till vid besiktning? Då tänker jag mig t ex saker som att Islandshästar gärna bör spattröntgas och araber dito för cystor i knäna.
 
@Zoya Det man bör vara uppmärksam på är hovkvalitén och om ponnyn har hovsjukdomen HWSD. HWSD är en genetisk sjukdom och idag finns det ett gentest man kan göra, och man har bra koll på vilka hingstar som bär anlaget samt en del ston.
En del ponnyer funkar alldeles utmärkt även om de har sjukdomen, men de kräver noggrann hovvård och skoning, andra är det så illa ställt med att de måste avlivas.

Det är inte alla veterinärer eller hovslagare som känner till sjukdomen.
Det står mer om HWSD på Connemarasällskapets hemsida.
Har du några frågor så kan du alltid ställa dem till mig. Jag PM:ar dig.
 
Lite poäng från dagens utställning :)

Keso
Typ: God rastyp av det grövre slaget 8
HHBK: Vackert huvud, välformad hals, omarkerad manke, välmusklat kors 8
Ben: Välbenad 8
Skritt: Ren och taktmässig, något kort 7
Trav: Ren och taktmässig 7

Cinna
Typ: Mycket god rastyp, feminin 8
HHBK: Vackert huvud, välformad hals, bra sadelläge, välmusklat kors 8
Ben: Bra ledgångar 8
Skritt: Rörlig, taktmässig
Trav: Taktmässig, något stel bak 7 (domaren hänvisade till Cinnas väldigt höga ålder)

Efter hemkomst löshoppade vi Keso och han uppförde sig utmärkt. Nu är det bara att hoppas att han uppför sig minst lika bra i Danmark nästa helg :)
 
Har bara horseware Amigo till min och då i storlek 125(5.9"). Dom är lite på gränsen till för kort i längden men är perfekt i fram:)
 
Tack för svaren, då kanske jag kan räkna med att 125 eventuellt är för litet för en som är 145 cm och inte jättekompakt i kroppen.
 
Vi flyttade för 1.5 vecka sen. Har börjat promenera Zimba nu efter hans låååånga sommarlov. Och tydligen så har han lämnat all sin vett och etikett på vårat gamla ställe. Mitt lilla gullefjun som aldrig har ifrågasatt något har varit tjaffsig och stressig som tusan :grin: på gårdagens promenad provade han hela repertoaren med hyss; stegrade, försökte lägga sig för att rulla(O_o), försökte vända och provade att dra:mad: Det var längesen jag hade en häst i repet som beter sig så så jag blev lite lätt paff. Men sen stålsatte jag mig riktigt ordentligt och talade om att det är precis samma regler som gäller på det här stället :cool: så slutet av promenaden var helt okej, idag var det lite bortglömt igen men det gick ganska fort att påminna om vad som gäller. Hoppas att han skärper till sig.

Känns i alla fall som att det kommer dröja ett bra tag innan jag sitter upp.. Får bli promenader och tömkörning ett bra tag framöver... :nailbiting:
 
Tyvärr bara klass 2 :( Den irländska domaren ville ha honom i klass 1 men en 6:a på Kesos fisiga skritt förstörde det. Nåja, han hoppade suveränt och fick applåder av publiken. Tydligen publikens favorit :D
Galoppen är också bra och han fick beröm för temperament och uppfostran.

Nu ska jag tappa honom för att spara till framtiden och han ska tävlas och sen säljas.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 858
Senast: Valle
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 641
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 128
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp