Connemaratråden

@Fiorano

Jag stod och stirrade på Gs vinterpäls idag med. Den är ju jättetjock redan! Och han är inte färdig än... Lätt att minnas varför jag klippte vintertid!
 
Barb nu i veckan. Så här pälsig har hon aldrig fått vara hos mig förut :D. Men hon har hållit sig rätt fin i kroppen för att ha stått i fyra månader!

Hon ser ju jättefin ut! De lägger ju annars lätt på sig om man inte rider tillräckligt.

Melodys bakkota är nu helt ok. Vi hittade ett yppepytte minisår som verkar vara orsaken till tjockheten. Så nu leker livet igen. På söndag blir det ihopsläpp med stallets gammelsto (som är 17), så då blir de tre. Jag tror det kommer bli jättebra. Alla tre är väldigt snälla hästar och ingen är mopsig av sig. Men, men, man vet aldrig vad som kan hända.
 
@Pancakes Ja alltså, pälsen blir ju bara tjockare för varje dag :D.

@Kjerulfia Ja hon har hållit sig fin, men så har jag också blivit supernoggrann med att inte fodra för mycket... 7kg hö/dag känns plågsamt lite att ge men då slipper jag fångesten iaf. Vad gäller pälsfluff så brukar jag få klippa henne var tredje vecka under hösten när hon är igång för att hålla pälsen i skick... Första klippningen i mitten av augusti och sen brukar det bli ca 7 klippningar fram till januari. Sen slutar jag klippa och hon får en riktig fulperiod, men då får hon riktigt fin sommarpäls ganska tidigt istället :).
 
Så var det höst igen (även om temperaturen inte är helt och hållet höstlik ännu). Blåsväder var och varannan dag. Man kan tycka att en häst som är av en ras som kommer från en vindpinad ö skulle klara av lite oväder och blåst, men inte Logan. Han har supersvårt att koncentrera sig när det blåser, det finns visst connemaraätande monster bakom varenda fladdrande löv... Skulle vilja rida och träna mer än jag gör just nu, men det är så svårt att nå fram till honom när världen hela tiden rör på sig runtomkring. Jag känner mig inte alltid så stark och modig att jag orkar med detta...
 
Så var det höst igen (även om temperaturen inte är helt och hållet höstlik ännu). Blåsväder var och varannan dag. Man kan tycka att en häst som är av en ras som kommer från en vindpinad ö skulle klara av lite oväder och blåst, men inte Logan. Han har supersvårt att koncentrera sig när det blåser, det finns visst connemaraätande monster bakom varenda fladdrande löv... Skulle vilja rida och träna mer än jag gör just nu, men det är så svårt att nå fram till honom när världen hela tiden rör på sig runtomkring. Jag känner mig inte alltid så stark och modig att jag orkar med detta...
Hat du testat att rida med bomull i öronen och mössa ? Vet ju att de gjorde det när han var yngre. Det är stor skillnad för Melody när jag gör det och hon lyssnar bättre på mig och fokuserar inte på allt annat runtomkring.
 
Nu är Zimba såld :cry: det känns fruktansvärt men jag vet innerst inne att det är rätt beslut. Han kommer få det så mycket bättre hos någon som kan ta tillvaro på honom bättre än mig. Det här är ju inget som kommit över en natt utan något som jag känt, grubblat över och varit orolig för i många år. Vi är tyvärr en så himla dålig match :( men det känns förjävligt att inte ha honom hos mig längre. Många tårar kommer det att bli :cry:
 
Hat du testat att rida med bomull i öronen och mössa ? Vet ju att de gjorde det när han var yngre. Det är stor skillnad för Melody när jag gör det och hon lyssnar bättre på mig och fokuserar inte på allt annat runtomkring.
Nej, jag har inte provat med bomull och mössa, upplever dock att det är rörelsen (alltså synintrycken) han reagerar mest på, men såklart, det kan ju hänga samman med att det är svårt att höra om det kommer nåt "rovdjur".
 
Nu är Zimba såld :cry: det känns fruktansvärt men jag vet innerst inne att det är rätt beslut. Han kommer få det så mycket bättre hos någon som kan ta tillvaro på honom bättre än mig. Det här är ju inget som kommit över en natt utan något som jag känt, grubblat över och varit orolig för i många år. Vi är tyvärr en så himla dålig match :( men det känns förjävligt att inte ha honom hos mig längre. Många tårar kommer det att bli :cry:
Åå, förstår, det är jobbigt att känna att man liksom "ger upp" men alla kan ju inte passa alla, så är det bara. Jag har också haft mina grubblerier med Logan, fram och tillbaka, så jag känner igen känslan.
 
Åå, förstår, det är jobbigt att känna att man liksom "ger upp" men alla kan ju inte passa alla, så är det bara. Jag har också haft mina grubblerier med Logan, fram och tillbaka, så jag känner igen känslan.

Ja jag har grubblat läääänge. Var jättenära att sälja i våras men drog mig ur i sista stund och kände att jag aldrig kommer klara en försäljning. Men nu är det gjort och även fast det känns fruktansvärt sorgligt så känner jag mig trygg i mitt beslut och vet att det kommer kännas bättre med tiden. Har dessutom kärat ner mig något förskräckligt i en annan grabb som jag hoppas allt i världen är min bästa vän många år framöver :love:
 
@_Zacke_

Jag misstänkte att han var såld när jag såg att annonsen var borta. Jag tror säkert du valt ett gott hem åt honom. Även om det är jobbigt nu så är det ju inget impulsivt beslut. Hoppas det blir bra med den nya hästen (ponnyn? Maran?).
 
Vi fotade igår och jag älskar den här hösten med alla färger-och min underbara maror förstås :love:!
22140862_10212529762310959_785730128323390578_n.jpg


22196255_10212529757990851_2901866964030368299_n.jpg


22049993_10212529738390361_4619996003108789992_n.jpg


22050213_10212530095559290_7320652129894295428_n.jpg


22154534_10212529732830222_1856351457687931684_n.jpg
 
Förlåt för bildbomb, men jag gillar min häst och min nya mobil med bra kamera :bow:
22196268_10208171005787740_2418513412735149414_n.jpg

22089142_10208171005707738_3628700591469406484_n.jpg

22195388_10208171005747739_3279940354362700969_n.jpg

Idag har vi varit ute på en tur i skogen och övat halter och galoppfattningar. Vi stötte på två älgar samt ett par livsfarliga fåglar.. :D
Äntligen kan vi rida ut själva igen efter olyckan i februari 2016, som satte sig i mitt huvud :banghead:
Vardagen blir så mycket enklare att få ihop tack vare att jag kan rida ut själv eftersom jag jobbar skift och inte har någon paddock :banana: Vi började med små små små turer bara i ren skog och idag var första "riktiga" turen på grusväg samt i alla gångarter :love:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 777
Senast: Valle
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 629
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 060
Senast: Sel
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 319
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Damn you autocorrect!
  • Köpa billig bil?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp