Bukefalos 28 år!

Contouring (smink)? Tips?

knoppet

Trådstartare
Jag funderar på att öka min sminklåda med smink för contouring. Mest kommer detta att användas till fest, tror inte att jag kommer att ha energi att sminka så mycket på vardagarna om det inte är något extra som ska hända.

Jag har sett några contouringkit som verkar bra, men de kostar cirka 600 kr. Jag tycker det är lite dyrt. 300 kr känns ok (om inte produkten är jättebra och jättedryg).

Jag har en ganska jämn och fin hy, men jag är jätteblek året om och det känns svårt att hitta smink som passar för contouring då.

Ni som contourar när ni sminkar, vad använder ni för smink för det? Tips på hur man får det bra? Hur sminkar ni er i övrigt?
 
Du behöver absolut inte köpa ett contourkit för 600 för att börja contoura dig själv! De större kiten är inte nödvändiga för en person utan de flesta som köper dem använder bara 2-3 nyanser ändå. Det du behöver är en neutral/kalltonad bronzer eller contourpuder och en highlighter, matt eller skimrig. Sen tycker jag personligen att ett ansikte blir ganska platt utan rouge, men det är ju bara jag.

Ger lite förslag på bra alternativ för contour som inte kostar skjortan!

1152-152-0003_1.jpg

Isadora, ca 199 kronor

MURULTRAC.jpg

Makeup revolution, ca 119 kr på svenska sidor

sleek-face-contour-kit.jpg

Sleek contour kit, ca 119 kr på svenska sidor. Finns även i en variant med ett rouge utöver contour och highlightpuder. Finns i fair, light, medium och dark. Fair vore nog något för dig!

I princip fungerar vilket puder som helst som är en matt brun ton, några nyanser mörkare än din hud och inte för varm i tonen. Många använder ögonskuggan "smog" från makeupstore men jag tycker att den är lite svår att jobba med om man är väldigt ljus då den är så sjukt pigmenterad. Det är svårt att inte få för mycket produkt på borsten. Ett annat tips är MACs rouge i "harmony", det är en mjuk kall brun ton som inte är för mörk för ljus hy, och lätt att använda.

Sen behöver du en borste som inte är för stor så att du kommer åt ordentligt under kindben och ev runt hakpartiet och tinningarna. Jag använder en borste ur real techniques core collection som är jättebra för mig.
 
Jättebra tips! Jag had inbillat mig att "alla" använder contouring i krämform, men det kanske bara är jag som missuppfattat? Nu när jag kollar runt lite mer verkar det som att puderform är det vanligaste?
 
Krämcontour är svårare att få bra tycker jag, det brukar inte vara det man börjar med men absolut kan du pröva det också, det är nog en fråga om tycke och smak. Vissa lägger creme först och puder över för att det ska hålla längre, men jag har inga problem med hållbarheten med endast puder heller, men då har jag ju primer och foundation under och settingspray över. Bara creme tycker jag lättare försvinner/blir fläckigt under dagen på grund av oljor som bildas i huden och har man fet hy (jag har torr) kan jag tänka mig att det problemet är större. :)
 
Jag funderar på att öka min sminklåda med smink för contouring. Mest kommer detta att användas till fest, tror inte att jag kommer att ha energi att sminka så mycket på vardagarna om det inte är något extra som ska hända.

Jag har sett några contouringkit som verkar bra, men de kostar cirka 600 kr. Jag tycker det är lite dyrt. 300 kr känns ok (om inte produkten är jättebra och jättedryg).

Jag har en ganska jämn och fin hy, men jag är jätteblek året om och det känns svårt att hitta smink som passar för contouring då.

Ni som contourar när ni sminkar, vad använder ni för smink för det? Tips på hur man får det bra? Hur sminkar ni er i övrigt?

Jag fick något ryck förut och köpte Smashbox Contouring kit. Men jag tror nog du kan komma billigare undan med hyfsad kvalitet i andra produkter.
Just Smashbox tror jag är för mörk också om man är ljus. Jag har mest bara använt den ljusa och mellanfärgen. Den mörka är så pass mörk att det lätt syns att man har den på, iaf med mina färger.

Jag tycker det är snyggast med matta såna här produkter.

Nu tror jag att jag mer använder en matt bronzer att shada lite med. Och har hellre en ljus, flytande highlighter tex på kindben, under bryn etc. Jag använder då Diors Skinflash eller YSL Touche Eclat. Båda de har ljusreflekterande egenskaper och lyfter verkligen. Men de saknar glittret och man ser då inte så uppenbart sminkad ut.

Jag har ofta så mycket på ögonen. Då vill jag inte också ha glitter/skimmer på kindben etc..
Har jag en avskalad och ren look utan så mycket ögonfokus kan jag istället ha lite skimrande på kindbenen tex.

Använder jag puder-shading har jag borste som tillhör Smashbox-kitet. Den är hyfsat smal för att man ska kunna bli mer precis.
Den flytande klappar jag helst in med fingertopparna. Men jag har bara ljusare flytande på små partier.
Mörkare vete fasen om jag skulle greja få snyggt. ;)
 
Ska köpa hem någon av de billigare sorterna som det tipsades om i tråden och testa! Det går inte testa med vanligt solpuder eller det blir för mörkt?
 
Ska köpa hem någon av de billigare sorterna som det tipsades om i tråden och testa! Det går inte testa med vanligt solpuder eller det blir för mörkt?
Vissa solpuder/bronzers går bra att använda till contour men det bör inte vara mkt skimmer i eller för varm brun ton. Skuggor i ansiktet går naturligt åt en kallare ton så med ett solpuder med mycket varm ton kan resultatet bli ganska onaturligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 285
Senast: Gnist
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 323
Senast: Habina
·
Hundhälsa Jag är själv vegetarian av etiska skäl. Min hund kommer av naturliga anledningar inte att vara det. Jag vill därför ge ett foder som...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 384
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag går på rehab (kommer gå 5 gånger totalt) med min hund på grund av att han hade lite spänningar. Verkligen inget större fel, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 239
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp