Corgi-tråden!

Ja, det är klart att det förekommer överallt. Men just corgi upplever jag något mer splittrad. Inte bara när det gäller skitsnacket, utan också vad man värdesätter. Är det en sällskapshund? Är det en arbetshund? Tror att det skapar en del spänningar.

Det avlas ju på väldigt olika typer har jag insett. En del är säääävliga, andra betydligt rivigare. Är glad att jag gjorde en ordentlig koll knnan och visste vilken typ jag ville ha.
 
Det avlas ju på väldigt olika typer har jag insett. En del är säääävliga, andra betydligt rivigare. Är glad att jag gjorde en ordentlig koll knnan och visste vilken typ jag ville ha.

Ja verkligen, både mentalt och fysiskt. Är otroligt nöjd över valet av uppfödare när jag kikar runt en del! Var på Norrköping Dog Show idag och varje utställning slår det mig hur otroligt olika de kan vara i typ. Såg flera tunga, grova hanar väl över 20 kg-sträcket. Absolut inte min typ av hund.
 
Gräver upp tråden lite igen. Hur går det för alla corgisar nu i värmen?

Nessie har både en kylmatta och barnpool ute (som är välbesökt) och har inte haft det alltför jobbigt i värmen, vi gör mest aktiviteter på morgon eller kväll om det är en varm dag.

Nessie i poolen:
18920394_10211932033010422_6907328669943639892_n.jpg


Igår hann vi med både en vända agility (dottern tränar henne) och stranden:
19642323_10212159124847576_2298659564389448534_n.jpg

19601074_10212159123527543_1984029852892091242_n.jpg

19553900_10212166672396260_1548622751454241593_n.jpg


Jag har anmält dottern till agilitykurs med Nessie i höst och hon ska ställas ut nästa månad. Hon ställdes ut i maj och fick excellent och jättefin kritik på Gimo. Hon är ju jämn iallafall, tre utställningar = 3 excellent så få se hur det går nästa månad.
18698497_10211846575434036_1013280574383385828_n.jpg


Så nu vill jag ha lite uppdateringar och sommarbilder på alla corgisar! :banana:
 
Lasse har ju varit i sitt första mer rejäla slagsmål. Resultat: jack i innerörat. Läker fint. Surt nog var han definitivt den utlösande faktorn. Har alltid varit så otroligt nöjd med att ha kunnat släppa ihop honom med vem som helst. :down: Nåja, det är ju inget märkligt egentligen. Två fertila hanar i nära ålder med löptik i närheten.

Sökandet fortsätter, och jag som sagt att jag ska ha hanar tills jag är 65 börjar ändå luta lite mot tik... :cautious:
 
Lite deppigt här hemma, Nessie ligger inne på djursjukhuset. Var hängig och hade feber igår så vi åkte in och de ville behålla henne över natten och ge dropp då sänkan var hög. De ringde idag och sa att proverna inte visat på nån fästingsjukdom samt att njur och levervärden var ok. De vill ultraljuda men det finns ev. inte tid för det förrän imorgon :(. Så hon blir kvar en natt till, jag hoppas att de hittar nånting då de i nuläget inte vill ge nåt då de inte vet vad det är för fel, fortfarande feber.
 
Lite deppigt här hemma, Nessie ligger inne på djursjukhuset. Var hängig och hade feber igår så vi åkte in och de ville behålla henne över natten och ge dropp då sänkan var hög. De ringde idag och sa att proverna inte visat på nån fästingsjukdom samt att njur och levervärden var ok. De vill ultraljuda men det finns ev. inte tid för det förrän imorgon :(. Så hon blir kvar en natt till, jag hoppas att de hittar nånting då de i nuläget inte vill ge nåt då de inte vet vad det är för fel, fortfarande feber.

Men :( vad tråkigt! Håller alla tummar och tår för snabb återhämtning!
 
Jag och Lasse har anmält till Norrköping den 19:e augusti. Fler här som ska dit? Har fått höra av annan uppfödare att han inte har i ringen att göra men vi gör ett försök till. :sneaky: Alltid retar det någon.
 
Varför skulle han inte ha i ringen att göra :confused:?

För taskiga vinklar, taskig päls och inget bröst. :D
Jag är förstås medveten om min hunds brister, men tycker nog att det är upp till mig att avgöra huruvida jag vill ställa ut eller ej. Uppfödaren menar att hen skäms ihjäl om hens valpköpare som endast köpt till sällskap får för sig att ställa ut lite och hunden är "ful". Endast snygga hundar i ringen, och hör sen.

:cool:
 
För taskiga vinklar, taskig päls och inget bröst. :D
Jag är förstås medveten om min hunds brister, men tycker nog att det är upp till mig att avgöra huruvida jag vill ställa ut eller ej. Uppfödaren menar att hen skäms ihjäl om hens valpköpare som endast köpt till sällskap får för sig att ställa ut lite och hunden är "ful". Endast snygga hundar i ringen, och hör sen.

:cool:

Fast vad som är snyggt kan ju variera från gång till annan.. Sen vinklarna kan ju se bättre eller sämre ut beroende på hur hunden råkar vara uppställd. Sen varierar tycke och smak hos domarna också.
 

Kollade på bilderna på Lasse igen och kan inte se att pälsen skulle vara nåt fel på heller? Kort och blank och fin eller ser jag i syner? Har ställt Nessie när hon sett väldigt tufsig ut utan nedslag (hade fällt på framdelen men på rumpan stod det rätt ut :P ) i kommentarerna iallafall. Var nästan så man skämdes men vad ska man göra när man bokat och betalat utställningen sen länge? Bara visa och se glad ut.
 
Kollade på bilderna på Lasse igen och kan inte se att pälsen skulle vara nåt fel på heller? Kort och blank och fin eller ser jag i syner? Har ställt Nessie när hon sett väldigt tufsig ut utan nedslag (hade fällt på framdelen men på rumpan stod det rätt ut :P ) i kommentarerna iallafall. Var nästan så man skämdes men vad ska man göra när man bokat och betalat utställningen sen länge? Bara visa och se glad ut.

Den är lite för mjuk. Han har som en "ridge" över ryggen med korrekt päls. Eller ja, resten av pälsen är ju också okej, den fungerar precis som den ska. Men lite lite mjuk och lite lite kort.
 
Nessie var bara en natt på djursjukhuset, de hittade inget fel på henne så jag har ingen susning om vad det var. Hon är sitt odrägliga jag igen och mer vild än tam just nu då vi ändå tagit det lugnt med motionen. Hon är jätte-fult och mycket rakad så jag är tveksam till om det hinner växa ut till utställningen. Aldrig vart med om maken till rakning för ett ultraljud, det är inte lite de tagit! :confused:

Både Nike och Nessie är anmälda till nybörjar agility-kurs, jag ska ha Nike och dottern Nessie såklart. Tittar fortfarande på valpkullar och planerade valpkullar, kan nån slå mig så jag får det ur huvudet :rofl:. Vill ha en hund att träna lite mer med och hur mycket jag än älskar Nike så är hon mest lämplig som soffprydnad (vilket såklart inte är konstigt med tanke på raserna i henne) och sängvärmare :heart.
 
Lasse har ju varit i sitt första mer rejäla slagsmål. Resultat: jack i innerörat. Läker fint. Surt nog var han definitivt den utlösande faktorn. Har alltid varit så otroligt nöjd med att ha kunnat släppa ihop honom med vem som helst. :down: Nåja, det är ju inget märkligt egentligen. Två fertila hanar i nära ålder med löptik i närheten.

Sökandet fortsätter, och jag som sagt att jag ska ha hanar tills jag är 65 börjar ändå luta lite mot tik... :cautious:

Tänkte kolla hur det går med sökandet?
Vad har du för kriterier när du letar valp?
Följt senaste corgi diskussionerna ang. olämpliga parningar och man blir ju lite mörkrädd :wtf:-
Hade inte alls jättebra koll när vi köpte Nessie och det är väl inte supermycket bättre nu.. Ska inleda operation övertala maken #hund 3.0 :D. Den här gången så tänkte jag försöka läsa på lite mer innan men vad kollar ni på?
De kriterier jag har hitills:
- Frisk
- Funktionell hund (inte för kortbent och bröstkorgen i marken, inte överdrivet lång rygg)
- Ska vara träningsbar då jag gärna vill prova på att tävla lite (föräldrarna får gärna ha gått nån tävling, sen vilken gren inte superviktigt)
- Får ju gärna vara såpass rastypisk att man kan ta nåt varv i ringen utan att skämmas men funktion framför utseende
- Bra temperament ser jag egentligen går lite hand i hand med punkten träningsbar

Har jag missat nåt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp