Corgi-tråden!

Tänkte kolla hur det går med sökandet?
Vad har du för kriterier när du letar valp?
Följt senaste corgi diskussionerna ang. olämpliga parningar och man blir ju lite mörkrädd :wtf:-
Hade inte alls jättebra koll när vi köpte Nessie och det är väl inte supermycket bättre nu.. Ska inleda operation övertala maken #hund 3.0 :D. Den här gången så tänkte jag försöka läsa på lite mer innan men vad kollar ni på?
De kriterier jag har hitills:
- Frisk
- Funktionell hund (inte för kortbent och bröstkorgen i marken, inte överdrivet lång rygg)
- Ska vara träningsbar då jag gärna vill prova på att tävla lite (föräldrarna får gärna ha gått nån tävling, sen vilken gren inte superviktigt)
- Får ju gärna vara såpass rastypisk att man kan ta nåt varv i ringen utan att skämmas men funktion framför utseende
- Bra temperament ser jag egentligen går lite hand i hand med punkten träningsbar

Har jag missat nåt?

Sökandet går lite på sparlåga efter att ha blivit diagnostiserad med hjärtmuskelinflammation men också för att antalet aktuella uppfödare är nere till 1 och det är min egen som jag redan har. Jag hade tänkt att kika efter andra linjer mest för skojs skull, men det finns uppenbarligen ingen annan corgi-uppfödare som når det jag söker/tänker ungefär som jag när det kommer till fysisk och mental hälsa. Ett par hanhundsägare jag känner till håller jag också koll på, ifall de skulle göra lämpliga parningar. Men just nu finns ingenting av intresse.
 
Sökandet går lite på sparlåga efter att ha blivit diagnostiserad med hjärtmuskelinflammation men också för att antalet aktuella uppfödare är nere till 1 och det är min egen som jag redan har. Jag hade tänkt att kika efter andra linjer mest för skojs skull, men det finns uppenbarligen ingen annan corgi-uppfödare som når det jag söker/tänker ungefär som jag när det kommer till fysisk och mental hälsa. Ett par hanhundsägare jag känner till håller jag också koll på, ifall de skulle göra lämpliga parningar. Men just nu finns ingenting av intresse.

Jättetråkigt att vara sjuk :(, hoppas du kryar på dig snart!
Det känns som en djungel därute, Nessie känns ju som en brukshund i lite mindre format och det det jag vill ha, för mig är användbarhet och temperament viktigare än att föräldrarna är utställningschampinjoner.
 
Ganska kul att titta på gamla bilder och jämföra med sommarens bilder på Fender. Ta till exempel de här bilderna där han står och väntar på att jag ska leka mer med honom:
För typ två år sedan:
5371-1453135155-20526189790a7cd3f4438a6d31602f3e.jpg



Bilder från den här sommaren:
5803-1503090318-e06d62ce879f6cfcb7c9269a8606cc2c.png

20170721_143657_by_lovelylycan-dbkilcr.jpg

20170721_153123_by_lovelylycan-dbkilbm.jpg

Jag vet inte om det är jag som inbillar mig men har han ändrat form? Är det samma hund? O_o
 
Ganska kul att titta på gamla bilder och jämföra med sommarens bilder på Fender. Ta till exempel de här bilderna där han står och väntar på att jag ska leka mer med honom:
För typ två år sedan:
5371-1453135155-20526189790a7cd3f4438a6d31602f3e.jpg



Bilder från den här sommaren:
5803-1503090318-e06d62ce879f6cfcb7c9269a8606cc2c.png

20170721_143657_by_lovelylycan-dbkilcr.jpg

20170721_153123_by_lovelylycan-dbkilbm.jpg

Jag vet inte om det är jag som inbillar mig men har han ändrat form? Är det samma hund? O_o
Han har breddat sig o blivit mer "satt" typ vuxnare i kroppen.
 
Dobby har fått somna in, vår lilla pem-kille blev bara 3,5 år gammal. Vattentrask och smärtstillande fungerade inte fullt ut, han fick ondare och ondare och då fanns det inget annat val :(. Hur går man vidare? Jag har mist andra djur men detta är det värsta hittills.
 
Dobby har fått somna in, vår lilla pem-kille blev bara 3,5 år gammal. Vattentrask och smärtstillande fungerade inte fullt ut, han fick ondare och ondare och då fanns det inget annat val :(. Hur går man vidare? Jag har mist andra djur men detta är det värsta hittills.

Men nej! Så tragiskt :( beklagar djupt. :heart
 
Dobby har fått somna in, vår lilla pem-kille blev bara 3,5 år gammal. Vattentrask och smärtstillande fungerade inte fullt ut, han fick ondare och ondare och då fanns det inget annat val :(. Hur går man vidare? Jag har mist andra djur men detta är det värsta hittills.

Fy så tråkigt:(

Vi förlorade ju en hund hastigt i en trafikolycka efter att hon smitit. Vi behövde skaffa en ny hund för att gå vidare, men det är ju olika hit man funkar.
 
Dobby har fått somna in, vår lilla pem-kille blev bara 3,5 år gammal. Vattentrask och smärtstillande fungerade inte fullt ut, han fick ondare och ondare och då fanns det inget annat val :(. Hur går man vidare? Jag har mist andra djur men detta är det värsta hittills.

Beklagar sorgen :(.
Tog själv bort min förra hund i ung ålder pga smärtproblematik efter att ha kämpat länge med att hitta "rätt" behandling. Absolut svåraste och jobbigaste jag varit med om fast jag fått ta bort djur tidigare men då har det varit pga ålder eller akut sjukdom. Jag har nog inget råd mer än att det tog tid men det blir mer uthärdligt så småningom. Vår nya hund som införskaffades nån vecka innan har gett mycket tröst även om jag nog aldrig lagt så lite energi på något av mina hundar i valpstadiet då jag inte hade ork. Fördelen är att de andra i familjen då var mer involverade än tidigare då jag innan skött typ all aktivitet och rumsrenhetsträning med tidigare valpar (så det gick absolut ingen nöd på henne). Hur svårt det än är att föreställa sig så kommer det en dag då det börjar kännas lite lättare även om den kanske är ganska långt bort idag. *Styrkekramar*
 
Nu har vi ställt oss i kö för en pembroke igen. Ingen kan ju ersätta vår förra hund, det här blir en ny kärlek. Tiken är parad och ägaren är rätt säker på att hon är dräktig. Spännande och lite läskigt! Jag längtar så efter en frisk hund som vi kan göra allt vi planerat att göra med Dobby. Om den nya lilla har samma förtjusning i att använda nosen blir det helt klart nosework och kanske viltspår :).
 
Var på sista tillfället på agility-grundkursen i onsdags, så himla kul våra hundar har haft det!
Dottern tyckte att det var trist så maken hoppade in efter två tillfällen istället och då fick han ta "min" hund och jag tog Nessie ("dotterns" hund). Vi hade en träningstävling som avslut där jag och Nessie kom trea, Nessie skötte sig strålande och hade jag inte haft så väldigt ont i knäna så hade vi hamnat bättre då det gick väldigt långsamt. Det blir KM nästa helg för maken och Nike, Nessie är tyvärr lite för ung men jag kommer prova på att starta henne när jag hittar lämplig tävling. Nessie tycker agility är det roligaste som finns, hon är väldigt duktig på alla hinder även "säcken" och "gungan". Svårast är slalomet men när det sen sitter ordentligt så tror jag det också blir kanon. För mig passar det bättre att ha Nessie då hon anpassar sig till mitt tempo (långsamt). Roligast är att maken är med och vi tränar tillsammans då hans aktiviteter med hundarna mestadels bestått av gos i soffan.

Nike och Nessie i trädgården idag:
22046638_10212976239834940_4300944799574963608_n.jpg
 
Om era Corgisar var människor, hur skulle de vara då? :D

Jag förundras över hur olika mina grabbar är. De är ifrån samma uppfödare, de är rätt nära släkt (Ebbot är morbror till Podrick), men de är som natt och dag.

Ebbot kan allt. Det är liksom inte lönt att försöka förklara för honom att vi ska svänga vänster när han tycker att höger är bäst, då kan jag som matte typ skita ner mig. Kommer jag hem tidigt/sent från jobbet eller tar på mig ytterkläderna i fel ordning, så talar han högljutt om att det minsann inte stämmer med våra rutiner. Han har mer koll på mig än vad jag har koll på honom. Faktum är att vi nästan kan ha dialoger, han har en fantastisk ordförståelse och är han på humör så svarar han också :love:
14310337_10205541475454535_6663521454445726385_o.jpg


Podrick däremot. Han är alltid glad och är väldigt positiv till allt, men intelligens har inte riktigt landat på hans planet om vi säger så... :angel:
Hans vanligaste uttryck brukar innefatta någonting som jag uppfattar som "Va?" "Oj" eller "Wooooow". Om någon följer 3:e säsongen utav Twin Peaks så fattar ni nog om jag säger att han är lite som Dougie Jones.
Däremot är han väldigt söt och hjälpsam, och hjälper gärna till med typ allt (inklusive matlagning och att spela tv-spel) ;)
20933972_10207732865797924_6248232438222099645_o.jpg

20638681_10207649510154085_6813177918089481245_n.jpg
 
Dåren skulle vara Polis, väktare eller nåt annat coolt.
Pekar med hela handen, är en övertydlig kommunikatör (säger aldrig ”ska vi leka” utan ryter ”lek, för helvete”) och pratar om sig själv i tredje person och med versaler. Hon är ljuvlig:D :love:
Massa humor, blir hon sur är hon väldigt dramatisk och tydlig med varför. Typ att husse satt för nära i soffan eller kliade fel.
 
Nessie är som en bulldozer, väldigt glad, obekymrad och aktiv tjej. Fullt ös medvetslös men nu har hon lärt sig att uppskatta att ligga i sängen och kela. Hon talar om högljutt att det är "trååååååkigt" att bara vänta om man är t.ex. på hundklubben, då ska det helst hända något hela tiden. Träningsnarkoman skulle jag nog påstå att hon var om hon va människa.
Vi har ju gått agility grundkurs nu och Nessie går verkligen från klarhet till klarhet så jag ska prova på att tävla henne sen. Igår när vi tränade kom jag på att jag hinner faktiskt inte med men jag ropar ut hindernamnen och hoppas på det bästa och det funkade faktiskt!
 
Jag ska iväg på inoff. utställning i helgen och nästa månad så blir det vår första agilitytävling (inoff den också) :nailbiting:. Nessie sköter sig super men jag brukar ha svårt att hålla reda på mig själv, vägarna och springa :angel:.
Funderar på att se om jag kan göra BPH på Nessie i vår för att se vad den visar, just nu är hon fortfarande lite spökig. Kan ju bero på att vi bor mitt ute i ingenstans och när det väl är nåt nytt/händer nåt så ska det skällas ut ordentligt.

Hur går det för era korvar?
 
Har alla korvar gått i vinteride??
Vi har avverkat en träningstävling i agility och efter en första väldigt yvig och glad runda i tunnelracet (där man sprang på första bästa öppning+nåt extra ärevarv på banan) så var Nessie super-duktig! Vi hade varit helt felfria i blåbärsklassen OM det hängt på Nessie för hon skötte sig helt kanon, men jag kunde inte banan och ledde henne på fel hinder :o.
Sen kan jag nämna att maken tävlade "min" Nike och kom på 2:a plats i blåbärsklassen och fick rosett :D.
Nästa helg så ska vi tävla i inoff. agility öppenklass så jag hoppas jag lyckas komma ihåg banan bättre då! :D Sen har vi en till träningstävling inbokad i december och så vår första officiella tävling annandag jul!

Suddig bild på Nessie och Nike från träningstävlingen:
23032621_10213254967162949_7036241997474725956_n.jpg
 
Jag njuter av att ha en superglad, träningstokig liten huligan, hon är magisk! Bästa lilla hunden, och jag har äntligen fått sug att träna hund igen. Det dog med förra hunden när vi tog bort henne, sen har jag inte haft den där lusten. Men nu!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp