Corgi-tråden!

Oj, läskigt! Och på julafton dessutom, typiskt. :cautious: Skönt att allt gick bra!

Jag hade inte tänkt ställa Lasse i år men eftersom jag ändå ska ställa valpen och Lasse faktiskt fyllt ut lite ändå (blir ju 3 nästa vecka) så verkar det som att han kommer få glida med ändå. :angel:

Haha, den fällan faller man lätt i. Gjorde så förra året, att Ebbot bara fick hänga på utav farten, men det blev lite jobbigt när Podrick blev äldre att hitta någon som ville visa den ena i bästa hane. Detta året satsar jag därför bara på Podrick, men vi har ett par utställningar inbokade. Hoppas att vi ses! :)

Jag var på uppfödar/medlemsmötet i Göteborg. Hade gärna åkt till Stockholm och deltagit i årsmötet, speciellt efter senaste mötet där jag måste säga att alla styrelsemedlemmar var mycket trevliga och uttryckte att de ville ha hjälp utav nya, unga ansikten. Men det blir lite för långt för min del denna gång :(
 
Jag gillar nättare hanar, många är sjukt stora tycker jag. Har du nån sidobild? Vad väger han?

Det roligaste är ju att hans pappa är en utav de största hanarna i ringarna i Sverige just nu :angel:
Har tyvärr ingen sidobild, då husse är lite dålig på att lyda mina order, samt lite för långsam för att fotografera yrvädret. Men han väger 14,5kg och är 1,5år nu, så jag tror inte att han blir lika stor som farsan.

Dina koftor är ju LJUVLIGA :love:
 
Meh, du ser ju alla bilder på FB. :D Nåväl, jag lägger väl in de senaste här också!

28061245_10154935627986741_862270393789503210_o.jpg


27798330_10154935627916741_1884827055394295566_o.jpg


28061787_10154935628121741_1499753726134335183_o.jpg


27913281_10154935628016741_3260604437736699404_o.jpg

Lasse ser ju ut att vara så förståndig och klok. Ser ut att vara i fin form också!
Vad har du matat påläggskalven med? Den där fronten är inte att leka med ;) :D
 
Lasse ser ju ut att vara så förståndig och klok. Ser ut att vara i fin form också!
Vad har du matat påläggskalven med? Den där fronten är inte att leka med ;) :D

Lasse är verkligen klokheten personifierad. Jag tror att det är därför vi ännu inte helt klickat på plan - minsta lilla snedsteg från matte, så ger han ett annat resultat. Det byggs upp en del frustration av det. Men allting hänger ju på matte, jag måste verkligen tänka till och vara konsekvent, hela tiden.

Haha, påläggskalven får dunderhonung till frukost, lunch och middag. :angel: Ser ut att bli en redig bit av den där. Hoppas bara inte att storleken drar iväg alltför mycket.
 
Lite bilder på stackars Nessie som jag gjort en ansats att banta ner en aning då hon la på sig över jul. Det blidde inte en corgi-valp utan valet hamnade på en miniatyre american shepherd då maken ville ha en "egen" hund och tanken är att den ska tävlas i agility så småningom.
Skyndade på ny valp.planerna lite då husse börjat sno Nessie i både träning och tävling och tyckte att jag kan ta Nike. Nike är jätte-stabil i agilityn men Nessie är mycket roligare att köra med då hon är så taggad både på träning och tävling. Nu har husse valp så jag hoppas han låter bli att lägga vantarna på "min" Nessie :D. Imorgon ska jag på blåbärstävling i agility och tävla med bägge hundarna då jag varit sjuk och inte kunnat träna hundarna ordentligt sen innan jul. Komma ihåg agility-banor är tydligen färskvara så jag hoppas jag ska lyckas ta mig igenom imorgon utan att glömma vägarna :rofl:.

Bilder på Nessie:
28472093_10214292041089149_548925665757804571_n.jpg


28468468_10214292041729165_660064731186028153_n.jpg


28378855_10214292037609062_7162642755218134744_n.jpg
 
Det roligaste är ju att hans pappa är en utav de största hanarna i ringarna i Sverige just nu :angel:
Har tyvärr ingen sidobild, då husse är lite dålig på att lyda mina order, samt lite för långsam för att fotografera yrvädret. Men han väger 14,5kg och är 1,5år nu, så jag tror inte att han blir lika stor som farsan.

Dina koftor är ju LJUVLIGA :love:

Tack, det tycker jag med:D
 
Hur går det med alla corgisar i vår-värmen?

Jag och Nessie var iväg och tävlade inoff agility öppenklass i helgen, vi fick tidsfel (mest pga att jag hade svårt att komma ihåg banorna) men Nessie skötte sig super, helgen innan så vann vi faktiskt två inoff. klasser av fyra!
31413466_10214753241618874_3333127852930640736_n.jpg

I helgen blir det officiell klass 1 och jag hoppas det blir lite lättare för mitt guldfisk-minne.
Nessie är röntgad nu, fick d på höfter vilket inte var jätte-överraskning då pappan har d (är ändå 13 år och fräsch och kört agility i unga dar) och mamma c. Armbågarna skulle inte vara några problem att köra agility på enligt vet. Ashley.

Hon har också hunnit med ett BPH som hon klarade med glans, skott brydde hon sig ingenting om. Vi går också kurs i lydnad startklass och Nessie är jätte-duktig och tycker det kul, jag tycker väl själv inte att det är så himla spännande men vi får se om man provar på att tävla sen iallafall. I slutet av månaden blir det utställning i Gimo, sista innan hon fyller två och ska ställas i öppenklass. Har faktiskt dålig koll på hur man ska ställa corgi, hur ställer ni upp era hundar?
 
Här hemma har Malte blivit 6 månader. Han är en så enkel hund och så otroligt rörlig jämfört med hur Dobby var. När jag ser Malte studsa omkring inser jag att Dobby förmodligen hade ont redan som valp även om han inte visade någon hälta. Idag är det 25 grader varmt så vi tog fram underdelen till en marsvinsbur och fyllde med vatten, det var mycket uppskattat :). Det enda bekymret just nu är att båda mjölkhörntänderna sitter kvar och dom sitter som berget. Vi var till veterinären men hon tyckte att "man kan välja att dra ut eller att behålla dom", så nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Det lutar väl ändå åt att dra ut dom.
 
Var är alla bukes corgis?

Nessie och jag har hunnit med tävlingdebut i startklass lydnad med godkänt resultat (147.5 poäng) och ska tävla igen nästa helg. Vi har kört av flera officiella agilitytävlingar men hamnat precis utanför pallen (utan pinne) flera gånger och hamnar oftast placerade 4-8 i loppen med 18-30 startande. Vi har nu lyckats komma runt inom tidsgränsen nästan alla lopp (inte alltid med marginal), där vi tappar mycket tid är slalomet då hon inte är så van och på att matte behöver bättre flås :angel:. Nästa agilitytävling är inte förrän i slutet av nästa månad av den enkla anledningen att det inte finns tävlingar inom rimligt avstånd.
Nessie ser numera riktigt slank ut och jag tänkte att nu ska hon inte ner mer i vikt, väger henne och det visar sig att hon gått UPP två hekto sen i vintras när hon var rund :rofl:. Antar att det beror på att hon växt till sig och omfördelat massa nu när hon tränar mer, dessutom så mycket mer motion i trädgården då "valpen" (9 mån) och hon drar fullt ös medvetslös därute när de släpps ut.

Hur är det med era corvar?
 
Corvarna mår fint! Lasse avslutade vårens sökperiod med ett pass som fick matte att tappa hakan. Måste skärpa mig med träningen, det finns bra med potential i den hunden. Gibbs har mest fått lalla runt pga hälta men nu ska vi ta upp diverse aktiviteter igen. Vi har fått tag på en ny tränare som jag numera tränar båda hundarna för; en SM-förare som har både schäfer och BC och kör skydd, bruks och lydnad. Gibbs började i en valpgrupp som vi körde med under vintern/våren men har nu haft långt uppehåll pga hältan. Lasse fick plats i en av hennes tävlingsgrupper i maj. Har pratat lite om den frustration jag nämnt tidigare som kan byggas upp mellan mig och Lasse, han har driv och energi till tusen och matte hänger helt enkelt inte med. :cautious: "Du måste lära dig att köra sportbil, det är ingen jävla volvo du har" fick matte förklarat för sig lite barskt. Så där är vi fortfarande, vi hittar lite nya knappar mest hela tiden men tävlandet får nog vänta ett tag nu.

Gibbs har växt om Lasse, som är av den tunnare modellen och nätt med sina 15 kg. Jag hade tänkt att sätta Gibbs i sökskogen också, men nu funderar jag på en spårkarriär istället. Han är helt enkelt inte lika smidig, även om han anses vara mer korrekt byggd än Lasse. Han tar sig fram, men inte på samma sätt och med samma enkelhet. Inte lika "kvick" i huvudet heller än så länge, men det kan ju komma när tonårsperioden är över. Nu är mest allt bara väldigt lattjo. :p

Lasse blev röntgad i våras med resultat HD B och ED 0 (OFA), väldigt nöjd med resultatet förstås. Tillsammans med det fina MH:t och bra arbetsegenskaper så hade man ju kanske velat ha en Mini-Lars i framtiden... :angel:
 
@FrauleinLeo Tillägg; förstår absolut att du suktar efter en mini-Lars i framtiden, han låter helt underbar och ganska lik "min" Nessie. Har pratat med maken om en hund #4 nog får bli en corgi till mig men nu är alla våra hundar unga så det får vänta några år är planen, men jag vill ju gärna ha en mini-Nessie som är bruksschäfer i mini-format (utom när jag ligger däckad en vecka i influensa dårå).. Husse har ju två hundar som han tränar i agility (och tävlar ena, valpen är för ung) nu så det väl bara rättvist om jag också har två? :angel:
 
@FrauleinLeo Vet du vad det var för fel på lille Gibbs? Jätte-tråkigt med dålig hund men jag hoppas att allt är bra nu.

Nej, det fick vi aldrig reda på så troligtvis en envis sträckning som tog tid att läka ut. Gjorde en röntgen efter några dagar och då var det eventuellt tal om ocd i bogarna men bilderna skickades till en ortoped i Strömsholm som avfärdade det som artefakter (fel på bilden) men istället pekade ut ett litet trappsteg på vänster ulna. Vi var hos Ashley och gjorde en CT efter det, inga sekundära fynd hittades och trappsteget är så litet att det förhoppningsvis inte är något att oroa sig över (dessutom på "fel" ben). Han har växt fort och är ju lite tyngre så vi tar det lugnt med motionen just nu.
 
@FrauleinLeo Tillägg; förstår absolut att du suktar efter en mini-Lars i framtiden, han låter helt underbar och ganska lik "min" Nessie. Har pratat med maken om en hund #4 nog får bli en corgi till mig men nu är alla våra hundar unga så det får vänta några år är planen, men jag vill ju gärna ha en mini-Nessie som är bruksschäfer i mini-format (utom när jag ligger däckad en vecka i influensa dårå).. Husse har ju två hundar som han tränar i agility (och tävlar ena, valpen är för ung) nu så det väl bara rättvist om jag också har två? :angel:

Jag är velig. Vill ju hitta "min" ras och föda upp, tänkte att jag nog hade gjort med när jag fann cardigan men tittar man i ringarna är många hundar så tunga i kroppstypen att jag har börjat tänka om. Jag vill ha hela paketet, rastypiska och arbetsdugliga hundar, och bara det att jag tvekar att sätta Gibbs i söket just på grund av hans typ gör att jag nog får fundera en vända till. Så vad nästa hund blir för ras är fortfarande ett frågetecken.
 
Jag är velig. Vill ju hitta "min" ras och föda upp, tänkte att jag nog hade gjort med när jag fann cardigan men tittar man i ringarna är många hundar så tunga i kroppstypen att jag har börjat tänka om. Jag vill ha hela paketet, rastypiska och arbetsdugliga hundar, och bara det att jag tvekar att sätta Gibbs i söket just på grund av hans typ gör att jag nog får fundera en vända till. Så vad nästa hund blir för ras är fortfarande ett frågetecken.

Förstår absolut vad du menar men upplever det väldigt spretigt vad som döms fram, även om en del domare helt klart verkar ha förkärlek för alldeles för låga, tunga, klumpiga hundar för min smak så finns det ju dom som även föredrar mer funktionell typ. Nu har jag ingen jätte-koll så men har ju ändå ställt ut Nessie en del och märkt att det olika vad som döms från gång till gång. Synd att det svårt att förutse vad man får när man skaffar valp.
Jag skulle gärna se fler av modell Ninja (och ha en själv) som @hjarterdam har :love:, tycker din Lasse verkar trevlig också även om jag inte sett honom irl.

Idag körde vi lite agility med hundarna, Nessie var superduktig! Idag var det fokus på slalom och kontaktfältet i balansen, egentligen är väl största svagheten just jag som behöver både flås och synka koordinationen bättre.

Bild på Nessie från kymlinge-kampen, hon börjar vara rätt välmusklad nu:
35053914_591171114584731_1842371752567504896_n.jpg
 
Förstår absolut vad du menar men upplever det väldigt spretigt vad som döms fram, även om en del domare helt klart verkar ha förkärlek för alldeles för låga, tunga, klumpiga hundar för min smak så finns det ju dom som även föredrar mer funktionell typ. Nu har jag ingen jätte-koll så men har ju ändå ställt ut Nessie en del och märkt att det olika vad som döms från gång till gång. Synd att det svårt att förutse vad man får när man skaffar valp.
Jag skulle gärna se fler av modell Ninja (och ha en själv) som @hjarterdam har :love:, tycker din Lasse verkar trevlig också även om jag inte sett honom irl.

Idag körde vi lite agility med hundarna, Nessie var superduktig! Idag var det fokus på slalom och kontaktfältet i balansen, egentligen är väl största svagheten just jag som behöver både flås och synka koordinationen bättre.

Bild på Nessie från kymlinge-kampen, hon börjar vara rätt välmusklad nu:
35053914_591171114584731_1842371752567504896_n.jpg

Även om det är "spretigt" så är nog cert ganska långt borta för Lasses del. Det är i så fall om jag musklar upp honom rejält och domaren låter sig luras lite av synen. Han har fått excellent och CK, så det är väl i sig inget hinder, men oj vad åsikter det skulle bli. Jag vet hans brister och förstår att det inte är önskvärt, samtidigt så är han som en jävla bergsget och tar sig fram överallt utan hinder, och med fina röntgenresultat dessutom. Klart att det blev något av en besvikelse att han inte går så bra i ringen men fördelarna väger verkligen upp.

Gillar också @hjarterdam s hundar! Men det är hon förhoppningsvis medveten om redan. :D
 
Även om det är "spretigt" så är nog cert ganska långt borta för Lasses del. Det är i så fall om jag musklar upp honom rejält och domaren låter sig luras lite av synen. Han har fått excellent och CK, så det är väl i sig inget hinder, men oj vad åsikter det skulle bli. Jag vet hans brister och förstår att det inte är önskvärt, samtidigt så är han som en jävla bergsget och tar sig fram överallt utan hinder, och med fina röntgenresultat dessutom. Klart att det blev något av en besvikelse att han inte går så bra i ringen men fördelarna väger verkligen upp.

Gillar också @hjarterdam s hundar! Men det är hon förhoppningsvis medveten om redan. :D

Vad är hans brister om man får vara nyfiken? Jag vet att du nämnt pälsen och vinklar tidigare men kan han ha så kassa vinklar om han tar sig fram överallt? Vi skaffade ju en MAS för maken skulle köra agility och jag tänkte att det kanske lämpligare med en högbent hund men med vallhundsmentalitet, helst hade han haft en som Nessie i huvudet men funktionellare kropp. Dock är Nano (vår MAS) helt annorlunda, hon kan jobba och gillar fart men har inte samma "will to please" som Nessie utan kör lite sitt eget race. Jag tror dock att hon kan bli riktigt bra ändå i agilityn.
Jag tycker annars att en hund med arbetsvilja, bra MH/BPH, tävlad i nån gren och med bra fysik väger tyngre än om den är utställningschampion i mina ögon. Det känns som om det pratas lite lite om att det faktiskt är en arbetande hund i grunden, jag visste inte vad jag gav mig in på när jag köpte Nessie då det i rasbeskrivningen står "aktiv sällskapshund" och jag fick en fullfjädrad arbetsnarkoman! Inte för att jag är missnöjd, tvärtom :D.

Grattis till att vara med i styrelsen, jag hoppas det blir givande!
 
Vad är hans brister om man får vara nyfiken? Jag vet att du nämnt pälsen och vinklar tidigare men kan han ha så kassa vinklar om han tar sig fram överallt? Vi skaffade ju en MAS för maken skulle köra agility och jag tänkte att det kanske lämpligare med en högbent hund men med vallhundsmentalitet, helst hade han haft en som Nessie i huvudet men funktionellare kropp. Dock är Nano (vår MAS) helt annorlunda, hon kan jobba och gillar fart men har inte samma "will to please" som Nessie utan kör lite sitt eget race. Jag tror dock att hon kan bli riktigt bra ändå i agilityn.
Jag tycker annars att en hund med arbetsvilja, bra MH/BPH, tävlad i nån gren och med bra fysik väger tyngre än om den är utställningschampion i mina ögon. Det känns som om det pratas lite lite om att det faktiskt är en arbetande hund i grunden, jag visste inte vad jag gav mig in på när jag köpte Nessie då det i rasbeskrivningen står "aktiv sällskapshund" och jag fick en fullfjädrad arbetsnarkoman! Inte för att jag är missnöjd, tvärtom :D.

Grattis till att vara med i styrelsen, jag hoppas det blir givande!

Ja, pälsen, haha. Han har som en "ridge" med korrekt päls längs med ryggraden, sen är det lite mjukare mot sidorna än vad den ska vara. Lasses största brist är ju bröstet, eller snarare avsaknaden av förbröst. Tog en bild på killarna i tidigare i vår där man ser en tydlig skillnad på konstruktionen fram. Men som sagt, fullständigt funktionell. Hoppar upp och ner från hög säng och in och ut från bilen (hög SUV) själv. Det låter jag absolut inte Gibbs göra, pga tung fram (han kan inte hoppa in i bilen eller upp i sängen övh).
 

Bifogade filer

  • IMG_20180630_232634.jpg
    IMG_20180630_232634.jpg
    603 KB · Visningar: 67

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp