Y

Yoggi

Ni med hundar som har d-höfter, har ni märkt av det? Har det påverkat hunden (och er) i vardagen? Har ni lagt upp träningen runt hunden på något speciellt sätt?
Brevet från SKK damp ner häromdagen och det visade sig att vår hund har d-höfter, trodde inte att de skulle vara godkända men man har väl hoppats in i det sista. Därför är jag nu nyfiken på att höra vad ni har för erfarenheter med hundar som har d-höfter.
 
Sv: D-höfter

Förlåt för eventuellt knapplån, men får jag lov att fråga vad D-höfter betyder? :)
 
Sv: D-höfter

D-höfter betyder att hunden har höftledsdysplasi. ("HD")
Man röntgar en hel del rasers höfter när de är mellan 12-18 månader gamla (eller tänker jag fel på ålder nu?) och dessa röntgenplåtar läses av hos SKK.
Sedan får man veta hur höfterna är. Hunden kan ha A, B, C, D och E-höfter.
A-B är godkända/fria.
C är "lite HD-fel"
D är ännu lite värre
E är värst.

Det är bara hundar med A och B-höfter som bör användas i avel. (inom vissa raser med väldigt mycket problem och liten mängd hundar att avla på är det dock tillåtet att avla på C-höfter om de paras med A eller B-höft)

HD är ärftligt, men man vet inte exakt hur det nedärvs då HD-fria hundar kan lämna HD-belastade hundar och tvärt om. Men, för att få det så bra som möjligt avlas ändå (självfallet) på friröntgade djur.
 
Sv: D-höfter

Eftersom det är genetiskt så kan en "felfri" hund ändå vara bärare av generna med höftfel. Det är därför viktigt att inte bara kolla föräldrarna till en tilltänkt valp, utan även far-och morföräldrar och farfar-dito etc, samt syskon och ev kullar. Ett detektivarbete som dock inte är helt omöjligt med SKK:s Hunddata - om bara folk ser till att höftledsröntga sina hundar så data kan läggas ut!
En hund med D-höfter får förmodligen förr eller senare problem med höfterna, pålagringar, smärta etc etc men det är väldigt olika mellan olika individer.
Se till att din hund inte blir tung och fet, och håll den i jättebra form! Musklerna håller ledkulan på plats och ju starkare muskelpaket ju bättre. Varierande motion, gärna i skogsmark där den får lyfta på bakbenen fast marken är mjuk och fjädrande. Simning är toppen! Glucosamin är bra att ge!
Lycka till!

PS. Vilken ras har du? DS.
 
Sv: D-höfter

Eftersom det är genetiskt så kan en "felfri" hund ändå vara bärare av generna med höftfel. Det är därför viktigt att inte bara kolla föräldrarna till en tilltänkt valp, utan även far-och morföräldrar och farfar-dito etc, samt syskon och ev kullar. Ett detektivarbete som dock inte är helt omöjligt med SKK:s Hunddata - om bara folk ser till att höftledsröntga sina hundar så data kan läggas ut!
En hund med D-höfter får förmodligen förr eller senare problem med höfterna, pålagringar, smärta etc etc men det är väldigt olika mellan olika individer.
Se till att din hund inte blir tung och fet, och håll den i jättebra form! Musklerna håller ledkulan på plats och ju starkare muskelpaket ju bättre. Varierande motion, gärna i skogsmark där den får lyfta på bakbenen fast marken är mjuk och fjädrande. Simning är toppen! Glucosamin är bra att ge!
Lycka till!

PS. Vilken ras har du? DS.

Tack för ditt svar :)
Ska försöka komma igång med simning så snart han är okej. Han har haft hälta fram och tillbaka och behandlats med rimadyl flera gånger (också nu), men om några veckor ska han in under en heldag för att de ska gå igenom honom grundligt. Det har varit svårt att muskla upp honom då hältan alltid har kommit när vi ökat på motionen. Hoppas verkligen att de hittar felet denna gång, känns som att man just nu står och trampar på samma ställe.
Det är en golden retriever.
 
Sv: D-höfter

Min hund har en d höft och en c höft. Han har alltid varit lite tanig i kroppstypen men aldrig varit halt eller så. I somras var första gången jag märkte av problem pga hans höft, hunden var då 3 år gammal och fick en muskleninflammation pga felbelastning då hans höft är glapp. Han röntgades på nytt och röntgen visade lite små pålagringar. Han blev bra med sim och rehab men nu har han tyvärr fått problem igen med en ny musklelinflammation och vi misstänker att han gått med smärta så nu väntar nog tyvärr livstids medicinering med Rimadyl, om än i små doser. I dagsläget vet jag inte hur min hund kommer att klara sig, veterinären är hoppfull på att han ska få ett aktivt liv med full livsklvalite men just nu återstår det bara att jobba med rehab och sen se hur det blir. Klarar han i längden ett aktivt och bra liv på smärtlindring så kommer han att få leva så länge han har full livskvalite, visar det sig att han inte håller i framtiden så kommer jag att ta bort honom, ett liv fullt av restriktioner är inte ett fullgott liv för den hunden enligt mig. Nu hoppas jag bara att allt ska gå vägen och att min älskade hund ska må bra bara vi får bukt med hans inflammation.
 
Sv: D-höfter

min mamma avlivade en labrador hane med svåra E höfter
Han kunde inte leva vidare med dessa höfter.
 
Sv: D-höfter

D-höfter betyder att hunden har höftledsdysplasi. ("HD")
Man röntgar en hel del rasers höfter när de är mellan 12-18 månader gamla (eller tänker jag fel på ålder nu?) och dessa röntgenplåtar läses av hos SKK.
Sedan får man veta hur höfterna är. Hunden kan ha A, B, C, D och E-höfter.
A-B är godkända/fria.
C är "lite HD-fel"
D är ännu lite värre
E är värst.

Det är bara hundar med A och B-höfter som bör användas i avel. (inom vissa raser med väldigt mycket problem och liten mängd hundar att avla på är det dock tillåtet att avla på C-höfter om de paras med A eller B-höft)

HD är ärftligt, men man vet inte exakt hur det nedärvs då HD-fria hundar kan lämna HD-belastade hundar och tvärt om. Men, för att få det så bra som möjligt avlas ändå (självfallet) på friröntgade djur.


Tack för en jättebra förklaring! :D :bow:
 
Sv: D-höfter

Min bror har en RR som har B/D med pålagring på D-höften. Han är idag 9 år gammal och har inte varit halt en dag i sitt liv :)

"Receptet" i hans fall är;
*glucosamin samt LitoVet dagligen.
*Mycket motion som bygger muskler kring höfterna. Simning är det bästa men dock hatar hunden ifråga att simma så det har inte gått men har man en hund som gillar att simma är det jättebra träning :)
*Långa promenader, gärna i uppförsbacke.
*Hunden får ej bli överviktig utan skall hållas slank.
*Inga onödiga hopp in och ut i bilen t ex (brorsans hund får ligga i baksätet och kan alltså kliva i och ur bilen).
*När det är kyligt har han Back-on-Track täcke som han älskar. Höften får öht inte bli kall och stel.
*inga "kasta pinne" lekar med snabba starter och stopp, det sliter väldigt mycket.

Hoppas det var till hjälp :)
 
Sv: D-höfter

Min hund har en d höft och en c höft. Han har alltid varit lite tanig i kroppstypen men aldrig varit halt eller så. I somras var första gången jag märkte av problem pga hans höft, hunden var då 3 år gammal och fick en muskleninflammation pga felbelastning då hans höft är glapp. Han röntgades på nytt och röntgen visade lite små pålagringar. Han blev bra med sim och rehab men nu har han tyvärr fått problem igen med en ny musklelinflammation och vi misstänker att han gått med smärta så nu väntar nog tyvärr livstids medicinering med Rimadyl, om än i små doser. I dagsläget vet jag inte hur min hund kommer att klara sig, veterinären är hoppfull på att han ska få ett aktivt liv med full livsklvalite men just nu återstår det bara att jobba med rehab och sen se hur det blir. Klarar han i längden ett aktivt och bra liv på smärtlindring så kommer han att få leva så länge han har full livskvalite, visar det sig att han inte håller i framtiden så kommer jag att ta bort honom, ett liv fullt av restriktioner är inte ett fullgott liv för den hunden enligt mig. Nu hoppas jag bara att allt ska gå vägen och att min älskade hund ska må bra bara vi får bukt med hans inflammation.

Hur kommer det sig att han antagligen kommer behöva gå på rimadyl resten av livet? Har han smärta även om inflammationen ger med sig?
Håller tummarna att det går bra för er!
 
Sv: D-höfter

Roligt att höra om en hund som i den åldern inte påverkats av sina höfter, det inger hopp :)
 
Sv: D-höfter

Eftersom hunden gick ner sig så mycket i muskler och hull på bara några månader utan smärlindring (han tappade sammanlagt 5 kg:cry:) så misstänker vi att han är ganska känslig, Rimadylen verkar ju även antiinflammatoriskt så det väl mest det man vill åt. Problemet med hunden är att han inte visar någon smärta utan beter sig precis som vanligt och det krävs stor kompetens att se dom små signalerna på att han börjar röra sig felaktigt så därför missade jag det helt först trots att jag tycker mig känna min hund bra och går igenom/stretchar och masserar honom dagligen.

Som sagt vet jag inte riktigt ännu, kanske kan han klara sig utan medicin i perioder, beror helt på hur bra han musklar sig nu och så...vi tar en dag i taget just nu och hoppas på det bästa, tack för "tummhållningen".
 
Sv: D-höfter

Håller för övrigt med de andra, ge glukosaminpraparat (jag ger aktiv hund), ett bra foder och håll hunden välmusklad och i god kondition. Jag har också ett back on track täcke till min som han får när det är kallt, i bilen mm vilket jag tycker fungerar jättebra. Min hund drar själv ner täcket från hyllan där vi förvarar det ibland och lägger sig på det så han gillar det skarpt :)
 
Sv: D-höfter

Min Gabbi har en D-höft och kraftiga benpålagringar:cry:
Hon fyller åtta den 1/4 och mår förhållandevis bra! Jag fick henne som ettåring och hon har alltid fått springa bredvid när jag har ridit.. Hon har alltid vart oerhört musklad och det tror jag har hjälpt henne!
Det var ingen som trodde att hon skulle överleva sin 4-årsdag!
Sålde hästen i Aug. så det är lite svårare att få den kontitionsträningen nu och det märks, hon kan bli lite stel på morgonen och äter Rimadyl när det är som värst! Försöker köra motion så mkt som möjligt, eftersom det verkar som att lederna blir bättre av det! Springer jag med henne i kuperade områden så behöver hon inte äta Rimadyl men det har vart svårt i vinter med tanke på all snö:mad:
 
Sv: D-höfter

Min vovve har D-höfter,hon var lite risig i somras och gick på Rimadyl ett kort kort tag!

Jag märker inte av hennes höfter nu,det enda hon inte får göra är att hoppa ur och in i bilen!
För övrigt lever hon ett normalt liv!

Hon får Glucosamin i maten varje dag!

Varje dag(fuskar ibland) blir det en skogspromenad,ca 45-60 min,klättrar även i grusgropen 1 gång i veckan,är med på ridturer!
På sommaren så simmar hon lite i sjön,inte ofta men det händer!

Så jag ser till att ha en vältrimmad hund,musklad och slank i kroppen!
Men jag är inte fanatisk vad det gäller motionen,det händer att vi kan skippa en långis!
 
Sv: D-höfter

Min golden hade D-höfter och kraftiga/måttliga benpålagringar runt om. Jag valde att ta bort hennen är hon började halta vid 2,5 år sålder, hon hade då redan fått en något förvriden benställning och tappat musklerna i bakkärran trots god motion och mycket simning ute. Hon var den hyperaktiva arbetsnarkomanen och var svår att hålla lugn ute, det var alltid full fräs och snabba kast. Min allra första hund gick på rimadyl och metacam i två års tid pga ryggsmärtor (ingen diagnos) och så dåligt som han blev i mage och tarmar ville jag inte att Billie skulle bli. Hon fick en sista kanonsommar och sedan somna in.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 013
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp