Sv: D-höfter

Det var ju inte meningen. Men oroa dig inte, det är inte alla "förunnat" att ha sån otur som jag har haft, jag har hört så många framgångssagor om hundar med höftfel som levt ett ypperligt liv länge. :) Jag hade kanske kunnat ge Billie mera tid om jag kämpat på med simning, smärtstillande osv osv men ärligt talat så orkade inte jag med att göra det och ändå veta hur det skulle sluta. Hon fick en dundersommar och en alldeles ny bästa vän som hon lekte med i månader, vi tog kvällsdopp flera gånger i veckan och hon blev ruskigt bortskämd. Hade jag dragit ut på det hade hon kanske inte kunnat må så bra på slutet som hon ändå gjorde.
She went out with a bang. Jag saknar henne fruktansvärt men känner ändå att det var rätt att göra så. Jag minns henne med ett leende idag. :)

 
Senast ändrad:
Sv: D-höfter

Jag har en schäfertik som har C och D på sina höfter på grund av pålagringar. Vi är väldigt noga med att hålla henne i bra vikt. Vi har hittat hennes perfekta vikt nu och då är hon relativt smal. Går hon upp något kilo blir hon sur och grinig, morrar bara när den andra hunden vill leka osv. så det är inte aktuellt. Nu rör hon sig så gott som felfritt om än lite stelare i kroppen än den andra hunden men det är inte speciellt konstigt. Vi är glada så länge vi har vår tjej i livet och att hon mår bra för det är en himla trevlig hund.

Vad det gäller träning försöker vi att gå till sjön och låta henne simma mycket på somrarna. Det är bra, stärkande träning utan att det belastar henne. Hon får inte följa med på cykelturer eller ridturer om jag planerar att rida/cykla fort för att det sliter på höfterna. I övrigt rör hon sig bra på gården här tycker jag. Hon har lite problem att klättra upp på soffan som exempel men det går ändå betydligt mycket bättre sedan hon har gått ner i vikt. Det finns tillskott att ge men vi gav veterinärens specialfoder för höftproblem (vet inte alls vad det var för något, mamma har koll) efter beskedet men det gjorde inte någon större skillnad tyckte vi och bantade henne samt simtränade. Det gav bättre resultat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 040
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 639
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 128
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp