Då var det vår tur...smakligt foder?

EmmaW

Trådstartare
Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock väldigt nervig på det, det blir inte bra helt enkelt, dessutom måste tillskott av protein tillföras nu säger foderstaten och jag använder mig av potatisprotein då jag tycker det fungerar bäst.
Jag har dock inte provat än för att försöka få henne att äta annat än havre är ju en konst O_o
Hon gillar inte pellets, hon gillar inte uppblött. Fibergi mash funkar om det är ljummet och bara fuktigt. Minsta lilla vattensamling så ratar hon det. :wtf:
Jag är inget fan av muesli eller annat hopkok utan gillar "rena" fodersorter som lucern, potatisprotein osv.
Vi har testat

Lucern- uppblött
Linfrön- stöpta
Mash- uppblött
Hippo Alfa Grov-både blött och torrt
Morötter- väljs upp och äts gladeligen, resten av fodret lämnas kvar.
Äpplen- samma som med morätter
Äpplemos- Gick inte
Äpplejucie- Gick inte
Banan- Jag var inte förlåten på flera dagar :angel:


Vad funkar och hur har ni gått tillväga? Man kan ju inte springa och köpa stora säckar av allt hela tiden :cautious: O_o
 
R
Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock väldigt nervig på det, det blir inte bra helt enkelt, dessutom måste tillskott av protein tillföras nu säger foderstaten och jag använder mig av potatisprotein då jag tycker det fungerar bäst.
Jag har dock inte provat än för att försöka få henne att äta annat än havre är ju en konst O_o
Hon gillar inte pellets, hon gillar inte uppblött. Fibergi mash funkar om det är ljummet och bara fuktigt. Minsta lilla vattensamling så ratar hon det. :wtf:
Jag är inget fan av muesli eller annat hopkok utan gillar "rena" fodersorter som lucern, potatisprotein osv.
Vi har testat

Lucern- uppblött
Linfrön- stöpta
Mash- uppblött
Hippo Alfa Grov-både blött och torrt
Morötter- väljs upp och äts gladeligen, resten av fodret lämnas kvar.
Äpplen- samma som med morätter
Äpplemos- Gick inte
Äpplejucie- Gick inte
Banan- Jag var inte förlåten på flera dagar :angel:


Vad funkar och hur har ni gått tillväga? Man kan ju inte springa och köpa stora säckar av allt hela tiden :cautious: O_o
Rivna morötter blandat med potatisprotein? Och mer hö för energibehovet, om hon nu äter hö vill säga.
 
Såg att du inte gillade müsli, men är det något mina hästar älskar så är det Pavos Sports Fit. Brukar ge det som godis efter träning eller när jag behöver en riktigt bra muta vid lastträning eller liknande. Har inte hittat något som verkar slå de fodret, är en stor favorit i stallet!
Hittar du inget annat som funkar kan det kanske vara något att testa för att blanda proteinet med.
 
R

Rivna morötter blandat med potatisprotein? Och mer hö för energibehovet, om hon nu äter hö vill säga.
Hon får fri tillgång på hö, hon behöver öka proteinet.
Det går inte blanda rivna morötter med pp utan att det blir blaskigt och hon avskyr blask :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Funderar på betfor men har inte lust att köpa en hel säck om det inte fungerar. Och med tanke på att det innehåller vatten så känns chansen liten att det ska fungera. Men melassen kanske är den stora skillnaden?
Sen funderar jag på lucern med melass. Är det så stor skillnad i smak? O_o
Jag har bara melassfri lucern hemma.
 
Funderar på betfor men har inte lust att köpa en hel säck om det inte fungerar. Och med tanke på att det innehåller vatten så känns chansen liten att det ska fungera. Men melassen kanske är den stora skillnaden?
Sen funderar jag på lucern med melass. Är det så stor skillnad i smak? O_o
Jag har bara melassfri lucern hemma.
Vet inget om smakskillnad men kan tänka mig att den med tillsatt melass är lite sötare. Du har ingen i stallet som ger betfor som du kan få/köpa lite av för att testa? En del butiker kan ibland ha smakpåsar av olika foder. Har du testat linfrökaka? den går att smula sönder i småbitar. :)
 
Funderar på betfor men har inte lust att köpa en hel säck om det inte fungerar. Och med tanke på att det innehåller vatten så känns chansen liten att det ska fungera. Men melassen kanske är den stora skillnaden?
Sen funderar jag på lucern med melass. Är det så stor skillnad i smak? O_o
Jag har bara melassfri lucern hemma.
Jag vet inte hur stor skillnad melassen gör, men gammeltanten hemma tycker det är stor skillnad på lucernpellets :yuck: och gräspellets (Salsa naturell grön) :d.
 
Förstår din frustration, har en sån häst hemma som oxå är svårfödd.

Min äter inte
Blöt eller fuktig mat
Inget som innehåller melass
Müsli går bort då hon pillar ut det goda och lämnar det äckliga.

Hon äter hö och älskar pelleterde mineraler är som godis för henneO_o.

I vinter tänker jag testas fodder och se vad damen tycker om det och hur hon håller vikten.
 
Damen äter havre, korn och lussern utan melass men är inte så intresserad av det så äter inte så mycket av det som hon borde.
 
Röstar helt klart för betfor! Som @FiaM föreslår, du känner säkert någon som utfodrar med det. Häll av överskottsvattnet innan servering bara.
 
Du kan inte blanda i havre i maten? Min häst åt inte betfor när han kom till mig (han avskyr söta foder) men när jag blandade i havre (som han fullkomligt älskar) så åt han upp det mesta. Där kornen var för få i betforen lämnade han dock och han är fortfarande inte jätteglad i betfor men äter oftast upp så han får i sig mineralerna iaf.
 
Du kan inte blanda i havre i maten? Min häst åt inte betfor när han kom till mig (han avskyr söta foder) men när jag blandade i havre (som han fullkomligt älskar) så åt han upp det mesta. Där kornen var för få i betforen lämnade han dock och han är fortfarande inte jätteglad i betfor men äter oftast upp så han får i sig mineralerna iaf.
Hon blir nervig av havre så det vill jag inte ge.
Just nu är mashen det som går ner bäst men även det innehåller ju lite havre så det vill jag helst inte ge.
 
Hon blir nervig av havre så det vill jag inte ge.
Just nu är mashen det som går ner bäst men även det innehåller ju lite havre så det vill jag helst inte ge.

Åh tänkte om det räckte med en näve typ men inte ens den mängden funkar då gissar jag.
En annan i stallet häller lite melass över kraftfodret och den hästen slickar numera krubban ren, tidigare lämnades rätt mycket. Inte så slabbigt men rätt sött.
 
Åh tänkte om det räckte med en näve typ men inte ens den mängden funkar då gissar jag.
En annan i stallet häller lite melass över kraftfodret och den hästen slickar numera krubban ren, tidigare lämnades rätt mycket. Inte så slabbigt men rätt sött.
Det skulle kanske kunna funka. Det är ju melass i mashen så smaken är hon ju van vid. Kan vara värt att testa :)
 
@EmmaW funderar:
Hur ståndaktigt har du "provat" olika foder?

Frågar då det är vanligt att "kräsna" hästar inte sällan ratar första dagarna men sen köper det.

Viktigt att vid byte till nytt då inte blanda i övriga eventuella tillskott ! Det får man vänta med tills fodret äts med entusiasm /har accepterats .
Massa vatten är inte alla som gillar oavsett vad det är man ger.
Då får man låta bli att blöta så mycket när fodret tillåter . Tex pelleterad lusern, pelleterad betfor, och mash, som exempel, behöver inte massa vatten om hästen inte gillar det.

Mash brukar ju fö gillas av typ alla hästar - och man behöver inte ha massor med vatten i det - även om man ofta ger det just för att det är så smakligt att vill man få i hästen extra vätska så är det lätt då de flesta då nästan "dricker" det pga smakligheten .

En del hästar gillar inte sojaprotein även om det är lite ovanligt i min erf att de vägrar det .

Krafft har ju pelleterat med protein tänkt precis som sojan och små mängder behövs . I min erf otroligt smakligt - hästarna brukar gilla det och behövs inte blötas . Sammansättningen i märkets pelletsar är otroligt mycket bättre än för 20 år sen då vatten behövdes för att det inte skulle bli en svällande deg om de fodrades torra /Foderstrupsförstoppnings risken var hög.
 
Senast ändrad:
Granngårdens Protein Special
Vimital Protein Complex (drankpellets)
Krafft Muscle Up

Proteinbalancers som inte behöver blötas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp