Då var det vår tur...smakligt foder?

@EmmaW funderar:
Hur ståndaktigt har du "provat" olika foder?

Frågar då det är vanligt att "kräsna" hästar inte sällan ratar första dagarna men sen köper det.

Viktigt att vid byte till nytt då inte blanda i övriga eventuella tillskott ! Det får man vänta med tills fodret äts med entusiasm /har accepterats .
Massa vatten är inte alla som gillar oavsett vad det är man ger.
Då får man låta bli att blöta så mycket när fodret tillåter . Tex pelleterad lusern, pelleterad betfor, och mash, som exempel, behöver inte massa vatten om hästen inte gillar det.

Mash brukar ju fö gillas av typ alla hästar - och man behöver inte ha massor med vatten i det - även om man ofta ger det just för att det är så smakligt att vill man få i hästen extra vätska så är det lätt då de flesta då nästan "dricker" det pga smakligheten .

En del hästar gillar inte sojaprotein även om det är lite ovanligt i min erf att de vägrar det .

Krafft har ju pelleterat med protein tänkt precis som sojan och små mängder behövs . I min erf otroligt smakligt - hästarna brukar gilla det och behövs inte blötas . Sammansättningen i märkets pelletsar är otroligt mycket bättre än för 20 år sen då vatten behövdes för att det inte skulle bli en svällande deg om de fodrades torra /Foderstrupsförstoppnings risken var hög.
Jag har testat enligt alla förslag du skrivit redan, jag har testat upp till 4 dagar på samma foder men när hon stenhårt vägrat i fyra dygn anser jag inte att ett femte gör någon skillnad.
En del funkar bra första gången jag handmatar. Sen inte.
Hon vägrar tyvärr pellets.
Jag har oxå testat att blöta så lite som möjligt. Samma sak där. Hon vill intr ha.
Jag har aldrig varit med om dess like faktiskt O_o
 
Jag har testat enligt alla förslag du skrivit redan, jag har testat upp till 4 dagar på samma foder men när hon stenhårt vägrat i fyra dygn anser jag inte att ett femte gör någon skillnad.
En del funkar bra första gången jag handmatar. Sen inte.
Hon vägrar tyvärr pellets.
Jag har oxå testat att blöta så lite som möjligt. Samma sak där. Hon vill intr ha.
Jag har aldrig varit med om dess like faktiskt O_o

Ok - fy vad jobbigt ! :(

Då tror jag verkligen inte på betfor heller som nån tipsat om för det är inte sådär wow i smaklighet jmf med allt annat du provat , samtidigt som det då dessutom ska ges så blött . Min egen som gärna äter övriga exempel men kan vara kräsen ang vissa grejer ratar betfor i perioder även han, trots otroligt liten giva - det är helt enkelt inte lockande nog ...
 
Ok - fy vad jobbigt ! :(

Då tror jag verkligen inte på betfor heller som nån tipsat om för det är inte sådär wow i smaklighet jmf med allt annat du provat , samtidigt som det då dessutom ska ges så blött . Min egen som gärna äter övriga exempel men kan vara kräsen ang vissa grejer ratar betfor i perioder även han, trots otroligt liten giva - det är helt enkelt inte lockande nog ...
Attans då!
Alltså jag trodde dessa extremt kräsna hästar bara var en myt. Jag kan tillägga att sockerbitar inte passar henne heller :eek: :banghead:
Undrar om hon verkligen är häst när allt kommer omkring :cautious:
 
@EmmaW min är lite kinkig med vissa fodermedel men verkligen inget utmärkande ... eftersom han i övrigt är lättfödd så är det inte ett problem - men lite drygt ibland när man vill byta av ngn anledning eller ffa ta till med ngt tillskott som ska ner /blandas i...

Men prova betfor ändå om du inte provat det . Räcker ju med att låna några nävar av nån i utgångsläget tänker jag :) man vet aldrig - kanske det mot all förmodan funkar ändå :)
 
Betfibermix är det enda blöta foder min hyperkräsna äter. Värt att prova kanske? Här så första dagarna ratades det. Sen smakades det. Nu skulle jag troligen kunna blanda i död råtta och de skulle slicka rent krubban.
 
Betfibermix är det enda blöta foder min hyperkräsna äter. Värt att prova kanske? Här så första dagarna ratades det. Sen smakades det. Nu skulle jag troligen kunna blanda i död råtta och de skulle slicka rent krubban.
Det lät hoppfullt! Förutom råttan då :p
 
Röstar helt klart för betfor! Som @FiaM föreslår, du känner säkert någon som utfodrar med det. Häll av överskottsvattnet innan servering bara.

Jag röstar mer för att om betfor ska provas i sammanhanget så lägg inte i för mycket vatten även om det ska svälla . För hälla bort vattnet tar ju bort den söta smaken = enbart urlakad betfor som är blöt ändå ... vilket TS redogör för utifrån allt prövat att det inte lockar hästen .

Edit:
Betfibermix som tipsats om nu senast är ett bra tips :)
 
Jag har en liten provpåse betfor hemma om du vill testa (skicka pm med adress så skickar jag den).

Har du funderat på andra sorters havre? Har hört att hästar som inte funkat på "vanlig" havre har fungerat utmärkt på svarthavre eller matildahavre (båda sorterna ska vara något fetare än "vanlig" havre).
 
Jag har en liten provpåse betfor hemma om du vill testa (skicka pm med adress så skickar jag den).

Har du funderat på andra sorters havre? Har hört att hästar som inte funkat på "vanlig" havre har fungerat utmärkt på svarthavre eller matildahavre (båda sorterna ska vara något fetare än "vanlig" havre).
Jag har precis fått tag i lite betfor som jag ska testa i kväll, tack ändå! :)

Nej annan havre har jag inte testat. Jag tänker havre som havre? O_o Har hört att det där med olika sorters havre till hästar enbart är ett försäljarknep :cautious:
 
Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock väldigt nervig på det, det blir inte bra helt enkelt, dessutom måste tillskott av protein tillföras nu säger foderstaten och jag använder mig av potatisprotein då jag tycker det fungerar bäst.
Jag har dock inte provat än för att försöka få henne att äta annat än havre är ju en konst O_o
Hon gillar inte pellets, hon gillar inte uppblött. Fibergi mash funkar om det är ljummet och bara fuktigt. Minsta lilla vattensamling så ratar hon det. :wtf:
Jag är inget fan av muesli eller annat hopkok utan gillar "rena" fodersorter som lucern, potatisprotein osv.
Vi har testat

Lucern- uppblött
Linfrön- stöpta
Mash- uppblött
Hippo Alfa Grov-både blött och torrt
Morötter- väljs upp och äts gladeligen, resten av fodret lämnas kvar.
Äpplen- samma som med morätter
Äpplemos- Gick inte
Äpplejucie- Gick inte
Banan- Jag var inte förlåten på flera dagar :angel:


Vad funkar och hur har ni gått tillväga? Man kan ju inte springa och köpa stora säckar av allt hela tiden :cautious: O_o
Se om du kan få tag i D&D Stud Balanser. Det är tillskottsfoder till havre, gjort för hästar med stora behov.
Hittills har jag inte träffat på någon som inte ätit av det. Det är till och med så att en gång när jag hade en häst borta för utbildning med sitt eget foder med sig. Då åt stallpersonalen av det som mussli till frukost. Med andra ord det ser och luktar gott även för människor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp