Dagböckerna?

Luff

Trådstartare
Jag kan se ytterst lite skillnad på dagboken och övriga foruminlägg. Samma ämnen men osorterat. Samma diskussioner. Vad ska skillnaden vara?
 
Dagboken är en dagbok/blogg där användaren får skriva om den vill och där det finns större möjlighet att rensa och därför styra sin dagbokstråd.
Vad som läggs där är upp till den som skriver, men om det bryter mot forumregler eller kan anses passa mycket bättre under något annat forum får du eller någon annan gärna rapportera det.

Om man tycker att det hela är ett knasigt upplägg får man gärna argumentera för det här. Tips och synpunkter på Bukefalos tas som vanligt gärna emot.
 
Jag tänker att en tråd kan utvecklas åt en massa olika och ibland åt helt otroliga håll och det är okej att den gör det medans ett svar på ett dagboksinlägg inte bör spinna iväg på annat utan hålla sig till det dagboksinnehavaren skrev om från början.
 
Jag har upplevt skillnaden som att en forumtråd bör ha något slags allmänintresse eller diskussionsämne, medans ett dagboksinlägg inte behöver ha det utan är skrivet mer ur en rent egoistisk/filosofisk/reflekterande synvinkel.
 
Jag tycker det på sikt utarmar forumet. Det finns helt klart en majoritet "dagboksinlägg" men gränsen är fluffig. Nå ja, jag ska ge det en chans.
Skillnaden är väl att syftet i forumet är att ställa frågor och diskutera. Dagboksinläggen skrivs inte med syfte att något ska diskuteras.
 
Jo jag förstår syftet men kan inte se någon större skillnad i kommentarerna. Det "diskuteras" precis likadant.
Håller med. Det kanske egentligen inte ens skulle vara möjligt att kommentera dagboksinläggen då, tänker jag, om meningen är att det inte ska bli diskussioner?
 
Skillnaden är väl att syftet i forumet är att ställa frågor och diskutera. Dagboksinläggen skrivs inte med syfte att något ska diskuteras.
Jag gillar dina dagboksinlägg. Dom tycker jag är dagbok. En berättelse om din dag eller dina tankar.
 
Håller med. Det kanske egentligen inte ens skulle vara möjligt att kommentera dagboksinläggen då, tänker jag, om meningen är att det inte ska bli diskussioner?
Men det blir ju trist. Det är ju få bloggar (dagböcker) som inte har kommentarsfunktion. I de fall kommentarsfunktionen är borttagen är det mer information och artiklar som skrivs, d.v.s. det presenteras som en informationssida.

Jag har en annan blogg utanför Buke och där finns givetvis en kommentarsfunktion. Det är givande att få respons på det man skriver även om jag sällan får kommentarer på den andra bloggen då väldigt få känner till den och läser den.
 
Men det blir ju trist. Det är ju få bloggar (dagböcker) som inte har kommentarsfunktion. I de fall kommentarsfunktionen är borttagen är det mer information och artiklar som skrivs, d.v.s. det presenteras som en informationssida.

Jag har en annan blogg utanför Buke och där finns givetvis en kommentarsfunktion. Det är givande att få respons på det man skriver även om jag sällan får kommentarer på den andra bloggen då väldigt få känner till den och läser den.
Så kan man se det också såklart. Men jag tänker på vad en dagbok BRUKADE innebära "förr i tiden".... ;) En liten bok med ett hänglås som man gömde för att ingen skulle kunna läsa den. Man skrev BARA för sig själv. Jag tror att innebörden av "dagbok" har ändrats rätt mycket? Om jag tänker på vad jag menar med dagbok, så tycker jag att det inte skulle kunna gå att kommentera.
 
Så kan man se det också såklart. Men jag tänker på vad en dagbok BRUKADE innebära "förr i tiden".... ;) En liten bok med ett hänglås som man gömde för att ingen skulle kunna läsa den. Man skrev BARA för sig själv. Jag tror att innebörden av "dagbok" har ändrats rätt mycket? Om jag tänker på vad jag menar med dagbok, så tycker jag att det inte skulle kunna gå att kommentera.
Förut hette det blogg här på Buke. Ordet blogg är en utveckling från frasen "web log". Tyvärr var det inte alla som fattade syftet med bloggfunktionen och skrev frågor som hörde hemma i forumet. Det tyckte jag var väldigt irriterande. En logg är ju som en dagbok, men en logg ser nog få som privat. Och egentligen är frågan om privat eller icke privat, en orelevant aspekt.
 
Håller med @Magiana utan kommentarsmöjlighet känns det rätt meningslöst.
Och om man vill skriva en dagbok med hänglås på kan man göra det hemma för sig själv.

Jag hade kunnat döpa forumet till Nya bloggarna, men jag tyckte att jag kunde välja namnet Dagbok i stället.
Bland annat för att jag tror att det var fler som placerade trådar fel i det gamla systemet när det hette bloggar. Detta påpekades då av andra användare där de förklarade att detta är bloggarna en form av dagbok...
Så jag valde att kalla det Dagbok då jag trodde att färre skulle missförstå.
 
En funktion jag saknar med Dagböckerna är att sortera inlägg efter användare. Nu hamnar de huller om buller. De kunde man t.ex. hitta om man går till en specifik användares profil, där man ser alla inläggen som denne skrivit.
 
Jag tror att det faktum att dagböckerna nu dyker upp i "flödet" gör att de har närmat sig foruminläggen gällande diskussioner i kommentarerna. Jag vet att de är märkta annorlunda men jag snubblar fortfarande in i dagboksinlägg i tron att de är vänliga foruminlägg.
 
Jag tror att det faktum att dagböckerna nu dyker upp i "flödet" gör att de har närmat sig foruminläggen gällande diskussioner i kommentarerna. Jag vet att de är märkta annorlunda men jag snubblar fortfarande in i dagboksinlägg i tron att de är vänliga foruminlägg.
Samma här.
 
En funktion jag saknar med Dagböckerna är att sortera inlägg efter användare. Nu hamnar de huller om buller. De kunde man t.ex. hitta om man går till en specifik användares profil, där man ser alla inläggen som denne skrivit.
Jag skall se om jag kan ordna det på profilen också, påminn mig gärna om jag glömmer.
Det bör dock finnas en möjlighet redan idag, i själva Dagboksinlägget kan man klicka på Användarens alla Dagbokstrådar för att få upp en lista.
 
Jag tror att det faktum att dagböckerna nu dyker upp i "flödet" gör att de har närmat sig foruminläggen gällande diskussioner i kommentarerna. Jag vet att de är märkta annorlunda men jag snubblar fortfarande in i dagboksinlägg i tron att de är vänliga foruminlägg.
Jag tycker det är positivt att allt nytt syns under Just nu. Dagbokstrådar, Radannonser och Hästnyheter är ganska få men borde kunna vara intressanta.
Möjligen borde jag kanske jobba lite mer med att just Dagbokstrådarna, när man kommit in i en, får ett lite annorlunda utseende så att man märker att det är något annat än en vanlig tråd. Vad tror ni om det?

Jag arbetar för närvarande med att även flytta galleriet och integrera det mer i forumet.
 
Jag har nu gjort ett snabbt test med en lite annan bakgrundsfärg på Dagboksforumet. Är det bättre?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Tiger tok
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp