Dagens fniss

Byråkrati i sin prydno :rofl:

Fast det är ju skönt att veta att den svenska byråkratin inte är ensam om att vara obegriplig vid vissa tillfällen :banghead: Har vi månne exporterat den?! :cautious:
 

Javisst! Den norska byråkratin är mycket väl utvecklad. Det var bland annat det som Björn Rosengren syftade på när han sa att Norge var den sista sovjetstaten. Det som regleras av staten är omfattande jämfört med i Sverige. Allt från mängder av papper som ska behandlas i olika instanser till vilka hundraser du får äga till 277% tull på utländsk hårdost.
 
Jo, jag vet :meh: jobbade där för ca ett år sedan :wtf:

Hmm, kanske är det de som exporterat till oss?! :rage:

Ja kära nån, det tog mig mer än två månader innan jag kunde få ut min första lön eftersom det tog så lång tid att skaffa ett skattekort så att jag kunde öppna ett bankkonto dit lönen kunde betalas.

Men jag är annars mycket förtjust i Norge! :)
 
Ja kära nån, det tog mig mer än två månader innan jag kunde få ut min första lön eftersom det tog så lång tid att skaffa ett skattekort så att jag kunde öppna ett bankkonto dit lönen kunde betalas.

Men jag är annars mycket förtjust i Norge! :)

Jag tyckte det var ok att jobba där och naturen är vidunderlig. Men det var så mycket som var krångligt och helt ärligt var jag inte så imponerad av de flesta personerna jag hade att göra med, de försökte blåsa företaget jag jobbar åt rejält. Det var inget jag kunde påverka, kontakten med dem var tagen innan jag blev inkopplad. De som jag involverade i projektet var dock underbara :love:

Jag trivdes faktiskt bättre i Finland även om naturen inte var lika vacker och finska är ett mörker att lära sig.

Skatten på hårdosten förstår jag, ingen skulle äta norsk ost om det gick att importera annan ost billigt :meh: De ostar jag provade smakade ingenting (och de salufördes som smakrika).
 
Skatten på hårdosten förstår jag, ingen skulle äta norsk ost om det gick att importera annan ost billigt :meh: De ostar jag provade smakade ingenting (och de salufördes som smakrika).

:D Men precis. Istället för att tillverka ätbara norska ostar så ska man förhindra det norska folket från att köpa utländsk ätbar ost genom absurt höga tullar.

Det här är preskiberat: Men ack vad ost jag har smugglat över den svenska gränsen till Norge! Alla mina norska vänner beställde ost från Sverige när jag åkte på besök hem. En gång var väskan så tungt lastad att ett hjul sprack! Till mitt försvar måste jag säga att jag vid den tiden inte visste att ost var så hårt reglerat. :laugh:
 
:D Men precis. Istället för att tillverka ätbara norska ostar så ska man förhindra det norska folket från att köpa utländsk ätbar ost genom absurt höga tullar.

Det här är preskiberat: Men ack vad ost jag har smugglat över den svenska gränsen till Norge! Alla mina norska vänner beställde ost från Sverige när jag åkte på besök hem. En gång var väskan så tungt lastad att ett hjul sprack! Till mitt försvar måste jag säga att jag vid den tiden inte visste att ost var så hårt reglerat. :laugh:

Det gjorde jag med :o fast för egen räkning dock så det var inte jättemängder. Sedan kan väl lite vin råkat slinka med över gränsen också :angel:

En av våra markägare talade glatt om att han alltid åkte över gränsen för att köpa kopiösa mängder snus :D
 
Ja kära nån, det tog mig mer än två månader innan jag kunde få ut min första lön eftersom det tog så lång tid att skaffa ett skattekort så att jag kunde öppna ett bankkonto dit lönen kunde betalas.

Men jag är annars mycket förtjust i Norge! :)

Precis samma sak hände för mig :D!
 
Jag får väl bjussa på den här dagens fniss för mig. Skrivfel eller undermedvetna åsikter som lyser genom?

denondastaten_zpsf2a1799f.png


:D
 
Någonstans ska det väl skina igenom att ett land med en befolkning på 5 miljoner huvuden har en administration anpassad för ett land med 30 miljoner, Keynes och oljefonder i ett lyckligt äktenskap som sluter byråkratins bojor kring befolkningen :)

När min mamma och hennes man skulle göra fritidshuset till ett permanent boende tog utredningen om tre-kammarbrunn nästan två år (på en utstyckad tomt ur ett befintligt jordbruk, dvs ingen särskild känslig mark eller så). Den julen jag spenderade hos dem var inte angenäm, prova att införskaffa magsjuka, låta temperaturen sjunka ned till -25 och endast ha utedass....:confused:
 

Liknande trådar

Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 115
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 514
Senast: Tate
·
Hästvård Som många av er känner till fick jag ju en fölunge med senkontrakturer i början på maj. Pga Engemycinet han fick mot kontrakturerna blev...
2
Svar
36
· Visningar
5 108
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 195
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp