dagis och sjukskrivning

Sv: dagis och sjukskrivning

Hennes barn ska ha sin normala tid på dagis, annars kan hon inte vara sjukskriven.
Man kan ändra tider så att det blir enklare och mindre stressigt, har man lämning kl. 6 på morgonen kanske det är mindre stressigt och lugnare för den sjukskrivne att lämna kl 8?
Kommuner har en förmåga att hitta på egna regler som inte stämmer med de nationella ...
Snabbast och enklast är att be läkaren skriva ett intyg till dagis "att barnet ska för patientens tillfrisknande vistas heltid på dagis förslagvis kl XX - kl XX"
 
Sv: dagis och sjukskrivning

I skollagen finns inget om sjukskrivning, dock vad som gäller vid föräldraledighet och arbetslöshet (då man han rätt till minst 15 timmar barnomsorg/vecka).

Det står bl.a. så här:
6 § Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov.

I det här fallet så borde man ju verkligen kunna hävda barnperspektivet, om barnet har en diagnos så finns särskilda behov. Alltså borde undantag från en eventuell policy inom kommunen kunna göras.

Jag rekommenderar mamman att inte prata med förskolan utan med barnomsorgshandläggare eller förvaltningschef. Hänvisa till barnets diagnos och till varför hon är sjukskriven.

Lycka till! :)

//Mirtai - skolpolitiker som bli VANSINNIG när kommunal verksamhet är stelbent och osmidig! :devil:
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Jag tror det som många sagt beror på kommun och dagis samt vad man är sjukskriven för.
Kan ta tex mycket aktuellt för mig! Bruten handled och gipsad fyra veckor. Armen med gips får inte överansträngas eller bära på skruttar. Då är barnet tvunget att gå på dagis när den andra föräldern jobbar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 644
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 523
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp