Dags att börja med skydd??

MarieKristina

Trådstartare
Vårt lilla gotlandsruss har troligen trampat snett i hagen och har nu en misstänkt senskada på höger bak. Veterinär kom i fredags och rekommenderade Boxvila med stallbandage tills en kollega kunde komma med ul någon gång i nästa vecka och få en bättre bild av skadan.

Vad gör man då när man väntar??? Läser, läser och läser... på gott och ont;)

Det jag funderar på och vill bli klokare på nu är just benskydd. Den dagen vi förhoppningsvis kan starta igång ridning igen är det kanske klokt att använda någon form av skydd för att hjälpa stabiliteten och undvika ett bakslag på skadan. Men det som kallas senskydd verkar vara skydd tänkta för frambenen, vår häst är ju skadad bak. Är det damasker som gäller eller vanliga lindor i vårt fall??

(Hade varit skönt med skydd även dottern kan lära sig att sätta på då hon vill göra allt själv:angel: lindor blir nog värre att hålla på med varje gång)
 
Benskydd skyddar mot slag, tyvärr ger de ingen stabilitet. Det hade krävts bandage av hårdhet som gips för att en häst skulle få hjälp med stabiliteten och då hade hästen inte kunnat röra sig normalt. För skydd mot slag skulle jag dock rekommendera hela damasker. Finns i en mängd modeller och färger. Var dock noga med att lära henne hur viktigt det är att sätta på dem ordentligt så att de varken sitter för hårt eller för löst och att inget är vikt eller kan ge skav och kolla dem själv innan ni ger er iväg.

Håller tummarna för att hästen snart mår bra igen och att det inte är någon allvarlig skada.
 
Benskydd skyddar mot slag, tyvärr ger de ingen stabilitet. Det hade krävts bandage av hårdhet som gips för att en häst skulle få hjälp med stabiliteten och då hade hästen inte kunnat röra sig normalt. För skydd mot slag skulle jag dock rekommendera hela damasker. Finns i en mängd modeller och färger. Var dock noga med att lära henne hur viktigt det är att sätta på dem ordentligt så att de varken sitter för hårt eller för löst och att inget är vikt eller kan ge skav och kolla dem själv innan ni ger er iväg.

Håller tummarna för att hästen snart mår bra igen och att det inte är någon allvarlig skada.

Tack för ditt svar!! Ska naturligtvis övervaka hur dottern sätter på skydden om vi köper några, tänker ändå att lindor är snäppet svårare att få rätt. Hästen slår inte ihop benen så för den sakens skull behövs inga skydd. Då är det kanske inget för oss ändå...
 
Tack för ditt svar!! Ska naturligtvis övervaka hur dottern sätter på skydden om vi köper några, tänker ändå att lindor är snäppet svårare att få rätt. Hästen slår inte ihop benen så för den sakens skull behövs inga skydd. Då är det kanske inget för oss ändå...

Ja lindor är absolut svårare.

Prata med veterinären när det är dags för igångsättning. Hen kanske har något förslag på vad som kan tänkas vara bra. Det är ju inte bara om hästen slår sig själv som det kan behövas utan även vid hoppning t ex när hästen riskerar att slå i bommar, ute i skogen om det är offroad man rider osv. Annars, behövs inte benskydd så gör de ju inte och då är det ju onödigt.
 
Om hästen inte stryker sig/slår på sig behövs inga skydd annat än kanske tex vid hoppning då den riskerar både slag och att slå sig med bakhovar på framben.

Det ger ingen stabilitet om man inte lindar enormt hårt med en viss typ av hård linda i neopren/gummi man har tex inom travet. Men sånt ska bara proffs linda. Så bästa är att ni bara hoppar över det. I vanliga rörelser behövs det heller inte.

Hoppas ponnyn blir frisk snart!
 
Om hästen inte stryker sig/slår på sig behövs inga skydd annat än kanske tex vid hoppning då den riskerar både slag och att slå sig med bakhovar på framben.

Det ger ingen stabilitet om man inte lindar enormt hårt med en viss typ av hård linda i neopren/gummi man har tex inom travet. Men sånt ska bara proffs linda. Så bästa är att ni bara hoppar över det. I vanliga rörelser behövs det heller inte.

Hoppas ponnyn blir frisk snart!
Tack!
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 827
Senast: skuggi
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: WildHorse
·
Hästvård Sitter här och blir inte klok på min häst, eller funderar på vad jag ska göra, I tisdags hittade jag min häst blockhalt och han hade då...
Svar
12
· Visningar
1 355
Utrustning När hästen ser ut så här efter en dag i hagen börjar man fundera på det här med skydd i hagen Hon åkte nästan på lymfangit pga alla...
2
Svar
25
· Visningar
5 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp