Dags för hältutredning

_Zacke_

Trådstartare
Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig hälta. Han är riden ganska sporadiskt och mestadels i skogen, har inte haft bråttom med honom då han kommer få vara skogsmulle/hobbyträning/ingen tävling.

Han har från och till haft problem med att han "tappar bakbenen" i avsaktningar och han har det lite besvärligt i nedförsbackar, går sakta och det ser ut som att det liksom "knickar" i knät när det går nedför. Allt detta från och till olika mycket olika ridturer och mestadels inte alls. I början tänkte jag att det säkert har med att han växer och inte är så musklad/dålig balans men nu i höst har han ändå varit ganska igång men tyckt att jag märkt av det mer och mer så därför boka jag kliniktid.
Haft ute massör som tycker att han är toppenfin i ryggmuskulatur och hon känner samma som jag att problemet nog troligt kan komma från knä.
Andra saker som jag inte vet om det har samband men ändå värt att ta upp; trampar av sig ena framskon med jämna mellanrum. Klingar i bakhoven med framhoven, detta blev dock något bättre när hovis rundade tån mer i fram. Han har även lite svårt att stå när hovis skor i bak.
Hade för ett år sen spänningar i ena sidan(höger, samma som han drar av skon på) som fixades till med behandling och inte har märkts av utav massör mer.
Har det svårt i höger varv och att ta höger galopp(men som sagt rids han mest ut på rakt spår).
Vad tror ni? Hoppas ju så klart på något växtrelaterat :crazy: nu har jag enbart promenerat honom för hand sen jag bokade tiden för 2.5 vecka sen. En veterinär som massören diskuterat med pratade lite om nerv i kläm. Men har även fått gissningar om typ SI-leden.
 
Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig hälta. Han är riden ganska sporadiskt och mestadels i skogen, har inte haft bråttom med honom då han kommer få vara skogsmulle/hobbyträning/ingen tävling.

Han har från och till haft problem med att han "tappar bakbenen" i avsaktningar och han har det lite besvärligt i nedförsbackar, går sakta och det ser ut som att det liksom "knickar" i knät när det går nedför. Allt detta från och till olika mycket olika ridturer och mestadels inte alls. I början tänkte jag att det säkert har med att han växer och inte är så musklad/dålig balans men nu i höst har han ändå varit ganska igång men tyckt att jag märkt av det mer och mer så därför boka jag kliniktid.
Haft ute massör som tycker att han är toppenfin i ryggmuskulatur och hon känner samma som jag att problemet nog troligt kan komma från knä.
Andra saker som jag inte vet om det har samband men ändå värt att ta upp; trampar av sig ena framskon med jämna mellanrum. Klingar i bakhoven med framhoven, detta blev dock något bättre när hovis rundade tån mer i fram. Han har även lite svårt att stå när hovis skor i bak.
Hade för ett år sen spänningar i ena sidan(höger, samma som han drar av skon på) som fixades till med behandling och inte har märkts av utav massör mer.
Har det svårt i höger varv och att ta höger galopp(men som sagt rids han mest ut på rakt spår).
Vad tror ni? Hoppas ju så klart på något växtrelaterat :crazy: nu har jag enbart promenerat honom för hand sen jag bokade tiden för 2.5 vecka sen. En veterinär som massören diskuterat med pratade lite om nerv i kläm. Men har även fått gissningar om typ SI-leden.
Min gamla häst hade exakt de symtom du beskriver och det är artros i båda bakknän. Vi hade henne till en et innan de som hade låsningar i si-led men de var bara nåt sekundärt. Min va inte heller halt när de upptäcktes, men svullen i ett av knäna.
 
Min gamla häst hade exakt de symtom du beskriver och det är artros i båda bakknän. Vi hade henne till en et innan de som hade låsningar i si-led men de var bara nåt sekundärt. Min va inte heller halt när de upptäcktes, men svullen i ett av knäna.

Syndes på röntgen antar jag? Skulle ju vara förjävligt om det var artos på en så ung häst för det går väl inte att göra något åt?
 
Känns som att det kan vara mycket skit där :(
Tja, jag skulle tippa på en inflammation bara. Om man rider lite sporadiskt på en ung häst så tror jag risken är stor att den inte blir riktigt så musklig och stark att den är nog stabil i just knäleder bla. Blev så på min unghäst och det var liksom inga konstigheter. Beh i leden och stärka upp musklerna "bara" så blev han bra.
(jag har iofs varit med om en unghäst som hade pålagringar i båda knäna, men det var nog något som kommit under uppväxten, hans uppfödare var visst lite "känd" för att inte lyckas så bra med utfodringen..)
 
Tja, jag skulle tippa på en inflammation bara. Om man rider lite sporadiskt på en ung häst så tror jag risken är stor att den inte blir riktigt så musklig och stark att den är nog stabil i just knäleder bla. Blev så på min unghäst och det var liksom inga konstigheter. Beh i leden och stärka upp musklerna "bara" så blev han bra.
(jag har iofs varit med om en unghäst som hade pålagringar i båda knäna, men det var nog något som kommit under uppväxten, hans uppfödare var visst lite "känd" för att inte lyckas så bra med utfodringen..)

Jo men jag har ju ändå hållt träningen på en jämn nivå och just anpassat efter att han inte rids så mycket. Har ju ändå ridit ca 3 pass i veckan men inte så hårt utan bara skritt/travturer i skogen på max en timme. Och har han stått några dagar längre så blir det bara kort skrittur först. Men jag hoppas ju så klart att du har rätt :nailbiting:
 
Jo men jag har ju ändå hållt träningen på en jämn nivå och just anpassat efter att han inte rids så mycket. Har ju ändå ridit ca 3 pass i veckan men inte så hårt utan bara skritt/travturer i skogen på max en timme. Och har han stått några dagar längre så blir det bara kort skrittur först. Men jag hoppas ju så klart att du har rätt :nailbiting:
Ibland är inte lugnt = rätt tyvärr. Jag tyckte ju jag tog min unghäst jättelugnt, eller jag gjorde ju det. Men det han behövde var MER träning, bättre träning, rätt träning ffa. Han behövde få blir stark under kontrollerade former, utan ryttare initialt. Jag trodde INTE man kunde "rida sönder" en unghäst genom lugna, kravlösa turer några dagar i veckan. Men det kan man. Tydligen ;)
Jag har ju alltså ingen aning om det skulle vara problemet för din häst, men det KAN vara det, och i så fall är det enkelt löst :)
Jag vet att man oroar ihjäl sig, men det hjälper tyvärr inte. Försök tänka på att det finns jättemycket saker det kan vara som är ganska enkelt fixat. Är det inte det så kan du oroa dig för det då istället :)
 
Låter som klassiska symptom på gonit (inflammation i knäet). Behöver inte vara end of the world. Kan ha stått på öronen eller vad som helst (läker sällan utan behandling).

Min fyraåring hade nog gått med sin länge. Men ren på rtg och en behandling räckte.
 
Liten reminder: det är oerhört dumt att ställa av en häst med problem inför en utredning. Risken är att den vilar bort så mycket av symptomen att det blir svårt att hitta problemet.

Jo jag känner det med men när jag bokade tiden så tyckte jag att han kändes värre än vad han gjort tidigare och att det även påverkade så att han kändes motig vilket absolut inte är likt honom. Kände då att jag inte vågade fortsätta och det var också det rådet jag fick av veterinär, massör och tränare :( som tur är har jag i alla fall en film på när han "tappar bakbenen" det är ju i alla fall bättre än inget alls om han inte visar något av det på tisdag.. Men om det är någon form av inflammation så lär den ju nog vara tillfälligt borta/inte synas...
 
Senast ändrad:
Låter som klassiska symptom på gonit (inflammation i knäet). Behöver inte vara end of the world. Kan ha stått på öronen eller vad som helst (läker sällan utan behandling).

Min fyraåring hade nog gått med sin länge. Men ren på rtg och en behandling räckte.

Håller alla tummar och tår för detta! Men är ju skit om det inte går att se nu när han inte varit riden på några veckor.
 
Jag har dålig kolla på hältutredningar, gjorde en för en himla massa år sedan men då var problemet tydligt (senskada). Bryr mig inte om vad saker kostar, vill bara veta att allt är bra med min häst. Men hur brukar det fungera med försäkringar om det är så att veterinären inte hittar eller ser ett smack, blir det att betala utan försäkringens hjälp då? Vet ju att det drar iväg en hel del med röntgen och sånt(min andra kuse har tandproblem vilket inte försäkring täcker).:cautious:
 
Jag har dålig kolla på hältutredningar, gjorde en för en himla massa år sedan men då var problemet tydligt (senskada). Bryr mig inte om vad saker kostar, vill bara veta att allt är bra med min häst. Men hur brukar det fungera med försäkringar om det är så att veterinären inte hittar eller ser ett smack, blir det att betala utan försäkringens hjälp då? Vet ju att det drar iväg en hel del med röntgen och sånt(min andra kuse har tandproblem vilket inte försäkring täcker).:cautious:

Brukar täcka om hästen har symptom. Det tog tre besök hitta felet på min. Eftersom han inte behagade varken halta eller vara halt på böjprov. Men tillslut kom vi till en vettig veterinär som gick på det lilla hon såg (ingen motor, svårt med galopp på böjt spår) samt min beskrivning (ingen motor, står emot, tappar bakben) och bedövade knäet. Då blev det lite mer motor och bättre galopp. Då röntgades knäet - inget. Sen ultraljudades det och bingo - ful inflammation.

Knäinfl kan vara grymt svåra hitta. Kan du inte rida/longera/röra på honom nu lör - mån iaf?
 
Jag har dålig kolla på hältutredningar, gjorde en för en himla massa år sedan men då var problemet tydligt (senskada). Bryr mig inte om vad saker kostar, vill bara veta att allt är bra med min häst. Men hur brukar det fungera med försäkringar om det är så att veterinären inte hittar eller ser ett smack, blir det att betala utan försäkringens hjälp då? Vet ju att det drar iväg en hel del med röntgen och sånt(min andra kuse har tandproblem vilket inte försäkring täcker).:cautious:
Nä, om hästen har ett problem så täcker försäkringen alla normala undersökningar (om du har en normal försäkring), sen kan det ju vara att man hittar ett fel som inte kan fixas utan en viss åtgärd, och DEN åtgärden kanske inte täcks av försäkringen. Samma med vissa väldigt dyra undersökningar typ med CT eller så, men om ni skulle hamna där så blir det en diskussion med bolaget först och det är inget man gör på första besöket.

Jag har också erf av att det var svårt för vet att hitta infl i knäet, det är svårt att böja, svårt att se när de springer om de "mörkar" lite som vår gjorde. Rtg och UL är jättebra i kombo med bedövning av led. Någon gång ville vet helst inte bedöva leden så h*n inte var säker på att det var ngt där, då gjorde vi UL istället.

Tycker också att du ska longera/tömköra nu fram till tisdag.
 
Låter precis som Juno. Bakknän mao. Kan vara svårt att hitta men finns inga förändringar är det en bra prognos med bättre träningsupplägg :) Vila är inte av godo för en knähäst, rida över bommar, skritta i vatten och gå offroad i skogen är jättenyttigt.
 
Tack för att ni berättar om era erfarenheter :)
Har ni fått rida på era första besök? Antar att jag tar med all utrustning ifall att.
Idag tog jag med honom till ridbanan och lät grannen rida honom så att jag kunde se och filma. Det var ett kort pass där vi bara gick igenom gångarterna. Idag vek sig inte bakbenen en enda gång vid avsaktningarna, möjligtvis att han ser lite "vek" ut i mellan åt. Däremot var han motig och stannade och vägrade gå fram till och med, det är inget han har gjort med mig. Men lite svårt att avgöra om det var av smärta/obehag eller lite trots för att det var en ny(ung) ryttare. Det är i vilket fall som helst anmärkningsvärt.
I morgon ska jag rida ut en sväng i skogen och ta med gubben så att han kan filma när jag rider i nedförsbacke.
 
Tack för att ni berättar om era erfarenheter :)
Har ni fått rida på era första besök? Antar att jag tar med all utrustning ifall att.
Idag tog jag med honom till ridbanan och lät grannen rida honom så att jag kunde se och filma. Det var ett kort pass där vi bara gick igenom gångarterna. Idag vek sig inte bakbenen en enda gång vid avsaktningarna, möjligtvis att han ser lite "vek" ut i mellan åt. Däremot var han motig och stannade och vägrade gå fram till och med, det är inget han har gjort med mig. Men lite svårt att avgöra om det var av smärta/obehag eller lite trots för att det var en ny(ung) ryttare. Det är i vilket fall som helst anmärkningsvärt.
I morgon ska jag rida ut en sväng i skogen och ta med gubben så att han kan filma när jag rider i nedförsbacke.

Ta med utrustning ja. De vill nästan alltid man rider om inget syns på longering och böjprov!
 
Kan också vara knäskålsupphakningar. Min hade samma symtom, och aldrig några låsningar. Syntes i övergångar från trav till skridt, och "tappade" bakbenet, främst vid igångskritt. Vi skrittar ner till skogen, och vid en tidig morgontur knixade han 3-4 gånger på de 300 m ned till skogen. Min blev inte bättre och blev opererad som 6 åring med gott resultat. Så här i efterhanden kan jag märka att den allra största skillnaden ridmässigt, var att jag efter operationen inte längre upplevede att han nästan "gick på tå" på bakbenen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 413
Senast: Pancakes
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 677
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp