Dags för ny dragbil!

Aquakatt

Trådstartare
Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt suverän med sin V8 motor och 2250 kg dragvikt. Frågan är vad som kan bli en rimlig ersättare...
Bilen behöver kunna dra absolut minst 1800 kg, men helst över 2200 kg så kan jag dra två hästar (BE-kort och Ifor Williams HB511 med en tjänstevikt på 1000 kg finns). Lätt att få tag på reservdelar etc och inte allt för dyr. Samt användas till all möjlig typ av körning, så även till jobbet i stan. Så större kombi eller SUV att föredra. Vore ju trevligt med en mindre åtgång på soppa också, XC90'n har snittat på 1,2 L/milen blandad körning och 1,5 med hästsläp.
Har buke några tips? Självfallet vore det drömmen med en ny XC90 eller en Mercedes modell större, men prislappen blir tyvärr allt för hög.
Har kikat på:
Volvo V60, Xc60, v70 AWD. Samtliga får dra ca 1800 kg, alltså begränsade till en häst. Ok pris (bortsett xc60 som springer iväg lite).
Subaru Forester (?), dragvikt 2000 kg. Har ingen erfarenhet av dessa bilar, men hört att de ska vara bra att dra med?
Kia har någon stor modell också, dragvikt? Vilken?
Andra förslag?

Mvh Aq
 
Subaru Forester :up::up::up:
Toppenbil. Får dra 2000 kg som sagt. Klarar maxlast utan att det märks mycket på bilen. Kan inte säga rakt av vilken motor vi har på vår dock.. "Mellanmodellen" typ, 2,0D XS kan den nog heta. Från -15. Har steglös automat så är bara att tuta och kör.
 
Har haft en äldre Subaru Legacy Outback, älskade den. :love: En Forester vore drömmen!

Fast det där med reservdelar vet jag inte, min hade en lite speciell motor (boxer) så var inte precis den billigaste att fixa på. Men den var å andra hand en hållbar bil som inte behövde fixas särskilt ofta. :)
 
Subaru är dyr i både service och försäkring. Men absolut bra bilar. Vi väntar på vår nya Skoda Yeti med spänning :) kommer bli toppen för oss som bara drar en pålle. Tror att den drar 1800 precis som dem du nämnde.
 
VW Tiguan? Jag är inne på att tiguanen blir min nästa bil, min dieselgolf 2,0 TDI 4WD börjar ha gjort sitt här hos mig. Tiguanen verkar ha 2200 kg på kroken på de flesta (fast jag har bara tittat på 4WD och diesel).
 
Jag har kört en del med V70 AWD, tycker den är underbar att köra med. Känns inte att släpet är med. Nu har vi XC60 som är min absoluta favoritbil men har inte kört häst med den, bara andra släp. Hade jag fått välja en bil att köra hästarna med så hade det lätt blivit XC60:love:
Har även kört V60 en del men ingen erfarenhet av att dra med den. Rent spontant känns de andra två bättre.
V70 D5 får du väl dra 2000 kg med?
 
Vi har en TIGUAN och den är suverän tycker jag! Har haft vanliga 4 hjulsdrivna kombisar men Tiguanen är sjukt mycket bättre att dra med. Vår får dra 2200 kg men det finns en modell som heter track and field och den får dra 2500 kg. Vår drar ca 0.7 blandad och 0.9 med släp. Diesel med 150 hk 2.0 motor. Dom starkare har dubbla kamremmar som kostar multum att byta så därför valde vi den ngt klenare motorn. Har haft en Golf Alltrack med 198 hk motor och ska ärligt säga att jag inte märker någon enorm skillnad..
 
Skoda Kodiaq, får dra 2500. Sjukt poppis dock så leveranstid runt jul. ligger på ca 350' ny.

Tiguanen kommer i 7sitsig version under sommaren.
 
Jag har en Ford Kuga 2011. Fattiga kusinen till XC60 men får dra 2100kg (4x4 och diesel) jag är nöjd med den som dragbil och den går ändå rätt snålt som vardagsbil.
Nackdelen är att, som många andra små-SUV har den uselt bagageutrymme om man inte fäller baksätet.
 
Jag var helt inne på en XC60 när gamla XC70 skulle bytas ut. Till jag såg det otroligt minimala bagageutrymmet. Det går ju ALDRIG för min del. Det blev en annan XC70 (nyare) och nu har jag smått panik över vad jag ska välja när det är dax att byta nästa gång, för XC90 är på tok för stor för mig som privatbil, och XC60 för liten för att funka med hundar och lastningsbehov.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 112
Senast: Gnapp
·
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: Estivuz
·
F
Utrustning Suck, behöver hjälp nu, vet att det finns massor av dragbilstrådar, jag har sökt men hittar inte det jag vill veta. Sedan min vackra...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 907
Senast: Saint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp