dags för tävling och tusen frågor

Emmahpemma

Trådstartare
Det börjar dra ihop sig för tävling med min travartant.. :)
Är det helt galet att starta första dressyren inne på travet? Hästen kommer nog bli väldigt taggad, men hon tar alltid styrning och har alltid en någorlunda broms.. :angel:

Ska man ha en passagerare i vagnen i dressyren, eller får jag tävla i min ensitsiga rockard?
Jag har en grafströms (trav)rockard, med trissor och linor, får jag tävla i den?
Vad får och inte får hästen ha för utrustning? Skygglappar? benskydd?
Måste jag ha pisken i handen? (LB eller LA dressyrklass är tanken)
Vad måste jag ha på mig?
 
Läs TR V och återkom med frågor som kanske inte finns att svara på där.
Du måste ju ändå kunna TR om du ska tävla.
 
Jag har läst i TR men måste väl då vara osedvanligt korkad, för jag förstår inte. Så, mina frågor är:
Måste jag ha en groom i vagnen när jag kör LB dressyr?
Får jag ha trissor och lina istället för svängel och draglinor?
Får hästen ha benskydd i dressyrmomentet? Det står enligt mig väldigt tvetydigt i TR.
 
Jag har läst i TR men måste väl då vara osedvanligt korkad, för jag förstår inte. Så, mina frågor är:
Måste jag ha en groom i vagnen när jag kör LB dressyr?
Får jag ha trissor och lina istället för svängel och draglinor?
Får hästen ha benskydd i dressyrmomentet? Det står enligt mig väldigt tvetydigt i TR.
efter att ha ögnat igenom första sidorna i tr V så står det tydligt i mom 500 att man måste ha en groom med sig hela tiden + i vagnen på tävlingsbanan. och jag har ingen koll på körning öht sen innan. läste bara i tr nu.)
 
Ska man ha en passagerare i vagnen i dressyren, eller får jag tävla i min ensitsiga rockard?
Nej, du får inte tävla i en ensitsig rockard eftersom groom alltid måste finnas på vagnen på tävlingsbanan och så nära att den omedelbart kan ingripa om det händer något på tävlingsplatsen. (mom 500.4, 500.5, 504.10)
Jag har en grafströms (trav)rockard, med trissor och linor, får jag tävla i den?
Nej, vagnen måste ha svängel. (mom. 503.2)
Vad får och inte får hästen ha för utrustning? Skygglappar? benskydd?
Skygglappar, ja. Benskydd, nej. (mom. 503.5, 518.17)
Måste jag ha pisken i handen? (LB eller LA dressyrklass är tanken)
Ja (mom. 505.1)
Vad måste jag ha på mig?
Körförkläde, handskar och hjälm. (mom. 505.1)
 
Nej, du får inte tävla i en ensitsig rockard eftersom groom alltid måste finnas på vagnen på tävlingsbanan och så nära att den omedelbart kan ingripa om det händer något på tävlingsplatsen. (mom 500.4, 500.5, 504.10)

Nej, vagnen måste ha svängel. (mom. 503.2)

Skygglappar, ja. Benskydd, nej. (mom. 503.5, 518.17)

Ja (mom. 505.1)

Körförkläde, handskar och hjälm. (mom. 505.1)


I LB behövs inte svängel i dressyr och precision, dock i Maraton. :) Pisken i handen i dressyr o precision, 10 straff annars.
 
Jag har läst i TR men måste väl då vara osedvanligt korkad, för jag förstår inte. Så, mina frågor är:
Måste jag ha en groom i vagnen när jag kör LB dressyr?
Får jag ha trissor och lina istället för svängel och draglinor?
Får hästen ha benskydd i dressyrmomentet? Det står enligt mig väldigt tvetydigt i TR.

Groom måste man alltid ha med sig, den måste vara över 14 år.
(Barnkusk så måste groom vara över 18)

Trissor o lina är ok i LB dressyr o precision.

Benskydd får man inte ha i dressyren.

:)

Lycka till med tävlandet, kul att du börjar tävla! Det känns alltid rörigt i början, jag började tävla för ett år sen och då hade jag mycket frågetecken, men tålmodiga vänner. :) Nu börjar det falla på plats. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Arbetsintervju
  • När ska man söka vård? Depression

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp