Dalahästar, kopia eller original?

Rosett

Trådstartare
Kollade på dalahästar i Gamla Stan här om dagen och slogs av att vissa inte verkade "äkta".

De dalahästar jag sett när jag var yngre, de var snyggt målade. Några jag kollade på nu var inte av samma kvalitet, nån hade t.ex. ett "jack" i mönstret. En verkade t.o.m vara i metall (den var väldigt liten men för tung för att vara i trä). O_o
De som jag tyckte såg ut som dåliga kopior hade heller inga etiketter med tillverkarens uppgifter.

Jag köpte till slut en som enligt etiketten är från Nusnäs.

Skulle ni köpa en dalahäst som är tillverkad utanför Dalarna? Kan en sån ens kallas för dalahäst?
 
Jag fick vända upp och ner på min och ja, det står Nusnäs. Jag trodde bergis att den var fake
 
Finns ju massor bade fejk och akta i gamla stan med omnejd. Oftast ser man i de riktiga svensk hantverkbutikerna att det ar riktiga. Medan i de flesta smockfulla ratiga turistbutiker inte ar det. Finns ju ett litet dalahastmuseum ocksa dar de saljer de riktiga.
Generellt ar val de fejkade lite tyngre for att de ar gjorda i plast eller liknande fran kina. De riktiga handmalade ar av tra och ar mkt lattare. Speciellt de sma versionerna. Sedan ar sjalvklart utsmyckningen av helt annan kvalitet ocksa.

Koper man en riktig brukar det ocksa finnas info om vem som har malat osv.
 

Liknande trådar

Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp