Dålig i magen

Fille

Trådstartare
Jag är gravid, gått halvvägs och är riktigt risig i kistan! Varit det sen jag blev gravid! Eller min mage har alltid varit risig men nu är det värre... Det sprutar bokstvligen ut vissa tillfällen på toa. Tänkte försöka äta bättre mat för att stoppa upp det lite i alla fall. Steg ett är att byta ut brödet till frukosten mot smothie eller kesoplättar. Smothie brukar jag göra av kvarg, bär, mjölk, ev lättyoghurt och ev proteinpulver. Till kesoplättarna tänker jag mig lätt cremefraische med lite honung. Sen då? Vad är mer bra att äta för risiga magar under dagtid? Typ i matväg och så?
 
Givetvis kan du anpassa kosten men effekten kan variera beroende på bakomliggande orsak.

Stoppande kost på sjukhus brukar bla vara morotssoppa, risavkok, vitt rostat bröd och blåbärssoppa.
 
Hur reagerar din mage på fibrer? Min mage mår ofta bra att få jobba med frukosten så jag skulle lägga till t.ex. havregryn och linfrö i smoothien.
 
Givetvis kan du anpassa kosten men effekten kan variera beroende på bakomliggande orsak.

Stoppande kost på sjukhus brukar bla vara morotssoppa, risavkok, vitt rostat bröd och blåbärssoppa.

Bakomliggande orsak oklar... Har varit på VC för att magen har krånglat genom åren, dom säger att det inte är nåt fel! Sambon har laktos så i princip alla mjölkprodukter hemma är laktos. Magen i allmänhet reagerar på för mkt fett, för mkt kolhydrater, för hård mat och kolsyra. Kan reagera på nåt mer jag inte minns... Ska testa blåbärssoppa i alla fall! Vitt bröd älskar jag men en av saken kroppen inte älskar, dock har jag ätit det ändå, senast imorse!
 
Min mage ballar ur av fett och kolhydrater i kombination när jag är gravid, likadant båda ggr. Toppar jag med socker/snask så är det enkel biljett till toaletten. Jag mår som bäst om jag ersätter vitt bröd med lite grövre eller helt enkelt äter gröt till frukost och tar det lugnt med snabba kolhydrater så går det finemang. Massor av grönsaker mår magen också bättre av.
 
Min mage ballar ur av fett och kolhydrater i kombination när jag är gravid, likadant båda ggr. Toppar jag med socker/snask så är det enkel biljett till toaletten. Jag mår som bäst om jag ersätter vitt bröd med lite grövre eller helt enkelt äter gröt till frukost och tar det lugnt med snabba kolhydrater så går det finemang. Massor av grönsaker mår magen också bättre av.

Vill kunna äta gröt men tycker tyvärr att det är blä, men får försöka äta lite GI men utan massa fett så kanske magen blir glad :)
 
Jag har med rysliga problem med magen. Mycket på morgonen. Äter två Falu rågrut med skinka och en liten bra för magen joggi. Dalonino eller något sådant heter den. Vitt bröd är att glömma liksom gröt. Äter lite och med jämna mellanrum. Tål inte vitt bröd, socker, fett o typ grädde, vitlök, glass, listan kan göras lång... Just nu är det ganska stopp så äter nog en dl chips i kväll eftersom jag är ledig i morgon. Annars blir det garanterat ett besök på rastplatsen med toalett som ligger på väg till jobbet. Har ibs.
 
Jag har med rysliga problem med magen. Mycket på morgonen. Äter två Falu rågrut med skinka och en liten bra för magen joggi. Dalonino eller något sådant heter den. Vitt bröd är att glömma liksom gröt. Äter lite och med jämna mellanrum. Tål inte vitt bröd, socker, fett o typ grädde, vitlök, glass, listan kan göras lång... Just nu är det ganska stopp så äter nog en dl chips i kväll eftersom jag är ledig i morgon. Annars blir det garanterat ett besök på rastplatsen med toalett som ligger på väg till jobbet. Har ibs.

Jag har funderat på om jag har någon "ibs light"! Skulle helst vilja köra 5:2, då brukar magen hålla sig ganska lugn, men går ju varken nu eller om amningen funkar som den ska...
 
Min mage betedde sig också helt mysko som gravid.

Det visade sig till slut efter mycket om och men att jag hade zinkbrist, vilket kan ge diarré :turd:
 
Det skadar ju inte att kolla upp :)
Barnet tar ju det den behöver hör man ju jämt. Och om barnet tar sista lagret av något så lär det ju märkas på mamman tycker jag.

Jag äter ju vitamintabletter också, så nån form av zink får jag i mig till barnet men kan ju vara så att det inte räcker för mig då :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hittade på sonen stå och mata valpen med sånna här pedigre-pinnar,dom som är platta och långa. Står på förpackningen att man får ge 2 om...
Svar
6
· Visningar
1 282
Senast: Fibusen
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 313
Senast: Brandgul
·
Hundhälsa Min 15 veckors valp har nu varit dålig i magen till och från i en vecka. Konsistensen på avföringen är "löst potatismos" och hon har...
Svar
12
· Visningar
8 632
Senast: Daff
·
F
Hundhälsa Hej! Antar att detta är en sida mer för hästar men läst en massa inlägg rörande hundar likaså. Tänkte höra om någon har samma...
Svar
10
· Visningar
5 595
Senast: fridisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp