Dålig luft i lägenhet?

MissFideli

Trådstartare
Mina föräldrar köpte för drygt 2 år sen en lägenhet. Sen de flyttade in där har båda mått lite konstigt. Mamma är förkyld mycket mer ofta än tidigare och även pappa är trött och håglös.
Nu har dom börjat fundera på om det är nått med luften i lägenheten. När de skulle tapetsera om i sovrummet hittades mögel i nån träskiva som satt mellan 2 fönster. Det hade varit en spricka i innerväggen just där och eftersom det är nära ett fönster som används för vädring, gjordes "inget mer" än att ta bort den skivan som var drabbad och ersätta med ny. Dom hittade inget mer mögel än det.
Det har varit problem med vattenläckage från grannen övers kylskåp 2 ggr, men försäkringsbolag och nån från föreningen har tittat och sagt att det torkar av sig självt. Inget mer har märkts av det på ett par månader nu.
Ventilationen är ganska nyligen kontrollerad och godkänd. De har en luftfuktare på hela tiden då luften nu under vintern varit väldigt torr, vilket ju är vanligt.

Kan man kolla nått mer? Hur går man till väga i så fall?
 
Nu har vi en försäkring som gör att vi får en "besiktning" var 4:e år så då kollade vi alla ytterväggar med en fuktmätare. Vi hittade att en av väggarna hade förhöjda värden som gick att lösa på rätt lätta medel.
 
Finns en del mögel och bakteriesorter som kan ge ganska ordentliga besvär. Som överkänslighet eller allergi, lite beroende påoch olika för olika perssoner.
Som ett första steg så öppna allt vad ventilation heter!
Sen lär nog de där problemen som var synas i sömmarna. Mögel under plastmattor och liknande är riktigt mysigt osv.
 
Finns en del mögel och bakteriesorter som kan ge ganska ordentliga besvär. Som överkänslighet eller allergi, lite beroende påoch olika för olika perssoner.
Som ett första steg så öppna allt vad ventilation heter!
Sen lär nog de där problemen som var synas i sömmarna. Mögel under plastmattor och liknande är riktigt mysigt osv.

Ventilationen är så öppen den kan vara, nästa steg är öppna fönster och det är ju inte direkt praktiskt möjligt nu.
Alla golv relativt nybytta, men vad som sitter i väggar och tak vet vi ju inte förstås. Jag sade redan från början att de borde kolla upp mer när de hittade mögel i väggen, men eftersom det var en spricka just där och det är precis bredvid ett fönster ansåg mina kära föräldrar att det var därför och inget mer behövde kollas :banghead:
 
Ventilationen är så öppen den kan vara, nästa steg är öppna fönster och det är ju inte direkt praktiskt möjligt nu.
Alla golv relativt nybytta, men vad som sitter i väggar och tak vet vi ju inte förstås. Jag sade redan från början att de borde kolla upp mer när de hittade mögel i väggen, men eftersom det var en spricka just där och det är precis bredvid ett fönster ansåg mina kära föräldrar att det var därför och inget mer behövde kollas :banghead:
Dessväre är det nog bara att öppna fönstret och sätta på fläkt för värmen, hälsan går före. Funkar inte det så är det att bo någon annanstans. Dessvärre så sätter sig den där lukten i kläder och föremål så får de inte bukt med det så blir det att byta ut hela bohaget med kläder och allt om det vill sig riktigt illa.
 
Dessväre är det nog bara att öppna fönstret och sätta på fläkt för värmen, hälsan går före. Funkar inte det så är det att bo någon annanstans. Dessvärre så sätter sig den där lukten i kläder och föremål så får de inte bukt med det så blir det att byta ut hela bohaget med kläder och allt om det vill sig riktigt illa.

Nu förstår jag inte? Det finns ingen lukt som ska vädras ut? :confused:
 

Liknande trådar

Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 513
Senast: pepp
·
Hästvård Jag har en häst som nu ibland piper( väldigt tyst mer som ett litet gnyende från en ledsen hund) vi ansträngning. Jag har bara hört det...
Svar
8
· Visningar
2 786
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
Hundhälsa Ska försöka göra mig kort och försöka skriva så man förstår,för jag behöver information. Vet inte om man får skriva ut namnet på sitt...
Svar
9
· Visningar
2 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp