Dålig magkänsla

Status
Stängd för vidare inlägg.
Altså måste skriva av mig lite. Min häst var jättefin för 3 veckor sedan när jag red. Hur fin i formen som helst och allt kändes jättebra. Så kom värsta leran som sedan frös på osv. Vi har haft traktbrodd ett tag (första gången vi haft det, annars har vi haft 4 brodd på varje sko).. har mest promenerat och longerat (typ longerat 2 gånger på 3 veckor) och dom gångerna har hon inte varit halt men jag har tyckt att hon varit lite ojämn i steget (i trav på volt, ej galopp och skritt), jag tänkte först att hon var lite stel eller osäker på underlaget (hon är lite känslig på just underlag ibland) så jag lät henne galoppera på framåt ganska mycket och sätta ner hovarna ordentligt och visst lite av stela intrycket försvann men inte helt så där började min magkänsla bli dålig..
Hon är av det latare och bekvämare hållet och när hon degar på så kan hon se lite knackig ut men det brukar försvinna när hon kommer igång.. men jag har sån konstig känsla att nåt är fel men vet inte vad och jag blir tokig.
Ikväll kände jag på hennes ben. Ingen värme eller svullnad men på vänster bakhov var hon varmare än på höger så då fick jag ju ännu sämre magkänsla.. inte svullen nånstans, ingen feber.
Jag börjar genast tänka på fång. Hon är ju lite rund om magen nu då hon inte gjort mer än gått promenader. Hon äter mindre hö än hon brukar och är lättfödd. Kan ju inte ta bort allt hö liksom.

Vet inte om det bara jag som är nojjig eller om min känsla är rätt. Men jag vågar inte rida och idag fick hon vila fast jag tänkt gå promenad..

Har ju bokat tid hos veterinär men det är om en vecka och jag blir knäpp av att inte veta. Det är det värsta jag vet, ovissheten. Att inte veta OM eller VAD som är fel..

Min häst har aldrig varit så skadad/halt för att behöva veterinärvård så nu får jag ju ångest för det också. Att jag gjort nåt fel. Har jag ridit fel? Har jag förstört min häst? Vi har ju klarat 3 år tillsammans utan hälta och skit..

Som sagt alla tankar snurrar runt såhär hela tiden.
hade varit lättare om hon hade vari blockhalt eller haft ett köttsår eller nåt annat man kan se. Nu går jag efter en känsla och en varm hov typ..
 

En varm hov behöver ju inte betyda mer än att hon vrickat sig om hon nu inte är van gå med bara traktbrodd. Så måla inte faan på väggen innan du varit hos veterinären.
Vår har ju varit knackig och kort i stegen ett tag och där visade det sig bero på dålig blodcirkulation i rumpmusklerna. Tips är kolla sadeln, vår har gått med fel sadel med ägaren alldeles för länge.
Sen det där med att hästen är rund om magen och därför får mindre hö. Det är svårt banta bort en övervikt på häst genom att ge den mindre och mindre foder. Hästar är bra på att sänka metabolismen när maten tryter, det är så de överlevt evolutionen på stäppen :)
Vet du vad hon väger? Har du en uträknad foderstat så du har koll på smrp/MJ-kvoten och övriga värden?
 
Har du ingen erfaren person I stallet som kan titta på henne? Det är jättebra att du bokat vet men tills dess vore det ju bra om du kunde få lite råd på hemmaplan. Tyvärr går det ju inte att säga något alls utan att ha sett hästen.
 
En varm hov behöver ju inte betyda mer än att hon vrickat sig om hon nu inte är van gå med bara traktbrodd. Så måla inte faan på väggen innan du varit hos veterinären.
Vår har ju varit knackig och kort i stegen ett tag och där visade det sig bero på dålig blodcirkulation i rumpmusklerna. Tips är kolla sadeln, vår har gått med fel sadel med ägaren alldeles för länge.
Sen det där med att hästen är rund om magen och därför får mindre hö. Det är svårt banta bort en övervikt på häst genom att ge den mindre och mindre foder. Hästar är bra på att sänka metabolismen när maten tryter, det är så de överlevt evolutionen på stäppen :)
Vet du vad hon väger? Har du en uträknad foderstat så du har koll på smrp/MJ-kvoten och övriga värden?

Hon äter endast hö (bara nån morot och så i krubban) men första skörden istället för andra som vi annars alltid haft förut så därför ökar hon i vikt ännulättare och på det nu så rids hon inte då hon sett knackig ut. Har för bra hö helt enkelt och fick ej tag på nåt vettigt halm som var planen :/ Hon kan inte äta annat än grovfoder, extremt lättfödd och hetsäter. Hon började bli finare på hösten runt magen så det går att få ner med motion :)

Sadeln är utprovad flera gånger och gås egenom årligen, men det är på listan också men i januari/febriuari (den kollades i slutet på april). Vet att den måste jämnas till i stoppningen lite men hon har inte gått med sadeln på 3 veckor och känns fortfarande inte bättre i magen.

Hon har dock som jag glömde skriva litet skav pga av fettma/skinnvalkar på vänstersida under/mellan frambenen sedan när jag köpte henne (hon fick alldeles för mycket mat av fd ägare) som blivit värre fast jag rakat bort pälsen och gjort rent och smörjt varje dag. Hon har inte stört sig på det förut men det är också en grej jag är lite orolig för om det gör henne lite kortare i steget just på den sidan.

Jag blir nojjig och målar lätt upp svartaste svart när nåt sånt här händer. Specellt när hon varit så frisk man kan komma hela sitt liv. Aldrig sjuk, aldrig halt och behövt veterinärvård också klandrar jag mig själv.
 
Har du ingen erfaren person I stallet som kan titta på henne? Det är jättebra att du bokat vet men tills dess vore det ju bra om du kunde få lite råd på hemmaplan. Tyvärr går det ju inte att säga något alls utan att ha sett hästen.

Har hästen själv i litet stall så har inte så många att få hjälp av, därav bokade jag tid på kliniken men dom hade köer så kunde inte komma på engång.Ringde i fredags och fick en tid på tisdag till veckan, alltså inte idag :/
Jag hade folk jag alltid frågade innan men dom litar jag inte på längre.

Det är ingen annan än jag som känner att nåt är fel och ser det lilla och känner det lilla hon visar.
Oftast är hon supertydlig om nåt är fel som i somras fastnade en sten mellan skorna och hon blev blockhalt i skritt, så hoppade av tog bort stenen och så var hon som vanligt igen. Hon blir även blockhalt om hon tappar en sko... dramaqueen deluxe.

Det är väl därför jag är så osäker nu att hon inte visar tydligare. Inbillar jag mig eller är känslan rätt elelr letar jag bara fel.. blir inte klok på mig själv
 
Idag så har både jag och stallägaren känt på min hästs ben och hovar och värmen hade gått ner och var normal i alla hovarna. Snacka om att jag blev lättad.
Jag måste försöka inte tänka det värsta hela tiden men det är sååå svårt :mad:
Så vi gick en promenad ikväll och myste massor innan det och efteråt iallafall.

Ibland funderar jag på om jag börjar bli tokig. Jag menar på jobbet (jobbar i ett stall) så har vi haft en hel del ofräsha hästar hit och dit som gått orent eller varit jättehalta och typ alltid en häst som står i sjukhage. Kan det vara så att man då börjar leta fel hemma med på sina egna djur? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 995
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
535
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp