Dåligt bemötande på klinik

mandy90

Trådstartare
Var inne med min unghäst idag efter att vi bokat in en tid. Jag nämnde att hon haft hovböld å att jag ej visste om den nubarande hältan var pga denna eller om det var en senskada eller nåt.

Man hoppas ju att de tänker lite när man bokar in tid, men jag fick ju min tid idag, måndag. Dessvärre visar det sig när jag kommer dit att hovslagaren bara är där tisdagar och nån mer dag. Besöket idag varade i kanske 10 minuter totalt efter att jag sprungit å visat hältan.

Jag fick en ny tid inbokat redan imorgon..... förjävligt när man ska hålla på att lasta unghäst och åka ca 8 mil.. imorgon är jag dessutom ensam eftersom min vän ej kan ta ledigt då med. Usch.

Tror ni det blir dubbla stationsavgifter? Skulle min hovslagare kunna fixa detta hemma? Blir det dyrare på klinik? Jag håller tummarna för att jag ska klara det imon... :(
 
Håller tummarna att det går bra imorgon!

Om du nämnde redan när du bokade tiden att du misstänkte det hade med hovbölden att göra så tycker jag det var dåligt planerat av kliniken. Du kunde ju frågat där om din egen hovslagare skulle kunna fixa det ? :)
 
Håller tummarna att det går bra imorgon!

Om du nämnde redan när du bokade tiden att du misstänkte det hade med hovbölden att göra så tycker jag det var dåligt planerat av kliniken. Du kunde ju frågat där om din egen hovslagare skulle kunna fixa det ? :)

Jo jag kunde frågat så mycket! Men jag var så glad att hästen var så lugn och att det inte var något allvarligt med senan eller så så jag bara tackade och tog emot vad som erbjöds. :/

Det var först efteråt som verkligheten kom ikapp och jag insåg att jag precis haft mitt första å mest onödiga besök på klinik hittills.

Är dock tacksam för att det samtidigt blir lite transportträning för hästen och lite sådär. :)
 
Jag undrar över rubriken i relation till inlägget.
Vari ligger det dåliga bemötandet?
Eller är det den mindre lyckade planeringen som TS anser är bemötande?
 
Jag undrar över rubriken i relation till inlägget.
Vari ligger det dåliga bemötandet?
Eller är det den mindre lyckade planeringen som TS anser är bemötande?
Ja det var det jag syftade på, att åka dit med en 1,5 åring, de kollar på henne i knappt tio minuter, de gröte lite ur hoven bara, och att jag sedan måste åka tillbaka dagen efter ca 8-9 mil enkel bägför att hovslagaren som bor 8 km från stallet ska fixa det..
 
Jo jag kunde frågat så mycket! Men jag var så glad att hästen var så lugn och att det inte var något allvarligt med senan eller så så jag bara tackade och tog emot vad som erbjöds. :/

Det var först efteråt som verkligheten kom ikapp och jag insåg att jag precis haft mitt första å mest onödiga besök på klinik hittills.

Fast hur menar du att besöket var onödigt? Du fick ju reda på att din häst inte hade en allvarlig senskada.

Att det skulle vara ett "dåligt bemötande" har jag svårt att se!
 
Är din ordinarie hovslagare godkänd? Ibland kan det behövas en klinikhovslagare vid lite allvarligare åkommor. Hästen behöver kanske bedövas också vid ett ingrepp, och då kan det vara bra att vara på klinik annars måste du ju boka in en vet som kommer ut samtidigt som din hovslagare.
 
Tyvärr har man ju lite ansvar själv också, om du hade sagt vid tidsbokning att det ev. kan vara en hovböld så borde de ju satt dig på en tid då hovslagaren är där.
På min ena klinik hade de bara hovslagaren där på torsdagar, men självklart hältutredningar alla dagar i veckan. Om det visade sig vara ett hovslagarjobb så fick man komma tillbaka. Var det misstänkt hovslagarjobb redan från början (som med återbesöken på vår fångponny) så blev det torsdagar direkt.
Samma på djusjukhuset som jag bokat tid på ett par gånger, jag har inte bara beskrivit problemen utan också begärt vilka som ska titta på hästen. En gång ville jag ha både hältutredning av veterinär och ha fysioterapeut på plats, då fick vi krångla lite med tiderna bara :)

Om de inte var otrevliga mot dig dessutom så är det ju inget dåligt bemötande :) Att de "bara gröpte lite" i hoven betyder väl att de såg att det var en hovböld och således lämnade det åt hovslagaren? Vad skulle de mer ha gjort?
Dumt att börja röntga och ultraljuda för massa pengar om man misstänker hovböld!
Hoppas nu det bara är en hovböld också, så lilla hästen blir pigg och frisk snart!
 
Tycker som du, att du fick ett dåligt bemötande av kliniken.
Om dom misstänker hovböld då bokar man naturligtvis tid när hovslagaren är där.
Din tid är också viktig.

Om du har en duktig hovslagare som du litar på, så tycker jag du kan ringa kliniken och fråga om din egen hovis kan titta på hoven.
 
Tycker som du, att du fick ett dåligt bemötande av kliniken.
Om dom misstänker hovböld då bokar man naturligtvis tid när hovslagaren är där.
Din tid är också viktig.

Om du har en duktig hovslagare som du litar på, så tycker jag du kan ringa kliniken och fråga om din egen hovis kan titta på hoven.

Fast som jag förstod det så misstänkte ju inte kliniken en hovböld?
Eller så har jag missuppfattat.
Om TS nämnde hovbölden vid bokning, så har kliniken tabbat sig.
Om TS nämnde hovbölden vid besöket, så har ju inte kliniken gjort fel?
 
Fast dåligt bemötande? Nja. Vid klinikbesök är det ofta bra att vara övertydlig vid sina bokningar, eftersom att du ville boka tid med deras hovslagare samt veterinär. Nu gjorde ju veterinärerna sitt jobb och uteslöt senskada.
 
Fast som jag förstod det så misstänkte ju inte kliniken en hovböld?
Eller så har jag missuppfattat.
Om TS nämnde hovbölden vid bokning, så har kliniken tabbat sig.
Om TS nämnde hovbölden vid besöket, så har ju inte kliniken gjort fel?
I huvudinlägget stod det

"Var inne med min unghäst idag efter att vi bokat in en tid. Jag nämnde att hon haft hovböld å att jag ej visste om den nubarande hältan var pga dennaeller om det var en senskada eller nåt. "

Kliniken kunde därför antagit att om hästen har haft problem med hovarna tidigare...
Så är det bra att ha hovslagare på plats
 
I huvudinlägget stod det

"Var inne med min unghäst idag efter att vi bokat in en tid. Jag nämnde att hon haft hovböld å att jag ej visste om den nubarande hältan var pga dennaeller om det var en senskada eller nåt. "

Kliniken kunde därför antagit att om hästen har haft problem med hovarna tidigare...
Så är det bra att ha hovslagare på plats

Men när berättade TS detta för kliniken? Var det vid tidsbokningen eller vid själva klinikbesöket.
 
Fast hur menar du att besöket var onödigt? Du fick ju reda på att din häst inte hade en allvarlig senskada.

Att det skulle vara ett "dåligt bemötande" har jag svårt att se!

De utgick ifrån att det kom från hoven. De ultraljudade ju aldrig senan igår..

Sen kan ju jag tycka att det var onödigt eftersom jag nämnde att hon haft hovböld att de bokar in mig en dag de ej har hovslagare på plats. Å särskilt när det gäller en unghäst som ska behöva fara fram å tillbaks, å lilla jag som fått ta ledigt från jobb och fick ta ledigt idag med. Så jo jag står fast vid att mitt besök där igår var onödigt. Få fara i över 2 timmar totalt för ett besök på 10 minuter, å sedan behöva återkomma dagen efter. Å att jag därmed förlorat en dagslön som ligger på lika mycket som hela stallhyran. Å idag förlorade jag den lönen med plus att pappa fick ta ledigt för att hjälpa till med lastning och körning.
 
Är din ordinarie hovslagare godkänd? Ibland kan det behövas en klinikhovslagare vid lite allvarligare åkommor. Hästen behöver kanske bedövas också vid ett ingrepp, och då kan det vara bra att vara på klinik annars måste du ju boka in en vet som kommer ut samtidigt som din hovslagare.
Ja men det var ju därför jag bokade hos kliniken fråm första början. Jag tänkte att är det senan så får jag det kollat, är det något annat så fixar deras hovlsagare det. Därmed slipper jag kalla ut först veterinär som säger att jag ska gå till hovslagare som säger att jag ska be veterinär om recept osv. Eller tvärt om.

Sedan har jag ingen hovslagare ännu, men killen på kliniken var han jag hade tänkt ringa ändå.

Jag har bara ägt hästen en månad och hon verkades dagen innan jag hämtade henne.
 
Tyvärr har man ju lite ansvar själv också, om du hade sagt vid tidsbokning att det ev. kan vara en hovböld så borde de ju satt dig på en tid då hovslagaren är där.
På min ena klinik hade de bara hovslagaren där på torsdagar, men självklart hältutredningar alla dagar i veckan. Om det visade sig vara ett hovslagarjobb så fick man komma tillbaka. Var det misstänkt hovslagarjobb redan från början (som med återbesöken på vår fångponny) så blev det torsdagar direkt.
Samma på djusjukhuset som jag bokat tid på ett par gånger, jag har inte bara beskrivit problemen utan också begärt vilka som ska titta på hästen. En gång ville jag ha både hältutredning av veterinär och ha fysioterapeut på plats, då fick vi krångla lite med tiderna bara :)

Om de inte var otrevliga mot dig dessutom så är det ju inget dåligt bemötande :) Att de "bara gröpte lite" i hoven betyder väl att de såg att det var en hovböld och således lämnade det åt hovslagaren? Vad skulle de mer ha gjort?
Dumt att börja röntga och ultraljuda för massa pengar om man misstänker hovböld!
Hoppas nu det bara är en hovböld också, så lilla hästen blir pigg och frisk snart!


Jo men jag sa att det eventuellt är en ny hovböld som dykt upp när jag ringde. Å jag utgoc
Fast som jag förstod det så misstänkte ju inte kliniken en hovböld?
Eller så har jag missuppfattat.
Om TS nämnde hovbölden vid bokning, så har kliniken tabbat sig.
Om TS nämnde hovbölden vid besöket, så har ju inte kliniken gjort fel?

Jag nämnde att hon har haft hovböld å att jag inte visste om hon var halt pga det eller om det var i senan eftersom senan var svullen.
 
Jo men jag sa att det eventuellt är en ny hovböld som dykt upp när jag ringde.

Jag tycker att du ska ta detta med kliniken, fråga varför dom bokade in dig på en dag då det inte fanns någon hovslagare tillgänglig och berätta att detta har kostat dig massor med extra pengar. Tycker gott att dom kan bjuda dig på det första besöket i alla fall.
 
Jag tycker att du ska ta detta med kliniken, fråga varför dom bokade in dig på en dag då det inte fanns någon hovslagare tillgänglig och berätta att detta har kostat dig massor med extra pengar. Tycker gott att dom kan bjuda dig på det första besöket i alla fall.
Jag tänkte tagit upp det idag, men fick mest stå med hovslagaren som inte kan göra något åt saken. De ansra var hela tiden upptagna med andra. Jag vämtar till räkningen kommer så får jag ta det då. De kanske räknat bort första dagen om jag har tur!
 
Jag tänkte tagit upp det idag, men fick mest stå med hovslagaren som inte kan göra något åt saken. De ansra var hela tiden upptagna med andra. Jag vämtar till räkningen kommer så får jag ta det då. De kanske räknat bort första dagen om jag har tur!
Ring och prata med dem och säg att du vill ha rabatt för att du fått åka två ggr trots att du nämnde hovböld när du bokade första gången. Om de är måna om sitt rykte kanske de går med på detta?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 011
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 616
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp