Damasker, senskydd, strykkappor mm

Plantan

Trådstartare
Det finns en uppsjö av olika sorters skydd för hästens ben. Har du olika skydd beroende på vad hästen ska göra? Har hästen ett par i hagen, ett par till uteritt, ett till hoppning, ett par till dressyr...
Vad använder du och vad är fördelarna?
 
:)
Hmmm... Så många kunniga häst-människor och så många hästben. Tänk om man kunde få veta!
;)
 
Olika skydd har ju olika funktion.
Vid hoppning har jag senskydd fram för att skydda senorna från slag och kotskydd bak för att skydda kotorna från strykningar. Samma vid uteritt och terräng (om vi fortsätter med terräng kommer jag att köpa terrängskydd, de täcker även framsidan av benen och är högre än kotskydden).
Strykkappor eller lindor vid dressyr för att skydda mot strykningar.
Senskydd eller lindor fram och kotskydd bak vid markarbete.
Använder inte skydd i hagen.
 
Jag använder inte skydd i hagen, skulle jag någon gång behöva det hade det varit boots eller mjuka comfort skydd som skyddar runt hela benen (som är anpassade för flera timmar i hagen).

Just nu använder jag strykkappor på min häst på alla fyra. Han stryker sig ofta pga mycket bakskjut i bak och sprattel i benen (har blivit bättre nu när han växt på sig och blir mindre unghästig, samt fått bättre balans). Brukade även ha boots ibland men det blir så mycket och han stör sig på det.

På andra hästar som jag hoppade med så använder jag hellre senskydd för att skydda för slag bakifrån på senorna, detsamma gäller terrängskydd. De är bäst anpassade för just det som namnet beskriver.
Men till just min häst är strykkappor bäst då de sitter bäst på benen och passar "allt" (ger ett bra skydd runt om, men då hoppar vi inte och därför är inte senorna under större risk).
 
Sommartid går hästen barfota och då är det inga skydd på förutom senskydd och kotskydd vid hoppning. Vintertid boots i hagen, senskydd och boots vid uteritt eller dressyrarbete och som vanligt senskydd och kotskydd vid hoppning. Vill vi vara fina så lindar jag benen :)
 
Har senskydd och boots fram och korta strykkappor bak vid hoppning och uteritt. Fröken blir lätt 'reaktiv' ibland och då går benen åt alla möjliga håll. För dressyr kör vi med lindor (alltid elastiska lindor med padd, aldrig fleece) eller damasker (om det är blött).

Boots i hagen för tillfället, då en del av hovväggen på insidan en hov är uppverkad (tidigare hovböld) och skon tyvärr då får en 'kant' vilket gör den lätt att plocka av. Och vill inte att den skon åker av.

Annars aldrig skydd i hagen, undantaget Tant som nån gång fick ha gummiring när hon balanserade om sig och började stryka sig själv en period.
 
:)
Hmmm... Så många kunniga häst-människor och så många hästben. Tänk om man kunde få veta!
;)

Vad undrar du över egentligen :confused:

Folk inkl mig själv använder beskydd av olika form dagligen dags . Eller inga .
Blir svårt att veta vad du frågar om /vill ha svar om ?
 
Jag vill egentligen inte ha skydd men hästen stryker sig. Så alltid damasker bak. Har ett par neoprene slit och släng till vardags och ett par finare neoprene till just fint. Har även för frambenen men använder de mer sällan.

Vid hoppning har hon BoT ventilerade senskydd fram och dito teknikskydd bak. Teknikskydd för enda skydden som sitter kvar vid hoppning.

Alltid boots runt om.
 
Det finns en uppsjö av olika sorters skydd för hästens ben. Har du olika skydd beroende på vad hästen ska göra? Har hästen ett par i hagen, ett par till uteritt, ett till hoppning, ett par till dressyr...
Vad använder du och vad är fördelarna?

Senskydd och bakskydd vid hoppning och för det mesta i vardagsridningen. Ibland lindor eller luddskydd. Vid terrängträning höga skydd fram och bak + boots. Inga skydd i hagen.
Fördelarna är såklart att hästens ben, senor osv skyddas. Kan inte se ngn nackdel. Jag har inte upplevt mina hästar som klumpigare eller oförsiktigare med skydd.
 
Min häst stryker sig rejält, vänster bak skapar revor i höger bakskydden. Så högra bakskyddet är alltid ruskigt mer slitet än det vänstra, som knappt revas alls. Hon har känsliga hovar varav vi försöker undvika tappskor i största mån, därav skydd i hagen.

Markarbete: Senskydd fram, korta skydd bak.
Uteritt: Strykappor runt om.
Dressyr: Strykkappor med fluff runt om. Alternativt lindad fram.
Hoppning: Senskydd och boots fram, korta skydd bak.
Hopptävling: Senskydd och boots fram, utan skydd bak då hon öppnar upp bättre utan skydd.
Hage: Boots.
 
Jag använder alltid skydd runt om när jag rider, man ser på skydden att dom behövs. Boots har jag bara när han har broddar.

Hoppning och markarbete: Senskydd
Dressyr: lindor eller strykkappor
Uteritt: Senskydd
Terräng: Terrängskydd och boots runt om
Inga skydd i hagen.
 
Vad undrar du över egentligen :confused:

Folk inkl mig själv använder beskydd av olika form dagligen dags . Eller inga .
Blir svårt att veta vad du frågar om /vill ha svar om ?

Kan ju helt enkelt bara vara intressant att veta vad folk använder och varför och lite allmänt hur man tänker kring skydd. Tycker jag iallafall :)
 
Min gammelman hade strykkappor fram eller hela skydd runt om vid ridning. Ibland lindad fram.
I hagen boots fram pga han trampade av sig skorna lätt
I boxen ibland BoT-paddar bak.
 
Det finns en uppsjö av olika sorters skydd för hästens ben. Har du olika skydd beroende på vad hästen ska göra? Har hästen ett par i hagen, ett par till uteritt, ett till hoppning, ett par till dressyr...
Vad använder du och vad är fördelarna?
Använde strykkappor då han var något trång i bak men främst på vintern när han hade broddade boots bak när vi red
 
Har senskydd vid all typ av ridning om jag inte orkar linda eller har på damasker.
De senare har jag vid dressyr och gärna lindor vid uteritt i snö så det är lättare att torka än senskydd ^_^.
Förra hästen hade alltid Strykkappor bak men nuvarande är inte van vid skydd bak och får därför gå utan.

Hon trampar av sig skorna i ett också så hon går med boots 24/7 nu på betet. Oftast gummi boots då de är enklare att tvätta av men har också neopren som fin skydd :)
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 266
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Lutten
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
921
Senast: inaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp