DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Jag hade 2 killar ihop som varit tillsammans sen de var små
  • luktar illa ( sant/falskt ?) Nej det tycker jag inte. Visst om jag varit slö med att städa buren och ja det luktade inte mysigt när jag städade buren. De hade en kisshörna och de luktade när man grävde i den, inte annars.
    bajsar och kissar precis överallt ( sant/falskt ?) ja mina gjorde det. Nu är det ju inga mängder som kommer så det var inte direkt något problem. Jag hade fleecefilt eller handduk under om de var i soffan
    skräpar ner nåt oerhört ( sant/falskt ?) Det beror nog på hur buren ser ut. Med låga kanter kan de gräva ur lite spån men det hamnar direkt utanför buren. Det sprider sig inte. Sen skräpade jag själv ner när jag hanterade höet men det var ju inte deras fel.
    skriker och låter hela nätterna ( sant/falskt ?) Nej aldrig blivit störd
    får en massa konstiga och smittsamma sjukdomar, som satinsjukan (sant/falskt ?) Har ingen åsikt. Mina var friska trots att de kom från djuraffär (jag tog över dom senare)
    rymmer så fort de får möjlighet ( sant/falskt ?) nej. Hade mina i komposthage och det var inga problem. De höll sig i soffan om vi var där också
    bits!!! ( sant/falskt ?) Nej
    och rivs!!! ( sant/falskt ?) Nej
    slåss med varandra ( sant/falskt ?) Inte mina och de var 2 okastrerade hanar. Men det är väl olika som med alla djur
    svårt att få tama ( sant/falskt ?) Mina kom vuxna och ohanterade. Med godis vann jag deras hjärtan
    behöver jäääättestor plats ( sant/falskt ?) Jag hade mina i bur, men hade en lekhage då fick skutta i också. Jag klippte kompostgaller på hälften som staket. Sen la jag en bordsduk under och fleece över. Då kunde jag plocka ihop hagen varje gång och flytta den. Där hade jag leksaker, mat, ibland en katt eller två *s*
    går inte ihop med katter ( sant/falskt ?) Mina katter hoppade in i lekhagen lite då och då. Marsvinen bestämde helt klart. Då var det ändå jagande utekatter. Hunden gick också bra.
    svårskötta ( sant/falskt ?) Nej inte alls
 
Ni frestar mig...,,, Förutom det där med nattmackan då, men det händer inte så ofta ändå.....


Är det nån risk att katterna tar dom???? Känns som det...
Beror nog mycket på katterna. Vår katt bryr sig inte om dom när dom är i buren, är de däremot på golvet ser han dom som byten.
 
Vi har haft totalt åtta marsvin genom åren. En av de vi har nu har ett väldigt eget humör, hon nyps när man har henne uppe tex. Hon har väldigt mycket egen vilja och är inte alls ett marsvin som uppskattar att komma upp för gos. Å andra sidan är hon väldigt rolig just för att hon har så mycket egna idéer och hon tillhör nog inte majoriteten av hur marsvin brukar vara.
 
Vi har haft totalt åtta marsvin genom åren. En av de vi har nu har ett väldigt eget humör, hon nyps när man har henne uppe tex. Hon har väldigt mycket egen vilja och är inte alls ett marsvin som uppskattar att komma upp för gos. Å andra sidan är hon väldigt rolig just för att hon har så mycket egna idéer och hon tillhör nog inte majoriteten av hur marsvin brukar vara.
Jag har ett helt gäng sådana :D Gosigheten brukar komma när de blir äldre, men visst finns det de marsvin som inte alls vill gosa
 
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Vi tycker det räcker med en :D. Hon är den enda av marsvinen som klivit in i skafferiet utan att vi sett och därmed lyckats med konsten att bli instängd en stund :o:D.
Haha, nu har mina galningar kommit upp lite i ålder och lugnat sig en del men att öppna dörrar/luckor eller hoppa över burkanter för att det är roligare på andra sidan har varit väldigt populärt här. Nu stannar de i burarna eftersom de har gigantiska burar och mycket aktivering men skulle jag skärma av så skulle de säkert försöka ta sig ut. På utställningarna så gäller det att ha locket på för Trubbel och Sassy tar sig gärna en promenad om de får chansen och Trubbel lever upp till sitt namn och driver mig tokig ibland. Som igår när hon vägrade att uppföra sig för domaren men satt och pussades som bara den så fort bedömningen var över :meh:
 
Haha, nu har mina galningar kommit upp lite i ålder och lugnat sig en del men att öppna dörrar/luckor eller hoppa över burkanter för att det är roligare på andra sidan har varit väldigt populärt här. Nu stannar de i burarna eftersom de har gigantiska burar och mycket aktivering men skulle jag skärma av så skulle de säkert försöka ta sig ut. På utställningarna så gäller det att ha locket på för Trubbel och Sassy tar sig gärna en promenad om de får chansen och Trubbel lever upp till sitt namn och driver mig tokig ibland. Som igår när hon vägrade att uppföra sig för domaren men satt och pussades som bara den så fort bedömningen var över :meh:
Den här damen skulle aldrig få för sig att pussas :p.
 
Typ så ja. Hon har liksom spring i benen och inte tid att sitta uppe (blir 3 år i januari).
Mina har börjat lugna sig i treårsåldern så det finns hopp ^.^

Jag brukar rekommendera att man köper ett vuxet marsvin om man absolut vill ha en myspropp, dels för att unga djur nästan alltid har spring i benen och dels för att det finns de marsvin som aldrig vill sitta still och mysa. Med ett vuxet, eller iallafall halvvuxet marsvin så vet man lite mer vad man får. Det spelar också stor roll både vad för linjer marsvinet kommer ifrån och från vilken uppfödare
 
Våra marsvin var otroligt barnvänliga, dock svåra att få tama. Men de varken bet eller rev någon. Skräpade inte ner och buren luktade inte mycket (mycket värre med kanin!).

Dock kommer jag aldrig mer skaffa ett burdjur, svårt att erbjuda dem ett gott liv. Vi fick våra marsvin av en jobbarkompis vars barn tröttnat och vi hade dem tills de dog. Men några nya blir det inte.
 
det där med katterna beror ju på vad hur katterna är lagda. Jag är uppvuxen med marsvinsuppfödning och vi hade en del öppna burar som katterna kunde hoppa in i. Hittills blir katterna rädda när det kommer ett marsvin tultandes, de har även lämnat små ungar ifred. En period tjänstgjorde min katt som barnvakt och la en tass på ungarna när de sprang förbi henne när hon låg i buren, hon fällde aldrig ut några klor (men rek såklart inte att ha öppna burar med små ungar om man har katt, de små är ju mycket mer råttlika än de vuxna som väger som en halv liten katt.
 
Jaha...
I ett obevakat ögonblick lovade jag en bekant att vara djurvakt åt deras två marsvin när de åkte på semester. När dagen D kom svängde det in en stor skåpbil på gårdsplanen, och den var fullastad med olika inne-och uteburar, rasthagar, en stor säck med hö, en dito med spån, samt en med äppelgrenar. Och i bilen sitter dessutom de mest bedårande små varelserna... :love::love::love:

Det har varit en underbar vecka med de två små!!! Fortfarande lite blyga varelser, de är inte så gamla, och dessutom kom de ju till en helt ny miljö... Men jag och dottern har suttit, ja jag vågar inte tänka på HUR mycket tid, med varsin i varsitt knä och bara njutit!!! Pillat på dom små öronen, vilket dom älskade, och sen, fast inte när de var i knät, fått lyssna på det här helt underbara ljudet de har när de kuttrar!!! Lättstädat, lättmatat, SÖTA och CHARMIGA, ja, det här bådar inte alls gott...:o;):D

Just NU blir det inga marsvin, men någon gång, när livet ser lite annorlunda ut, så blir det absolut! :love::love::love:
 
Största nackdelen med att skaffa marsvin är väl att de väldigt lätt förökar sig… De är ju så söta så det är lätt hänt att någon ensam liten stackare i behov av hem följer med hem till de man redan har ;)
 
Marsvin:

-Vårat skrek som en siren när kylskåpsdörren öppnades
-Blir lite stökigt med spån och hö hemma samt att de sprätter omkring det
- Väldigt snälla och timida men ganska tråkiga (dottern tröttnade ganska fort på sina)

Jag skulle rekommendera att skaffa råtta istället :). Smarta, ganska lätta att lära tricks, behöver inte halm eller spån utan smidigare med toalett papperströ som inte dammar ner på samma sätt. Allätare och jag kunde komplettera deras foder med en hel del matrester från oss. Går att strosa runt med och ha på axeln, väldigt sociala djur.
 
Marsvin:

-Vårat skrek som en siren när kylskåpsdörren öppnades
-Blir lite stökigt med spån och hö hemma samt att de sprätter omkring det
- Väldigt snälla och timida men ganska tråkiga (dottern tröttnade ganska fort på sina)

Jag skulle rekommendera att skaffa råtta istället :). Smarta, ganska lätta att lära tricks, behöver inte halm eller spån utan smidigare med toalett papperströ som inte dammar ner på samma sätt. Allätare och jag kunde komplettera deras foder med en hel del matrester från oss. Går att strosa runt med och ha på axeln, väldigt sociala djur.
Marsvin, tråkiga? Du har då alldeles uppenbarligen inte träffat våra djur. :p
 
Mina har börjat lugna sig i treårsåldern så det finns hopp ^.^

Jag brukar rekommendera att man köper ett vuxet marsvin om man absolut vill ha en myspropp, dels för att unga djur nästan alltid har spring i benen och dels för att det finns de marsvin som aldrig vill sitta still och mysa. Med ett vuxet, eller iallafall halvvuxet marsvin så vet man lite mer vad man får. Det spelar också stor roll både vad för linjer marsvinet kommer ifrån och från vilken uppfödare
Du är ju expert, jag har nu två ungar från djuraffären och de sitter så snällt i famnarna, även på mina barn. Den ena tjejen somnar på min mage nästan. Är det vanligt? De är födda i juli.
 
Du är ju expert, jag har nu två ungar från djuraffären och de sitter så snällt i famnarna, även på mina barn. Den ena tjejen somnar på min mage nästan. Är det vanligt? De är födda i juli.
Äter de i famnen också? Ibland kan de verka lugna men att de egentligen fryser fast för att de är rädda. Det kan också vara så att ni har fått två mycket lugna och trygga grisar :) Det är ovanligare från butik än från uppfödare, men absolut inte omöjligt
 
Äter de i famnen också? Ibland kan de verka lugna men att de egentligen fryser fast för att de är rädda. Det kan också vara så att ni har fått två mycket lugna och trygga grisar :) Det är ovanligare från butik än från uppfödare, men absolut inte omöjligt
Jo men de äter både från handen och när man lägger fram i famnen. Inte hela tiden för de fryser också men stundtals. De pratar och kuttrar när man klappar dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp