Darrar i fingret när Mac laddas

Silkisif

Trådstartare
Jag undrar varför det darrar i fingret när man drar det över en Mac (laptop) som laddas? Det känns som att den då är strömförande på något vis?

Jag kände nyss att det faktiskt känns om jag drar med fingret på en person som håller i en Mac som laddas.

Vad är det som händer?
 
Kan det vara magnetism? O_o Har för mig att en mobil eller liknande enhet slocknar om man tar den nära...... Men nu kanske jag är ute och cyklar. :o
 
Det är mycket riktigt läckström genom datorhöljet, och om du provar igen så kommer du att märka att fingret "darrar" med samma frekvens oavsett hur fort/hårt du drar. Det är nätspänningens 50 Hz man känner. En laddare med jordad nätanslutning till eluttaget i väggen ger oftast betydligt mindre av de symptomen än vad en ojordad laddare gör, och är som regel ett bättre val. Läckström i datorer är ett känt fenomen, typiskt handlar det om några få milliampere men det är ju trevligare att slippa om det går. Jag hade kollat med Apple om det finns någon jordad modell av laddare till den datormodellen.
 
Det är mycket riktigt läckström genom datorhöljet, och om du provar igen så kommer du att märka att fingret "darrar" med samma frekvens oavsett hur fort/hårt du drar. Det är nätspänningens 50 Hz man känner. En laddare med jordad nätanslutning till eluttaget i väggen ger oftast betydligt mindre av de symptomen än vad en ojordad laddare gör, och är som regel ett bättre val. Läckström i datorer är ett känt fenomen, typiskt handlar det om några få milliampere men det är ju trevligare att slippa om det går. Jag hade kollat med Apple om det finns någon jordad modell av laddare till den datormodellen.

Ha, coolt!
Tack för förklaringen!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min stora kille (Greyhound x Border Collie x Saluki) får ofta darriga bakben efter intensiva springrusher. Darrandet kan hålla på i...
Svar
19
· Visningar
1 614
Senast: em-pirre
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 426
Senast: Lobelia
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp