Dassproblem

Skjøldur

Trådstartare
Jag har ett glatt gäng på fyra sex veckors kattungar. Dom bor i bastun + badrummet. Gissar att dom har 15 m2 ungefär. En unge, tror det bara är en, har fått för sig att kissa i lådorna och skita i hörnen. Dom har fyra lådor så det borde ju räcka. Jag är hos dom rätt mycket men har inte lyckats ta ungen på bar gärning och flytta den till lådan. Gissar att den som gör det är en viss liten fröken som är lite försiktig av sig. Där det varit en skit tvättar jag och häller ut en skvätt såpvatten så att det inte ska vara frestande att sätta sig på precis samma stället. Finns det för övrigt något trix för att få den att välja lådorna till båda behoven?
 
Jag har ett glatt gäng på fyra sex veckors kattungar. Dom bor i bastun + badrummet. Gissar att dom har 15 m2 ungefär. En unge, tror det bara är en, har fått för sig att kissa i lådorna och skita i hörnen. Dom har fyra lådor så det borde ju räcka. Jag är hos dom rätt mycket men har inte lyckats ta ungen på bar gärning och flytta den till lådan. Gissar att den som gör det är en viss liten fröken som är lite försiktig av sig. Där det varit en skit tvättar jag och häller ut en skvätt såpvatten så att det inte ska vara frestande att sätta sig på precis samma stället. Finns det för övrigt något trix för att få den att välja lådorna till båda behoven?

Vad har du för sand och vilka lådor?

Ställ lådorna i hörnen så att den måste gå på lådan? Väljer den ett annat ställe trots det så är det förmodligen sanden den inte gillar då det krävs mer att gräva över bajs.
 
Vad har du för sand och vilka lådor?

Ställ lådorna i hörnen så att den måste gå på lådan? Väljer den ett annat ställe trots det så är det förmodligen sanden den inte gillar då det krävs mer att gräva över bajs.

Men då den skiter på golvet så kan den ju inte krafsa över alls, så jag vet inte. Men jag ska testa att köpa någon finkornig sand av något slag och se hur det går. Jag har toalett-strö och det är väl inte det mest lättkrafsade ströet. Jag har satt lådorna i två hörn, två i duschen efter att ha hittat skit där, och en provisorisk med extra låga kanter inne i bastun.
 
Men då den skiter på golvet så kan den ju inte krafsa över alls, så jag vet inte. Men jag ska testa att köpa någon finkornig sand av något slag och se hur det går. Jag har toalett-strö och det är väl inte det mest lättkrafsade ströet. Jag har satt lådorna i två hörn, två i duschen efter att ha hittat skit där, och en provisorisk med extra låga kanter inne i bastun.

Jag vet ingen katt som inte har gillat everclean, visst man ska ju helst inte ha klumpbildande till kattungar i fall att dom äter men samtidigt hade jag aldrig stått ut med djur som bajsar på golvet så testa :)
 
Jag vet ingen katt som inte har gillat everclean, visst man ska ju helst inte ha klumpbildande till kattungar i fall att dom äter men samtidigt hade jag aldrig stått ut med djur som bajsar på golvet så testa :)

Nej, dom små bebbarna är bara sex veckor så det törs jag inte. Skulle kunna ta in lite vanlig, naturlig sand utifrån och se om det funkar. I så fall ska jag köpa någon icke-klumpbildande sand. Men nu har det inte blivit någon ny hög sedan i förmiddags så vem vet, den kanske väljer lådan i alla fall nu....
 
Minst en låda till behövs. Alltid minst en låda mer än det finns katter.

Om det händer olyckor så lägg bajset i lådan och sätt katt efter katt i lådan och krafsa lite själv.

Tvätta golvet med citrondoftande rengöringsmedel och eftertorka med ättikssprit. Katter ogillar citrondoft och ättiksspriten tar bort lukten av bajs (och kiss) även för kattens nos.

Lådorna ska självklart hållas rena och fräscha men det kan finnas en poäng med att låta lite kiss och bajs finnas kvar i lådan hos små kattungar då och då. Katter lär sig var de ska göra sina behov genom att det luktar kiss och bajs från lådan och där det luktar där sätter de sig.

När du rengjort lådorna så torka dem med klorin. (Jag häller lite klorin på hushållspapper och torkar av dem med efter rengöringen, dödar bakterier och hindrar därmed lukt från lådan.) Klorin luktar ammoniak vilket för en katt luktar som kiss, dvs. de kommer sätta sig där.
 
Minst en låda till behövs. Alltid minst en låda mer än det finns katter.

Om det händer olyckor så lägg bajset i lådan och sätt katt efter katt i lådan och krafsa lite själv.

Tvätta golvet med citrondoftande rengöringsmedel och eftertorka med ättikssprit. Katter ogillar citrondoft och ättiksspriten tar bort lukten av bajs (och kiss) även för kattens nos.

Lådorna ska självklart hållas rena och fräscha men det kan finnas en poäng med att låta lite kiss och bajs finnas kvar i lådan hos små kattungar då och då. Katter lär sig var de ska göra sina behov genom att det luktar kiss och bajs från lådan och där det luktar där sätter de sig.

När du rengjort lådorna så torka dem med klorin. (Jag häller lite klorin på hushållspapper och torkar av dem med efter rengöringen, dödar bakterier och hindrar därmed lukt från lådan.) Klorin luktar ammoniak vilket för en katt luktar som kiss, dvs. de kommer sätta sig där.
Antalet lådor går jag inte efter när det gäller kattungar. I så fall skulle jag just nu behöva ha 17 kattlådor här hemma (13 kattungar + 3 vuxna). Tror generellt inte små kattungar är så känsliga för det eftersom de inte är revirtänkande än. Här hemma nöjer jag mig med 8 lådor just nu. Verkar fungera gott och kattungarna kissar gärna tillsammans precis som ett par fulla tonårstjejer :).
 
Antalet lådor går jag inte efter när det gäller kattungar. I så fall skulle jag just nu behöva ha 17 kattlådor här hemma (13 kattungar + 3 vuxna). Tror generellt inte små kattungar är så känsliga för det eftersom de inte är revirtänkande än. Här hemma nöjer jag mig med 8 lådor just nu. Verkar fungera gott och kattungarna kissar gärna tillsammans precis som ett par fulla tonårstjejer :).

:D 17 lådor verkar tufft ja :D Nej, det skulle inte jag heller ha men blir det problem så som Ts har så skulle det vara första åtgärden. Det behöver inte handla om revir utan om att våga. Är katten lite rädd och lådan står fel enligt denne så sätter hen sig någon annanstans och då får man göra vad man kan för att hjälpa henom att göra rätt :)
 
Jag tyckte våra kattungar kunde lära sig använda Toa-Lätt, det tyckte inte de så det fick bli en sort med sand istället och småttingarna började glatt göra ifrån sig i lådan istället för bredvid :D. Ättika använder jag för att plåna ut spåren av eventuella olyckor, tar bort doften super :up:
 
Antalet lådor går jag inte efter när det gäller kattungar. I så fall skulle jag just nu behöva ha 17 kattlådor här hemma (13 kattungar + 3 vuxna). Tror generellt inte små kattungar är så känsliga för det eftersom de inte är revirtänkande än. Här hemma nöjer jag mig med 8 lådor just nu. Verkar fungera gott och kattungarna kissar gärna tillsammans precis som ett par fulla tonårstjejer :).

*ser 17 kattlådor framför mig* :rofl: :rofl:
 
Men då den skiter på golvet så kan den ju inte krafsa över alls, så jag vet inte. Men jag ska testa att köpa någon finkornig sand av något slag och se hur det går. Jag har toalett-strö och det är väl inte det mest lättkrafsade ströet. Jag har satt lådorna i två hörn, två i duschen efter att ha hittat skit där, och en provisorisk med extra låga kanter inne i bastun.
Toa-lätt, är det såna pellets? Vet många katter som inte gillar det. Det finns vanlig, icke klumpbildande, sand på typ ICA och Coop. Undrar om den heter MissCat möjligen. Finkornig och bra.
 
Konstigt - har tvättat golv och möbler med algtvätt med klor i (klorin men mindre utspätt = billigare) för att de inte ska pissa där igen vilket fungerat bra.
 
Hon gillar väl inte att få kattsanden i tassarna. Prova någon sort som inte fastnar i små kattassar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Citat: Om det händer olyckor så lägg bajset i lådan och sätt katt efter katt i lådan och krafsa lite själv.

Det tycker jag var en väldigt bra idé. Men igår vid lunchtid så flyttade jag tvättmaskinen så mycket det gick så att det blev en långsmal "korridor" mellan den och väggen och fixade en papplåda täckt med plast och toa-lätt strö igen. Sen såg jag att kattmamman hade gjort en hög i en av de stora lådorna. Hon brukar gå ut istället såhär års men hon ville kanske visa ungarna hur man gör... Den där undangömda lådan verkar vara poppis och ingen ny hög har hamnat på golvet. Någon hade kissat på en papperspåse dom fått som leksak däremot. Går det bra nu så fortsätter jag med toa-lätt strö. Det är miljövänligt och även ekonomi-vänligt då man köper det i 50 liters säckar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Det här är säkert en dum fråga, men man blir ju lite orolig... Jag har fyra st fem-veckors kattungar hemma, pigga och alerta och...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Dresden
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 357
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Niceperson
·
T
Däggdjur Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De...
2
Svar
36
· Visningar
2 971
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp