De här med åldersskillnader

LadySara

Trådstartare
Jaha då har man träffat på en karl som är rätt mycket äldre.. jag trivs hur bra som helst i hans närhet och han verkar trivas lika bra med mig.. vi har inte inlett något & jag är vält osäker just på grund av åldern.. Nu vet jag iof inte om han vill inleda nått men känslan av att de kanske kan finns ju där.. så vad säger ni kära bukefalister hur stor vikt lägger ni vid åldern??
 
Allt mindre... Jag har insett att jag själv trivs bäst med de som är yngre än mig, och jag har tyckt att det har varit väldigt jobbigt. Även fast jag själv fortfarande är ganska ung så det handlar inte om speciellt många år egentligen, om 30 år är det knappt att ses som någon åldersskillnad alls.
Men den senaste tiden har jag brytt mig allt mindre, ålder ÄR bara en siffra. Trivs man ihop så gör man, oavsett om det är 1, 10 eller 30 års åldersskillnad. Så länge alla inblandade är vuxna personer hakar jag inte upp mig alls på åldern.
 
Mina föräldrar hade 19 år emellan sig och var tillsammans tills pappa dog (han var den som var äldre). De var lyckliga men någonstans fanns ju alltid att mamma med största sannolikhet skulle bli ensam tidigt. Nu blev det ju lite mer komplicerat än så eftersom hon fick Alzheimers innan hon var 60 år (hon bor på hem och har inte känt igen mig på ca 3 år).

Jag har nog undermedvetet undvikit förhållanden med en stor åldersskillnad just pga att det blir en stor otakt när man närmar sig pensionsåldern. Samtidigt kan man ju inte helt påverka vem man blir kär i.

I övrigt har jag inga invändningar så länge alla inblandade är av laglig ålder.
 
Ålder spelar ingen roll så länge man befinner sig på samma ställe i livet mentalt. Men det kan vara svårt att få ihop sådana saker som vad man ska ägna sin tid åt, hur man ser på olika saker, var man är på väg.

Många problem kan uppstå när man bildar familj där det är stor åldersskillnad mellan föräldrarna. Jag har i mitt jobb träffat många separerade föräldrar. Många av de som kom till mig när jag jobbade med familjerätt var en mamma i tjugoårsåldern och en pappa i fyrtioårsåldern. Pappan var mentalt mogen att leva småbarnsförälderliv medan mamman hade svårt att acceptera att hon inte skulle kunna festa som hon ville. Pappan förstod inte hur hon kunde prioritera sig själv framför barnen medan mamma kände sig kontrollerad.
Givetvis vet jag att det är många föräldraskap som fungerar trots stor åldersskillnad men de kom ju inte till familjerätten.
 
Mitt svar blir väldigt likt @Miljon ovan. Skillnader i fysiska eller för den delen mentala förutsättningar kan finnas (eller inte) alldeles oavsett biologisk ålder tycker jag, har själv erfarenheter av föräldrar med stor åldersskillnad. För egen del tror jag att om bara känslorna finns där så skulle jag inte vilja avskriva dem enbart pga åldersskillnad.
 
Jaha då har man träffat på en karl som är rätt mycket äldre.. jag trivs hur bra som helst i hans närhet och han verkar trivas lika bra med mig.. vi har inte inlett något & jag är vält osäker just på grund av åldern.. Nu vet jag iof inte om han vill inleda nått men känslan av att de kanske kan finns ju där.. så vad säger ni kära bukefalister hur stor vikt lägger ni vid åldern??
Beror ju på hur gamla ni är och hur stor skillad.
 
Ålder spelar ingen roll så länge man befinner sig på samma ställe i livet mentalt. Men det kan vara svårt att få ihop sådana saker som vad man ska ägna sin tid åt, hur man ser på olika saker, var man är på väg.
Precis som du säger i din första mening. Sen är jag osäker på din andra mening. Menar du att Är det under sådana omständigheter som specifikt de par med stor åldersskillnad kan få problem? Som jag ser det så är just dessa problem som alla par oavsett åldersskillnad råkar ut för.
Många problem kan uppstå när man bildar familj där det är stor åldersskillnad mellan föräldrarna
Jag tänker att du har fel. Många problem uppstår för alla när man bildar familj. Oavsett ålderskillnad eller ej.
Jag har i mitt jobb träffat många separerade föräldrar. Många av de som kom till mig när jag jobbade med familjerätt var en mamma i tjugoårsåldern och en pappa i fyrtioårsåldern.
Givetvis vet jag att det är många föräldraskap som fungerar trots stor åldersskillnad men de kom ju inte till familjerätten.
Reagerar lite på dessa på meningarna. Du träffar många olika par. Kan det vara så att du lägger mer märke till de med stor åldersskillnad? Eller är det så att par med stor åldersskillnad är i majoritet hos familjerätten?
Den andra meningen: Är det just åldersskillnaden som ligger till grund för separation när det gäller par som har stor åldersskillnad? Vad ligger då till grund hos de par som inte har någon direkt åldersskillnad?
gulan
 
Jaha då har man träffat på en karl som är rätt mycket äldre.. jag trivs hur bra som helst i hans närhet och han verkar trivas lika bra med mig.. vi har inte inlett något & jag är vält osäker just på grund av åldern.. Nu vet jag iof inte om han vill inleda nått men känslan av att de kanske kan finns ju där.. så vad säger ni kära bukefalister hur stor vikt lägger ni vid åldern??
Frågan är ju lite vad du tycker är rätt mycket äldre? ;) Min make är 11 år äldre än mig, på det stora hela ser jag inga problem med det, han kommer visserligen att gå i pension före mig, men känner jag honom rätt så kommer han trots det ha fullt upp med olika saker så han blir nog mer störd när jag går i pension och kanske vill ha mer tid av honom... :D
 
Jag är lite splittrad i den frågan. Jag kan absolut ha ett stort utbyte av att umgås med en äldre man.
Men - när jag umgås med mina vänner som är 20 + år äldre än mig så ser jag att en relation med någon i den åldern skulle innebära att vi hamnar i otakt rent fysiskt.
Och jag skulle vilja vara med någon som orkar resa och göra fysiska saker.
Jag fyller snart 40 pch vet inte om jag kommer skaffa några barn. Men om jag vill det känns det också bättre att träffa någon som är kanske Max 45-50. Jag skulle inte vilja skaffa barn med någon äldre då jag vill att barnet ska få ha sina föräldrar så länge som möjligt.
 
*svarar alla* han är 16 år äldre än mig dvs 50 år. Har 2 myndiga barn så barn är han gissningsvis helt klar med. Så de måste juh tas i beräkning. Om jag nu vill ha barn. Och isf så känns det som han kommer vara väldigt gammalnär barnet är tonåring. Han har varit en väldigt offentlig person tidigare så d3 kan säkert tisslas en del om vi nu skulle inleda nått mer än vår nuvarande vänskap. Trodde inte han va 50. Gissade max på 45. Ev även yngre. Han är ung i sinnet.
 
min kille är 19 år äldre än mig (25 år + 44 år) och han är det bästa som hänt mig. Var väldigt orolig för hur allmänheten skulle reagera men vi har nästan uteslutande möts av positiva reaktioner. Känns det rätt så kör!
 
*svarar alla* han är 16 år äldre än mig dvs 50 år. Har 2 myndiga barn så barn är han gissningsvis helt klar med. Så de måste juh tas i beräkning. Om jag nu vill ha barn. Och isf så känns det som han kommer vara väldigt gammalnär barnet är tonåring. Han har varit en väldigt offentlig person tidigare så d3 kan säkert tisslas en del om vi nu skulle inleda nått mer än vår nuvarande vänskap. Trodde inte han va 50. Gissade max på 45. Ev även yngre. Han är ung i sinnet.

Jag hade inte brytt mig.
Förutom att jag inte gillar ung i sinnet som princip - vad menar du med det och hur tror du att en random 50åring är?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 559
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 985
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 774
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp