de "inhyrda" i mitt stall.. vad ska jag göra?

L

lillen123

Det är såhär sedan ett år tillbacka så var den ett par som frågade om de fick hyra 2 boxplatser i vårat stall, det skulle vara 2 ponnyer.
Efter lite tänkande så gick vid med på att de skulle få de om de betalade stallhyran och följde vissa regler som tex att inte bjuda in så mkt människor i stallet och låta oss sköta in och ut släpp samt fodring.

Första halvåret var helt okej. Men deras ponnyer blir ofta sjuka lite här och där osv..

Sen när hösten kom så var det där med hö osv, men eftersom gubben i paret hade högrejjsmaskiner (xD) så fixade vi det, ja alla hjälpte till med höet osv. Sen var de halm, de hade fått använda vårat halm ett halvår men nu kände de någon som kunde fixa nytt åt oss så de fixade halm osv.. Som tack för de så fick de "slippa" betala stallhyra.

Sen var de ju så att de lovat att bygga om våran ridbana i utebyte om att vi red till deras ena ungponny. Ja nu är deras ponny tillriden osv. men de har inte gjort mer än halva ridbanan. (de börjadfe för ca 3-4 månader sen) så jag har inte kunnat använda den..

Och Idag gick gränsen för mig jag är så sjukt trött på dem..
De smöörar för min mamma o typ gaggar på mig. deras ponnyers ben orkar knappt bära dem för att de får för mkt mat. de använder kansk 1 ½ halmbal varge dag i varge box. Ja visst ska hästarna få mysigt och så men halmen behöver ju inte lagras till taket i boxarna? sen när de ska rida som de gör 4 gr i mpånaden ligger det sadlar täcken träns m.m i stallgången. sadelkammaren är full med massa gamlöa sadlar som de har tagit till oss för att de inte har plats hemma. som om inte sadelkammaren redan är liten!! De kan klaga på mig för att jag rider min ponny nästan varge dag och tycker att jag utfodrar min ponny fel. bara för att jag använder svenskt foder!!!! de beställer alltid foder utomlands för att svenskt foder är de fel på! men hallå det år iaf anpassat för vårat klimat! Tjejen i paret kommer från tyskland och kan säga att hon är så duktig på att rida och kan få alla hästar i form jätte lätt och att deras övervuxna ponny kommer bli värsta hopptalangen som kommer bli bättre än vårat ungahalvblod?? ska man säga så ? Jag kan tillägga att denna tjej inte vågade rida på ponnyn för han skakade på sig...
Nu Orkar jag seriöst inte med dem!! jag ät trött på att städa efter dem varenda gång de varrit i stallet!!

Vad tycker ni som orkat läsa den här skiten att jag ska göra?
Ska jag prata med min mammaoch säga att jag inte tycker att vi ska ha dem kvar? eller kanske försöka prata med dem, även fast de kommer bli jätte griniga på oss och så ?
 
Sv: de "inhyrda" i mitt stall.. vad ska jag göra?

prata med din mamma, o prata sen med de inhysta så får ni lösa de!
 
Sv: de "inhyrda" i mitt stall.. vad ska jag göra?

en del grejer som du skriver är ju inte så konstruktiva. är det din mamma som äger stallet? har du pratat med henne? har du pratat med dom?
 
Sv: de "inhyrda" i mitt stall.. vad ska jag göra?

Om din mamma och du bjuder in dem på fika och tar upp några punkter av det du skrivit, som att ni vill ha ordning i stallet så det är lättare att bara fokusera på hästarna osv. så borde de lyssna.
Undvik dock att påpeka att tjejen i paret skryter osv. för då kan det nog bli otrevlig stämning. Stäng bara av öronen eller svara: "Jag har hört att du tycker det" varje gång de börjar tjata så tröttnar de nog snart.
Lycka till!
 
Sv: de "inhyrda" i mitt stall.. vad ska jag göra?

Om din mamma och du bjuder in dem på fika och tar upp några punkter av det du skrivit, som att ni vill ha ordning i stallet så det är lättare att bara fokusera på hästarna osv. så borde de lyssna.
Undvik dock att påpeka att tjejen i paret skryter osv. för då kan det nog bli otrevlig stämning. Stäng bara av öronen eller svara: "Jag har hört att du tycker det" varje gång de börjar tjata så tröttnar de nog snart.
Lycka till!


väldigt smart lösning
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 454
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 936
Senast: svea
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 749
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp