De nya hjälmkraven

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag försökte söka, men tyckte inte jag hittade något som passade min fråga. Vad gäller inför de nya hjälmkraven på tävling inför nästa år? Jag har en Charles Owen Wellington Classic, inköpt hösten -15, använd endast på tävling och det är för att vara exakt fem tillfällen. Jag har snålat och sparat som en galning i flera år för att köpa just DEN hjälmen, och hade verkligen trott att jag skulle få ha den längre än en och en halv tävlingssäsong.

Nu var jag inne på hööks hemsida idag och såg att deras hjälmar av det märket är VG1-märkta? Min är alltså inköpt för mindre än ett år sen, men har förmodligen den gamla märkningen. Är det helt kört att få tävla med den hjälmen även nästa år, stämmer det att CO är VG1-märkt och kommer de kräva att man tar av hjälmen och visar märkningen om man har en hjälm av ett märke som "egentligen" är godkänt men där just den hjälmen är med den tidigare märkningen? Den var ju rätt dyr samtidigt som jag inte har någon annan hjälm jag hellre vill ha, så jag hade varit överlycklig om jag hade fått fortsätta ha den.
 
Jag hittade VG1-märkning på min CO (dock annan modell än din) som är typ knappt ett år gammal eller så. Så kolla i din, den kan ha märkningen!
 
Om din hjälm inte har märkningen, så kontakta en återförsäljare för Charles Owen och be att de mailar certifikatet som visar att den hjälm-modellen är VG-1 godkänd (har de tappat bort det de fått så kan de få ett nytt från Equality Line som är grossister för märket). Det gjordes inga som helst ändringar på Wellington Classic för att få den VG1-godkänd, så även de "gamla" hjälmarna, som tillverkades innan VG1 kom har samma säkerhetsstandard och är godkända och det finns alltså ett certifikat som visar detta.
Tror knappast att någon överdomare kommer gå runt och plocka av folk hjälmarna för att kontrollera vad som står inne i, om det är en modell som är allmänt känt att den är godkänd, men för säkerhets skull kan det ju vara bra att ha med certifikatet på tävling.
 
Tänk om dom gör just det då? Tror inte det räcker med ett certifikat vid sidan om faktiskt utan märkningen måste ju finnas i hjälmen.
Annars kan man ju ta vilken CO hjälm som helst tillsammans med det certifikatet. Ungefär som att ha ett vaccinationsintyg utan hästens namn på!

Rider man dressyr eller en hoppklass i närheten spelar det ju mindre roll om man får åka hem utan att rida, då hade jag oxå chansat på det men vi som måste åka 30 mil för en ft en helg och betala tusentals kronor då är det inte läge att chansa!
 
@the_connemara minns inte du diskussionen vi hade om detta på ft- ringen? Går ju säkert att söka fram, men där förklarade ju en annan återförsäljare vad som gällde angående den nya märkningen. Är man med i fälttävlansringen på facebook kan man söka på VG1 så får man reda på vad som gäller.
 
@the_connemara minns inte du diskussionen vi hade om detta på ft- ringen? Går ju säkert att söka fram, men där förklarade ju en annan återförsäljare vad som gällde angående den nya märkningen. Är man med i fälttävlansringen på facebook kan man söka på VG1 så får man reda på vad som gäller.

Ja och där förklarade väl Nipet (?) att hjälmarna GJORDES om (vilket jag inte trodde)? Därför kunde man inte bara få ett certifikat för hjälmar tillverkade före ett visst datum eftersom det faktiskt inte var samma kvalité på den hjälmen. Det har jag dock enbart läst där och inte kollat upp vidare.

Jag ska köpa ny hjälm nästa år och ha VG1 (eller vad det nu kan tänkas bli tills dess) i hjälmen iaf.
 
Ja och där förklarade väl Nipet (?) att hjälmarna GJORDES om (vilket jag inte trodde)? Därför kunde man inte bara få ett certifikat för hjälmar tillverkade före ett visst datum eftersom det faktiskt inte var samma kvalité på den hjälmen. Det har jag dock enbart läst där och inte kollat upp vidare.

Jag ska köpa ny hjälm nästa år och ha VG1 (eller vad det nu kan tänkas bli tills dess) i hjälmen iaf.

Snor lite din knapp här. Jag hade inte tyckt det var lika surt om min hjälm varit äldre, då hade det ju bara varit att bita i det sura äpplet och köpa en ny. Men min är inte ens ett år gammal, det är det som känns så fruktansvärt surt. Särskilt eftersom jag i så fall får köpa en exakt likadan igen, men med rätt märkning för väldigt mycket pengar.
 
Här står det lite intressant läsning:

"Till dess nya standarden är klar har Svenska Ridsportförbundets styrelse och Tävlingssektion tagit följande beslut:
Viss oklarhet råder vad gäller begreppet godkända ridhjälmar. Idag finns två kategorier på marknaden:

• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats före den 4 november 2014 och som typkontrollerats enligt äldre standard EN 1384, dessa är godkända fram till och med 31 december 2016.
OBS! Detta är Svenska Ridsportförbundets övergångsregler i samråd med övriga nordiska ridsportförbundet, inte Konsumentverkets krav. Ridsportförbunden i Sverige, Danmark, Finland och Norge samarbetar nära i dessa frågor.

• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 4 november 2014 och som har genomgått ny typkontroll märkta VG1 01.040, Det finns i dagsläget ingen bortre tidsgräns för de hjälmar som är godkända efter den 4 november 2014 enligt VG1 01.040.
OBS! Märkningen VG1 är en rekommendation från EU-kommissionen och inte ett krav."

och

"Hjälmar som tillverkats från och med 4 november 2014

Hjälmar som tillverkats från och med 4 november 2014 måste antingen ha ett nytt typkontrollintyg eller ett annat intyg som visar att hjälmen fortfarande uppfyller grundläggande hälso- och säkerhetskrav i PPE-direktivet (direktiv 89/686/EEG). Typkontrollintygen för dessa hjälmar får alltså inte längre referera enbart till EN 1384.

Det är viktigt att tillverkare/importörer för en dialog i den här frågan med de anmälda organ (Notified Bodies) som är det som typkontrollerar/certifierar hjälmar."

Källa: http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Nyheter/2015/10/Informationomridhjalmar/
 
Snor lite din knapp här. Jag hade inte tyckt det var lika surt om min hjälm varit äldre, då hade det ju bara varit att bita i det sura äpplet och köpa en ny. Men min är inte ens ett år gammal, det är det som känns så fruktansvärt surt. Särskilt eftersom jag i så fall får köpa en exakt likadan igen, men med rätt märkning för väldigt mycket pengar.

Någonstans måste de ju dra gränsen. Jag borde köpt ny till detta året mtp åldern på min hjälm men väntar ist för att kunna köpa rätt märkning. Det är ju heller inte bra men där känner jag mig snål.
 
Någonstans måste de ju dra gränsen. Jag borde köpt ny till detta året mtp åldern på min hjälm men väntar ist för att kunna köpa rätt märkning. Det är ju heller inte bra men där känner jag mig snål.

Jag visste inte om det när jag köpte min hjälm. Då hade jag väntat. Självklart.

Ett alternativ är ju annars att köpa den absolut billigaste VG1-märkta hjälm som typ hööks har, ha den med på tävling "i reserv" om det skulle bli någon form av kontroll.
 
Intyget listar de modeller som är godkända enligt VG1, vilket är samtliga CO-modeller utom Fiona, Fiona tillverkas inte längre utan har gjorts om för att klara de nya kraven och heter numera Fian istället. Det blir alltså inte alls som att "ta ett vaccinationsintyg utan hästens namn på". Fiona är den enda av Charles Owens hjälmar som inte klarade de nya testerna utan att göras om, de andra modellerna har alltså inte ändrats ett enda dugg.
 
Det är en djungel. VG1 motsvaras av PAS015.

Men är en PAS015 hjälm tillverkad innan hösten 2014 gdk att tävla i efter 30/12 2016?
 
Nä det kommer stå i tävlingsreglementet vilken märkning en hjälm godkänd för tävling ska ha, det är väl det hela tjafset handlar om. De kan ännu inte svara på vad som kommer gälla för vare sig PAS015 eller Snell som har högre standard än VG1.
 
Nä det kommer stå i tävlingsreglementet vilken märkning en hjälm godkänd för tävling ska ha, det är väl det hela tjafset handlar om. De kan ännu inte svara på vad som kommer gälla för vare sig PAS015 eller Snell som har högre standard än VG1.

Ah. Så jäkla drygt. Inledningsvis skulle PAS vara okej eftersom Vg1 baseras på den. Men sen skrek åtminstone vissa eftersom det gynnade en/ett par tillverkare som varit smarta nog att få sina hjälmar gdk enligt både EN och PAS-standard. Och i vissa fall då Snell. Vad det nu har med saken att göra - hjälmarna klarar kraven och mer borde inte krävas.
 
Enligt "min" ÅF ska C.O. vara godkända även om en köpt den innan VG1-märkningen "kom till i hjälmarna". Jag var in för några veckor sedan (för att prova ut en svalare hjälm) och informerades då om detta. Att dessa hjälmar (jag har en C.O. Wellington) har ett certifikat som ska "göra" att de är godkända.

But then again, om överdomaren vill titta i hjälmen och rätt märkning inte finns där så finns säkert en risk att en ryker på det. Det beror antagligen på hur TR formuleras. Och jo, jag tror att det är fullt möjligt att det kan bli kontroller. Inom western är det inte ovanligt att tävlande i en klass får bett och sporrar kollade av dommaren (vid en bettkontroll får alltså de tävlande helt sonika tränsa av så att domaren får se hur mundelen på bettet ser ut) - det sker slumpvis. Nu är inte WRAS (eller övriga förbund) samma förbund som SvRF, men domaren har ju absolut befogenhet att kontrollera att utrustningen följer TR. Det lär bero på domaren, antar jag.
 
Nä det kommer stå i tävlingsreglementet vilken märkning en hjälm godkänd för tävling ska ha, det är väl det hela tjafset handlar om. De kan ännu inte svara på vad som kommer gälla för vare sig PAS015 eller Snell som har högre standard än VG1.

Så har jag också fattat det. Nu minns jag inte ens om Snell eller PAS var bäst men EN har väl inte varit ngn vidare garanti om man kollat noggrannare vad jag förstått. Jag är i första hand intresserad av en hjälm som faktiskt skyddar huvuvdet bra, i andra hand att den dessutom ska vara godkänd att tävla med. Ska bli intressant o se vad de bestämmer till slut.
 

Liknande trådar

Utrustning Har förstått att det kommer nya EU-regler (VG1 01.040) för hjälmar, vilka hjälmar som får användas på tävling och inte. Fick genom min...
2 3
Svar
46
· Visningar
12 814
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
730
Utrustning Vad skiljer egentligen dessa hjälmar åt? Förutom det uppenbara autografen-snörningen? Och skiljer sig storlekarna någonting åt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
933
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 206
Senast: Kattla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp