De olika bedömningarna

Ewelina02

Trådstartare
Nu behöver jag veta, stämmer dessa?

I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom en den maxtid som sats upp, och sedan rida en omhoppningsomgång där det gäller att hoppa felfritt så snabbt som möjligt. 

Omhoppning sker endast om det blivit mer än en felfri i grundomgången. Det finns även en nybörjarklass, så kallad clear round, med extra låga hinder utan omhoppning där alla som tar sig runt felfritt får en rosett.
De olika bedömningar är:



A - Tid tas, man kan få tidsfel. Minst antal fel vinner, vid lika antal fel blir man likaplacerad. Antalet placerade ska vara enligt TR (25% av de startande). Man kan alltså bli placerad fast man inte är felfri.

Clear round - tid tas, man kan få tidsfel (men maxtiden är ofta "generös"). Man blir inte placerad i clear round, vid felfri ritt får man rosett, annars inte. Är man inte felfri får man göra ett nytt försök mot en omstartsavgift. Enligt TR ska man inte ha rosett om man är felfri i andra försöket, men många klubbar delar ut det ändå. Här får man alltså bara rosett om man är felfri.



A:0 - ryttare med lika antal skiljs åt genom tiden i grundomgången



A:1 - ryttare skiljs åt genom en omhoppning (A:1a) eller två omhoppningar (A:1b) 



A:1a - ryttare med lika fel i grundomgången skiljs åt genom en omhoppning där minst antal fel och snabbast tid vinner
För de som går till omhoppning räknas inte tiden i grundomgången, har man samma fel och samma tid i omhoppningen så är man likaplacerad även om tiden i grundomgången skiljer sig.


A:1b - Ryttare med minst antal fel i första omhoppningen går vidare till en andra omhoppning där minst antal fel och snabbast tid vinner

Hoppning i två faser - ersätter bedömning A:1c och A:1d där ryttare utan fel i grundomgången direkt börjar med omhoppningen. Båda faserna kan oberoende av varandra ha bed A, A:0 eller C, dvs alla möjliga kombinationer av dem kan förekomma. Oavsett bedömning i de två faserna så kan det vara ny startsignal till fas 2 på lokaltävling och lägre. Det skall i så fall stå i propositionen.



A:2 - Grundomgång där ryttare med minst antal fel hoppar om tills en vinnare har korats



C - Tidshoppning där felen räknas om till straffsekunder. Man får alltså 4 sekunders (3 sek. om det gäller en duellhoppning, ej vanligt) tillägg för varje nedslag, första olydnaden ger inga straff, utan tiden går bara, tredje olydnaden är som vanligt uteslutning. bedömning C får ej förekomma i 120 hoppning eller lägre för häst och ej i LB eller lägre för ponny!

L-1.00 bed. två faser A:0/A - Betyder det alltså Avd A hästarna (hästar över 6 år) hoppar en grundomgång där både fel och tid räknas, är man felfri där fortsätter man direkt till en omhoppning där också fel och tid avgör.
(A är unghästarnas bedömning och de har ALLTID bedömning "A")
L-1.00 bed. två faser A:0/A kan betyda flera saker, men eftersom unghästavd alltid har bed A och inte alltid skrivs ut, så skulle jag tolka A:0/A som bed A:0 i fas 1 och A i fas 2. Det är denna tvetydighet som gör att man alltid bör skriva ut båda fasernas bedömning även om det är samma.

Ackumulatorhoppning - Tids-/poänghoppning.
Man får poäng motsvarande hindrets nummer ( dvs 1p för hinder nr 1, 2p för hinder nr 2 osv osv) För nedslaget hinder får man inga poäng, men inte heller några minus poäng. Sista hindret i klassen får ha (har oftast) ett alternativhinder som är högre/svårare kallas jokerhinder, och ger då dubbel poäng om det övervinns felfritt, rivs jokerhindret dras poängen från slutsumman. Man får 1 minus poäng för varje sekund för överskriden maxtid.
Ackumulatorhoppning sker över en bana bestående av 6-10 enkelhinder vars svårighetsgrad, höjd och/eller längd tilltar succesivt.
 

Liknande trådar

Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: cewe
·
Hoppning Hej! Jag ska hopptävla på Söndag och ska då hoppa bedömning A plus. Vad jag har förstått så ger varje övervunnit hinder poäng istället...
Svar
2
· Visningar
1 642
Senast: Bella37
·
Hoppning Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A. Jag vet vad bedömningen innebär - men varför...
Svar
14
· Visningar
7 925
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp