”De som jobbar hos mig får väldigt mycket hjälp med sina hästar”

”Jag tycker vi har ett bra säkerhetstänk här på gården, men man kan aldrig gardera sig helt om olyckan är framme”, skriver Maria Gretzer. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/opinion/maria-gretzer-om-hastjobb

Ett jättebra sätt att gardera sig är ju att betala hela lönen vitt. Alltså inte bara pengarna utan också förmånerna (stallplats, lektioner, etc), så att medarbetarna har en korrekt SGI om olyckan skulle vara framme. Av artikeln att döma vet hon inte vad en skattepliktig förmån är öht, vilket är mycket förvånande. Hur kan man inte ha tagit reda på det, om man satt i system sen många år att betala ut huvuddelen av lönen i form av just förmåner? Obegripligt och arrogant.
 
Försäkringsbiten hon tar upp tycker jag är viktig, värt att tänka på är att när man rider sin egen häst omfattas man inte av arbetsskadeförsäkringen.
 
Låter mer och mer som en som ingen koll har.

Inte:devil: räknades det annat än som jobb när jag körde stallets hästar när jag jobbade för en travtränare, inte heller när jag red hopp hästarna åt han jag jobbade hos, fanns ju en anledning till varför en anställd behövdes.
 
Senast ändrad:
Ett jättebra sätt att gardera sig är ju att betala hela lönen vitt. Alltså inte bara pengarna utan också förmånerna (stallplats, lektioner, etc), så att medarbetarna har en korrekt SGI om olyckan skulle vara framme. Av artikeln att döma vet hon inte vad en skattepliktig förmån är öht, vilket är mycket förvånande. Hur kan man inte ha tagit reda på det, om man satt i system sen många år att betala ut huvuddelen av lönen i form av just förmåner? Obegripligt och arrogant.

Precis! Som alla andra förmåner man har på andra arbetsplatser, ska detta tas upp som skattepliktig inkomst (OCH utgift för arbetsgivaren!) Få hjälp med sina egna hästar? Oj vad snällt! Hon fick slita i Tyskland - ja, och min pappa fick börja arbeta när han var 12 år. Är det något vi önskar?
Nä, lite för stort ego här från MG.
 
Försäkringsbiten hon tar upp tycker jag är viktig, värt att tänka på är att när man rider sin egen häst omfattas man inte av arbetsskadeförsäkringen.

Bästa försäkringen är väl socialförsäkringen, men den bygger ju på att man har en SGI. Utan den är man rökt, det torde vara nästan omöjligt att ersätta den med privata försäkringar.
 
Förutom det uppenbart dåliga i att hon inte har koll på hur hon bör betala och skatta:

Hon lärde sig mycket och baserar hela sin verksamhet på slavåren i Tyskland. Men hur många utnyttjade och skadade ungdomar går det inte på en Maria Gretzer? Bara för att hon själv blev framgångsrik ursäktar det ju inte de hundratal som bara blir utnyttjade i samma system.
 
”Jag tycker vi har ett bra säkerhetstänk här på gården, men man kan aldrig gardera sig helt om olyckan är framme”, skriver Maria Gretzer. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/opinion/maria-gretzer-om-hastjobb

Människan verkar heller inte ha hört talas om kompetensutveckling. I min bransch finns det vissa aktiviteter som kan sägas vara lika utvecklande för en själv som för arbetskompetensen. Dock skulle ingen arbetsgivare drömma om att ta betalt för det. Företaget har ju nytta av min ökade kompetens.
 
Människan verkar heller inte ha hört talas om kompetensutveckling. I min bransch finns det vissa aktiviteter som kan sägas vara lika utvecklande för en själv som för arbetskompetensen. Dock skulle ingen arbetsgivare drömma om att ta betalt för det. Företaget har ju nytta av min ökade kompetens.
Precis, det känns ungefär som att jag skulle få betala för att gå en vidareutbildning på jobbet.
 
Jag får lektioner precis som jag fick gå massa utbildningar när jag jobbade på kontor. Det ska ingå och inget man tar betalt för av sina medarbetare då det gynnar företaget. Så Maria du är ute och cyklar ännu en gång.
 
Har någon i hästbranschen egentligen koll på förmånsbeskattning? Går det att lösa "enkelt"?

Tror inte det va :grin:

MG:s försvarstal var inte speciellt genomtänkt, det hade varit bättre att låta bli. Antingen betalar man vitt på ett korrekt sätt och håller sig till arbetslagarna eller så göra man det inte. Ett mellanting (vilket hon verkar använda sig av) är inget att visa upp som ett bra exempel.
 
Tror inte det va :grin:

MG:s försvarstal var inte speciellt genomtänkt, det hade varit bättre att låta bli. Antingen betalar man vitt på ett korrekt sätt och håller sig till arbetslagarna eller så göra man det inte. Ett mellanting (vilket hon verkar använda sig av) är inget att visa upp som ett bra exempel.
Som jag skrev i den andra tråden, hon vill framstå som duktig och snäll när det i själva verket är hennes hästskötare som bjuder till och blir lurade.
Att hon skiter i att beskatta förmåner som är typ halva lönen gör inte henne till någon förebild. Hon har varit aktiv tillräckligt länge för att kunna ta reda på såna basala lagar och regler. Hon tycks sakna utbildning i företagande.
Hon väntar på att det ska skita sig innan hon inser att hon inte varit ärlig mot samhället och sina hästskötare.
 
Som jag skrev i den andra tråden, hon vill framstå som duktig och snäll när det i själva verket är hennes hästskötare som bjuder till och blir lurade.
Att hon skiter i att beskatta förmåner som är typ halva lönen gör inte henne till någon förebild. Hon har varit aktiv tillräckligt länge för att kunna ta reda på såna basala lagar och regler. Hon tycks sakna utbildning i företagande.

Ja, eller så skiter hon helt sonika i det. Kunskap innebär inte nödvändigtvis att man agerar korrekt.
 
Har hon inte haft någon revisor?

Man får ju anta att det inte varit någon revisor inblandad, och att hon driver verksamheten som enskild firma. Alternativt en revisor som aldrig ställer frågor, utan bara tittar på att den lönen som betalas ut i pengar är i ordning, och inte lägger sig i den delen av verksamheten som är svart. Minns från en ridsportpodd att dealen hon har med Marcus Ehning angående Singular är en ren byteshandel utan kontrakt och fakturor, så om det finns en revisor torde det vara en flexibel typ.
 
Eftersom hon berättar vad hon normalt tar (vitt) för träningar så blir det ju enkelt för skatteverket att räkna på förmånsvärdet ifall de skulle vilja göra en revision.

Det märkliga är ju att der framstår som att hon inte ens vet att det är så det ska gå till när man betalar de anställda genom förmåner, utan verkar tro att hon skulle behöva betala ut en lön till dem, som de skattar för och sedan betalar henne för träningar med. Och att det är enorm gråzon där det inte finns regler att hålla sig till, eftersom detta är unikt för ridsporten. Hur tror hon att det går till när folk har tjänstebil, frågar man sig? Hur kan tanken aldrig ha slagit henne att det absolut inte är bara i ridsporten man kan tänkas få betalt i annat än pengar?
 
Jag får lektioner precis som jag fick gå massa utbildningar när jag jobbade på kontor. Det ska ingå och inget man tar betalt för av sina medarbetare då det gynnar företaget. Så Maria du är ute och cyklar ännu en gång.

Nej, det ska ju ses som en löneförmån i så fall, och skattas precis som lönen. Inga konstigheter alls. I alla fall om man får utbildningen istället för lön. Annars är det ju vanlig kompetensutveckling.
 
Ett jättebra sätt att gardera sig är ju att betala hela lönen vitt. Alltså inte bara pengarna utan också förmånerna (stallplats, lektioner, etc), så att medarbetarna har en korrekt SGI om olyckan skulle vara framme. Av artikeln att döma vet hon inte vad en skattepliktig förmån är öht, vilket är mycket förvånande. Hur kan man inte ha tagit reda på det, om man satt i system sen många år att betala ut huvuddelen av lönen i form av just förmåner? Obegripligt och arrogant.
Jag behöver inte tillägga något, du satte ord på mina tankar.
Pinsamt att hon går ut och verkligen själv berättar att hon inte har en aning om.. ja.. nånting av det hon borde veta som arbetsgivare.
Svaret på hennes fråga: Ja, Maria, det borde du.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
0
· Visningar
2 298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 340
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 413
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp