Decemberöverenskomelsen

Så länge det nu varar. Detta garanterar SD minst 20% i nästa val så då kan nog golit hålla sig för skratt.
Det finns numer bara ett oppositionsparti i Sverige.
:)
 
Det känns bra att de avstyrt ett nyval, som jag tror mest bara gjort saker värre i det här läget. Sedan får vi se. Jag har ingen stor tilltro till Löfven.
 
Så länge det nu varar. Detta garanterar SD minst 20% i nästa val så då kan nog golit hålla sig för skratt.
Det finns numer bara ett oppositionsparti i Sverige.
:)

20%? Det skulle innebära att SD går från noll inflytande till inget inflytande alls. Och golit fortsätter att vara nöjd.
 
20%? Det skulle innebära att SD går från noll inflytande till inget inflytande alls. Och golit fortsätter att vara nöjd.

Tror jag inte alls, 2018 finns varken FP eller KD kvar i riksdagen hade extravalet gått av stapeln i mars så hade åtminstone KD åkt ur.
 
Jag håller med @cirkus och @Trani. Jag känner en stor lättnad över att det inte blev något extraval. Jag är rädd att SD hade gått framåt ännu mer om det hade blivit nyval till våren och jag vill att folk nu ska få några år på sig att ta in vad de faktiskt röstade på. Jag tror att många kommer inse vilket misstag de har gjort och röstar på något annat parti om fyra år. Drömmen vore ju att SD åker ur riksdagen och vi måste hjälpas åt att sprida sanningen och få människor att förstå vilken makt de faktiskt har med sin röst och vilka konsekvenser deras val kan få.
 
Jag är nöjd, politik kräver samarbete inte låsta positioner där alla hävdar att de sitter inne med hela sanningen. För att föra Sverige framåt som minoritetsregering krävs kompromisser, jag föredrar komromisser med Alliansen framför kompromisser med SD.
 
Bra eller dåligt, för eller emot?

golit gläds åt att SD-s inflytande på svensk politik kommer att fortsätta vara noll.

Om det görs som en överenskommelse så är det bra. Om det blir skrivna regler om hur riksdagen skall fungera är det nog dåligt.

Det känns verkligen inte bra om en minoritet kan tvinga igenom sin politik.
 
Bra eller dåligt, för eller emot?

golit gläds åt att SD-s inflytande på svensk politik kommer att fortsätta vara noll.
En fördel är ju att de extrema partierna är exkluderade ur avtalet.
En nackdel är ju att diskussionen framöver kommer att med ännu större sannolikhet ske i slutna rum och väljarna står inför redan fattade beslut.

Men vad händer om SD får 1/3 + 1 mandat den röda halvan 1/3-1 mandat o alliansen 1/3
Kommer decemberavtalet att hålla då med eller kommer man att kohandla fram nya avtal?

För M;s del så handlar det nu om att låta den nya ledningen "sätta" sig och att man lägger upp strategin inför nästa val tillsammans med de andra.
Risken är dock nu att det ska profileras så att diverse utbrytningar kan förekomma.
Det gäller ju för S att härska genom att söndra...
 
En fördel är ju att de extrema partierna är exkluderade ur avtalet.
En nackdel är ju att diskussionen framöver kommer att med ännu större sannolikhet ske i slutna rum och väljarna står inför redan fattade beslut.

Men vad händer om SD får 1/3 + 1 mandat den röda halvan 1/3-1 mandat o alliansen 1/3
Kommer decemberavtalet att hålla då med eller kommer man att kohandla fram nya avtal?

Nej det finns inget som tyder på att diskussionerna kommer att ske i slutna rum. Det blir politik och poltisk debatt precis om tidigare.

349 mandat är inte delbart på 3. Det block som får 117 mandat kommer att bilda regering. Skulle SD får 117 mandat kommer blocken att förandras så att inte SD blir störst. Inte konstigare än så.
 
Det är bra att politikerna tar sitt ansvar för vårt land.
Inget parti av vikt hade något att vinna på ett extraval,tvärtom.
För mig för detta politiken framåt på sikt.
Det ger ett gott intryck på omvärldens syn på vårt land.
Det gynnar vår ekonomi.

Det missgynnar förmodligen små partier under 4% spärren! men de får ju nu 4 år på sig att jobba på att få väljarnas förtroende och hamna över den magiska gränsen.

Det missgynnar förmodligen SD också, vilket gläder mig stort.
För jag hoppas verkligen att svenskarna fram till 2018 har en bra lösning på deras enda fråga, och då har dom inte så mycket mer att komma med.
 
Tror jag inte alls, 2018 finns varken FP eller KD kvar i riksdagen hade extravalet gått av stapeln i mars så hade åtminstone KD åkt ur.
Det tror jag inte, iom att KD själva lyft fram invandrarfrågan så tappar SD sitt enda argument. SD har ingen annan politik än invandrarfrågan och utan den så har de inget alls. :idea:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En tråd till om mina "grannar" då.. etablerade pundare och småtjuvar Väldigt många nätter kommer de körande med saker som cyklar...
Svar
6
· Visningar
1 253
Senast: MiniLi
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
866
Mat Hur är det nu med den. Är en osthyvel en fördel eller kladdar det bara för mycket för att man ska ha nytta av den? Jag vet att makens...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: hastflicka
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp